Jako se vyvinul web z verze 1.0 do podoby 2.0, stejně tak se postupně
mění i oblast vzdělávání. Nové technologie, internet a další možnosti digitální
doby nabízí zcela jiný způsob učení nebo práce. Projekt Naučmese.cz se tak
stává ukázkou budoucnosti vzdělávání, kdy se namísto naslouchání expertů a
odborníků, učíme jeden od druhého v mnoha různých oblastech.
Vzdělávací server Naučmese oslavil letos na jaře své první narozeniny. Koncept,
jehož prostřednictvím kdokoli může naučit
kohokoli cokoli za přiměřený poplatek, zadarmo nebo třeba za kávu, funguje
už nějaký čas v zahraničí. A to bez ohledu na vzdělání, věk či profesi.
Cenu si lektoři určují sami dle vlastního uvážení (podle nákladů na kurz, jak
dané problematice rozumí atd.) Inspiraci našli tvůrci webu u populární americké
služby Skillshare, která je postavena na podobném principu.
Řada tuzemských investorů zastává názor, že aby byl startup skutečně
úspěšný a vydělával, je nutné, aby se mu mladí podnikatelé věnovali skutečně
naplno, ne jej brát pouze jako „vedlejšák“ a pracovat na něm po večerech. Pro
autory projektu Jana Tinku, Adama Marčana a Josefa Nevorala (později se
k nim přidala také Alžběta Rektorisová) se práce na Naučmese však stala
srdcovou záležitostí. A to ocenili nejen lektoři, ale stále přibývající
zákazníci. Tříčlenný tým Naučmese v začátcích ani nepočítal s žádným
investorem či většími finančními dotacemi, ale přesto věřil, že by web mohl
v budoucnu vydělávat. Obchodní model funguje tak, že sám lektor určí cenu
kurzu a účastník částku zaplatí Naučmese, který si ponechá 20procentní
provizi, která poslouží na rozvoj a propagaci projektu.
Pro vstup na tehdy nově vznikající trh nebylo potřeba větších
finančních vkladů. Lidé kolem Naučmese do nové služby investovali především
svůj čas a menší finanční prostředky za hosting a vlastní doménu. Nejvíce času
pak zabralo hledání amatérských lektorů, kteří by byli ochotni předat svou
vášeň dál. Spolu se získáním prvních nadšenců trvala příprava projektu zhruba
dva měsíce.
Internetové startupy postupně mění i způsob jakým na internetu
nakupujeme, což se odrazilo i u tohoto projektu. Dnes stále více dochází
k transformaci e-commerce na s-commerce. Nejen, že si spotřebitelé před
nákupem zjišťují potřebné informace na internetu, ale také hledí na to, jak o
produktu či službě hovoří lidé na sociálních sítích. Často dají na radu přátel,
rodiny či známých, kteří své zkušenosti prezentují na internetu. Sociální sítě
bere jako šikovného pomocníka při nakupování až tři čtvrtiny uživatelů. To
pomohlo i Naučmese, který prostřednictvím sociálních sítí jako je Facebook nebo
Twitter, dal o sobě vědět a získal řadu spokojených účastníků kurzů i lektorů.
Kromě sociálních sítí jim podle slov Jana Tinky dobře posloužil také
e-mailing.
Představení Naučmese.cz s Tomášem Hajzlerem from Naučmese.cz on Vimeo.
U projektu Naučmese můžeme zpozorovat principy kolektivní inteligence,
kterou Pierre Lévy představuje jako uvedení do součinnosti vědomostí, představ
a duchovních sil těch, kteří se připojí do sítě. Každý jednotlivec může do
narůstajícího a stále se proměňujícího souboru znalostí a schopností přispívat
nebo čerpat od druhých. Přestože samotné kurzy nakonec probíhají offline, touha
předávat a učit se uskutečňuje v online světě. Úplně každý má díky
Naučmese možnost přispět, aniž by byl odborník na danou oblast.
Server Naučmese dnes nabízí široký výběr kurzů
– od správné přípravy sushi, vaření italské kuchyně, přes tvorbu myšlenkových
map, fotografování až po tvůrčí psaní či představení myšlenky couchsurfingu. Mezi
ty nejoblíbenější kurzy patří například Punkové podnikání, Umění slov, GTD a
myšlenkové mapy za kafe, barefoot runnig a nově také kurz Digitální nomádství,
který vede jeden z členů týmu Naučmese, Adam Marčan.
Jak už bylo zmíněno výše, prostřednictvím internetu se nemění jen
vzdělávání, ale také možnosti a pracovní návyky v zaměstnání. Právě digitální
nomádi, jejichž principy prezentuje na svém kurzu Adam Marčan, představují novodobý
způsob práce, který umožňuje právě rozvoj nových technologií. Jejich heslem je
žít, pracovat a cestovat. Digitální nomádi zastávají názor, že dnes už nutně
neplatí, že každý zaměstnanec musí sedět 8 hodin v kanceláři 5 dní
v týdnu. Stačí vzít notebook, mobil a svoji práci snadno vykonávat
z jakéhokoli místa na světě. Díky globalizaci a internetu nemusí lidé setrvávat
na jednom místě, aniž by práci přerušili. Mezi nejčastější „kočovníky“
patří webdesignéři, copywriteři, programátoři, grafici a další nezávislí profesionálové.
Podobný způsob práce předpovídal už v 60. letech technologický vizionář
Arthur C. Clarke.
V IT se pohybuji už nějaký ten pátek a co vím, tak když někdo z Polska hledá práci, tak se nejčastěji dívá na Praca Warszawa. Tam se totiž najdou tak moc fajn místa, že by řada lidí mohla závidět. Opravdu se v Polsku dá pracovat za přijatelných podmínek.
ReplyDeleteDomnívám se že takový jednoduchý web který není obecně moc technicky náročný by dokázal rozběhnout i nějaký základní předváděcí notebook okolo deseti tisíc korun. Není potřeba mít hned nadupanou herní mašinu, a to platí také u těch začínajících streamerů samozřejmě na internetu.
ReplyDelete