Ondřej Sokol režisérem. Točí film, který bude financovaný
fanoušky, hlásají nadšeně české zpravodajské weby. Podle internetové stránky,
která sbírá peníze na film Krásno, jde o jedinečný moment. „Poprvé v historii
české kinematografie se i Vy můžete stát producentem filmu.“ Jenže ouha, tady
asi někdo málo googlil.
Zdroj: Adam Holý, krasno.csfd.cz |
Že se význam pojmu „autorství“ v posledních letech
výrazně změnil a čím dál více lidí o něm má rozdílnější představy, je daná věc.
O ochraně práv psal již Cory Doctorow a také nedošel k jasnému východisku.
Umělcům mizí výdělky kvůli pirátství, a tak se tvůrci snaží objevit nové cesty.
Na internetu se tak objevil nový způsob financování uměleckých děl, který ze
vztahu příjemce a zdroje sdělení vytváří cosi osobnějšího. Jde o hromadné financování
projektů fanoušky neboli crowdfunding.
Hlavní cíl: zaujmout
Mezinárodní platforma Kickstarter.com na tom staví poměrně
úspěšný obchodní model. Poskytne začínajícím tvůrcům možnost získat na svůj
projekt peníze od lidí, které jejich nabídka zaujme. Sama si tím buduje jméno,
neboť například na obalu CD se pak objeví „financováno pomocí Kickstarter.com“.
Stejně jako takový Ebay si našel do Česka cestu formou
Aukra, ani zde to příliš dlouho netrvalo (Kickstarter totiž dlouho v ČR
nefungoval). Vznikla stránka Hithit.cz, která nabízí zcela identické služby.
Neznámí, začínající umělci si tak mohou nahrát CD nebo uspořádat festival,
pokud dostatečně zaujmou. A zde se skrývá problém nového filmu Ondřeje Sokola.
Propagační stránka snímku Krásno se totiž chlubí, že jde o
první český film financovaný formou crowdfundingu. „Máte tak jedinečnou
příležitost podílet se na vzniku zajímavého projektu,“ láká zájemce. Lidé si
zde mohou koupit děkovný e-mail (což zní trochu jako výsměch), placku, vstup na
premiéru nebo své jméno v titulcích. Dokonce je možné koupit si i své
obsazení do komparsu. Jinde vám za takovou účast zaplatí, u Krásna naopak vy
vypláznete 990 korun za to, že někde v davu se milostivě mihne vaše ruka.
Ale co už, takto to často funguje, a kompars si dokonce koupili dva lidé
(měřeno v sobotu 13. dubna).
Sváča za dva tisíce
I jiné předměty jdou zatím na dračku. Nejvíce lidí stojí o
své jméno v titulcích (28 podporovatelů po 299 korunách), jeden
podporovatel dokonce zatoužil po svačině ve střižně (1990 korun). Čím to, že má
projekt takový úspěch? Film spolupracuje s jednou z nejčtenějších
českých internetových stránek ČSFD.cz, kde má i svou reklamu. Navíc byli
všichni uživatelé databáze informováni o tomto zcela „unikátním“ projektu
soukromou zprávou. Kde je tedy problém?
Jde pouze o ono slabé vychloubání se prvenstvím v crowdfundingu v Česku. Na Hithit.cz se dá totiž zabrousit do filmové sekce a hned člověk zjistí, že Krásno zdaleka nebylo první.
Prvenství zde drží pokus o animovaný seriál Legendy staré Prahy. Nasbíral ovšem mizivou částku, a tak se na něj nakonec získaly zdroje
jinou cestou (kdoví jak by to dopadlo, kdyby přemluvili k „unikátní“ spolupráci
ČSFD.cz?).
Prvním opravdu úspěšným snímkem je až dokument On the Road o
skupině vozíčkářů. Cílem tvůrců bylo nasbírat 50 000 korun, které chtěli
použít hlavně na dotáčky a zvukovou postprodukci. Ve výsledku nasbírali ještě o
7000 korun více.
Přispějte na legendu toalet na VŠE
Zdroj: Hithit.cz |
Nejzajímavěji působí stále aktuální „sbírka“ na dokument o
fantómovi záchodů na pražské VŠE Lordu Hoven. Snímek zatím není ani na deseti
procentech částky, které by chtěl dosáhnout, ale nic ještě není ztraceno. Pokud
myšlenka crowdfundingu nevyjde, stále má nasmlouvanou spolupráci s firmou
Toi Toi.
Navíc stránka Hithit.cz není jediná. Existují ještě o něco
méně aktivní Nakopni.mě a Fondomat.cz. Jak je vidět, crowdfunding není
v Česku zase taková rarita, jak by si Ondřej Sokol a spol. mohli myslet.
Nijak nechci shazovat jejich projekt, ale když už ho hodlají prezentovat jako
něco svěžího a nového, chtělo by to si trochu pohledat na internetu, jestli je
už nepředběhl dokument o člověku, který patlal na zdi výkaly.
No comments:
Post a Comment