Internetové
memy jsou velkým fenoménem posledních pár let. V podstatě všemu, co se
objevilo na internetu a stalo se populárním, se dostalo podoby memu. Internetový
meme je určitý koncept (obrázek, video, slovní spojení), které se šíří prostřednictvím
internetu od jednoho uživatele k druhému a dále. Objevují se zde principy
webu 2.0 a uživatelsky vytvořeného obsahu („user generated content“).
Co je to meme
Původní
slovo mem pochází ze slova mimesis (napodobovat) a ze slova memory. Mem je
kulturní obdobou genu, jehož znakem je mimo jiné možnost replikace. Tento
termín poprvé použil v roce 1976 Richard Dawkins ve své knize Sobecký gen.
Dawkins v tomto díle popsal teorii sobeckého genu, na jejímž základě přišel
s objevem, že podobně jako geny se replikují i informační řetězce, které
pojmenoval memy. Oproti genům, které přežívají tak, že je využívají organismy, memy
se šíří, mutují a přeměňují díky lidské komunikaci a interakci.
Některé
memy jsou jednoduché, např. píseň či báseň, další poměrně složitější, např.
náboženská víra. Internetové memy v širším pojetí jsou v podstatě
cokoliv, co se replikuje v prostředí internetu. Může to být blog,
fotografie apod. Jsou zde avšak i určité
podmínky, které je třeba splnit, aby memy mohly existovat. Musí zde být lidé,
kteří mem vytvoří (nebo jej případně šíří); je třeba, aby mezi těmito lidmi
existovala nějaká sociální síť a v ní centra, do kterých musí internetový
mem dorazit, pokud se má zvýšit úspěšnost jeho rozšíření.
Internetové memy jako user generated
content
S nástupem
webu 2.0 se začaly hojně rozšiřovat i sociální sítě a s nimi spojené internetové
memy. V nejužším pojetí slova (sousloví) se řadí pod tento pojem zejména různá virální videa, fotografie, obrázky a další informace, které
se šíří prostřednictvím internetu bleskovou rychlostí. Tyto memy jsou také
velmi často nějakým způsobem upraveny, parodovány, modifikovány, ať už prostřednictvím
změny vizuálních prvků memů či velmi populárním dodáním nejrůznějších popisků a
nápisů. Většinou je třeba, aby se zachoval některý původní prvek, který bude
nový meme pojit s původním obrázkem, videem apod.
Weby
jako 9gag.com nebo 4chan.org jsou místa, kde to všechno začalo. I přesto, že
tyto servery byly hlavně komunitní věcí poměrně úzce zaměřené skupiny
internetových uživatelů, memy se rychle rozšířil i do „mainstreamovějších“
sítí, jako je např. Facebook. V rámci České republiky by se dal jako
alternativa těchto zahraničních stránek uvést Nyx.cz.
Jelikož
internetové memy jsou tak široké téma, že by se o nich dala vcelku dobře napsat
diplomová práce, přesunu se rovnou ke klasifikaci memů. Je jich opravdu široká
řada a obsáhnout všechny by bylo téměř nemožné, proto se pokusím vybrat z mého
pohledu nejčastější či nejpopulárnější memy a přiložit ukázku, která „mluví za
vše“.
Zvířecí (zejména kočičí) memy |
Pedobear memy |
Herní memy |
Demotivational posters |
Photobomb memy |
Philosoraptor |
Memy v českém prostředí
Většina
nejznámějších internetových memů se týká spíš americké a mezinárodní kultury,
dá-li se to tak říct. I přesto existuje několik memů, které vznikly
v českém prostředí. Jedním z nich je např. Věra Pohlová. „Věra
Pohlová, 72 let, důchodkyně“ byla v deníku Metro 17. září 1999 otištěna jako
účastnice ankety o úniku informací o sporožirových účtech klientů České
spořitelny.
Její
odpověď se potom díky internetovým diskuzním komunitám a fórům stala přímo
legendární a sama Pohlová a její odpověď „Tyhle aféry každého jenom otravují.
Já bych všechny ty internety a počítače zakázala.“ začala být šířená jako meme.
Stala se tak symbolem staré generace a jejich zkostnatělého názoru na nová
média.
Věra
Pohlová není jediná Česka, která se proslavila ve světě internetových memů. Kdo
by mohl zapomenout na Katku a její okurku? Ona,
Jirka a celé toto video fastfoodového řetězce McDonald je skvělým příkladem
dobře míněné propagace, která se ale nakonec zvrhne. Video se stalo krátce po
svém stvoření virálním a jako v každém podobném případě na sebe memy
nedaly dlouho čekat.
Závěr
Abych
vše shrnula, dle mého názoru jsou internetové memy zajímavým fenoménem z několika
důvodů. Jako „user generated content“ je vytváří sami uživatelé internetu,
nicméně vždy mají nějakou reálnou podstatu (předtím, než se staly memy). Šíří
se opravdu velikou rychlostí, např. už se na internetu v poměrně hojném
počtu objevují memy hry Bioshock Infinite, která celosvětově vyšla teprve před
2 týdny. Některé memy se udrží v čase a odolávají různým novým proudům,
jiné jsou zase rychle zapomenuty. Jedni je nezývají pokleslou zábavou, druzí na
ně nedají dopustit. Jak se něco stane internetovým memem a něco jiného ne, to
je těžké říci. V tuto chvíli asi memy slouží jako skvělý příklad obsahu
tvořeného sami uživateli internetu a hlavně jako skvělá záminka pro
prokrastinaci.
Tereza Pavlíková
No comments:
Post a Comment