A o co vlastně jde?
Google Glass by měly fungovat na podobném principu jako současné
smartphony. Bude mezi nimi ale zásadní rozdíl - budeme se jich muset dotýkat
úplně minimálně - veškeré ovládání by mělo být hlasem, kromě několika málo
pokynů (rolování v čase, návrat na domovskou obrazovku…). Společnost razí heslo
"getting technology out of the
way". Jejich vize je taková, že
přiblíží-li člověku technologii "až na tělo", jako taková zmízí, ale
paradoxně s námi bude v jakémkoliv okamžiku, kdy ji budeme potřebovat. Timothy
Jordan, Developer Advocate Googlu, se snažil tuto ideu ilustrovat na příkladu
koncertu - pokud si jej natáčíte, díváte se vlastně jen na obrazovku, ne na
událost samotnou. S brýlemi máte možnost sledovat skutečnou událost, zatímco
brýle sledují, co sledujete vy. Celé video z dubnového SXSW najdete zde:
Samotné brýle jsou konstruovány tak, aby nepřekážely v klasickém sledování okolí. Chceme-li je používat, musíme zvednout oči nahoru. V pravém horním rohu najdeme oblast upozornění, která zobrazuje aktuální informace a zobrazuje vyfocené fotografie, videa a především výsledky vyhledávání v platformě Google Now, které jsou uživatelem ovládány - jak jinak - hlasem. V případě potřeby mohou brýle výsledky i samy přečíst, aniž byste rušili své okolí - technologie hlasu je přenášená pouze uživateli, ačkoliv na první pohled nejsou na brýlích zjevné žádné reproduktory a dotyčný nemá ani sluchátka.
Google Glass mají již integrovaný GPS snímač a jsou propojeny s mobilním
telefonem přes Bluetooth. Veškerý tok dat se děje jen přes wifi - mobilní síť zatím v betaverzi zahrnuta
není. Google bude muset zapracovat i na lepší výdrži baterií.
Jako jeden z prvních, kdo měli možnost brýle otestovat, byl novinář Joshua
Topolsky z The Verge. Ten si pochvaloval jak rychle a snadno si na
nový prvek na svém obličeji zvyknul a především zdůraznil to, že se k
informacím člověk mnohem pohodlněji, než neustále vytahovat tablet nebo mobilní
telefon z kapsy od kalhot.
Betaverze za lidovku
Google před nedávnem uzavřel soutěž o první beta-verze svých brýlí. Registrovaní
zájemci na Google+ nebo Twitteru měli v padesáti slovech popsat, jak s novinkou
v rámci testování naloží. Kritérium pro výběr vítěze byl počet followerů a
"lajků" z řad ostatních lidí. Není tedy divu, že mezi vítězi s
největším počtem hlasů byl legen-wait for it-dary Neil Patrick Harris aka Barney Stinson , který posbíral víc než 5 miliónů hlasů. Slavných lidí se ale
nehlásilo příliš, a tak prvních 8000 kusů putovalo i mezi obyčejné nadšence,
vývojáře a jak Google doufá, i mezi ty, kteří se k nové technologii staví
skepticky - takoví by mohli mít zásadní vliv na konečnou verzi produktu.
Nicméně všichni z nich měli alespoň jednu věc společnou - hnala je touha po
brýlích natolik, že byli ochotni za tuto testovací verzi zaplatit 1500 dolarů
(cca 30 000 Kč) a ještě si ji osobně vyzvednout z několika předem určených míst
v USA.
Google plánuje ponechat výrobu zatím v USA - minimálně do té doby, než se
brýle doladí podle připomínek testovačů a následně i prvních majitelů.
Kdy se dočkáme i my?
Plně funkční verze této "hračky" by měla být v prodeji už ke
konci roku. Zájemci by si ale měli pomalu začít střádat do prasátka, protože
nepůjde o žádnou lidovou záležitost - ačkoliv se cena nemá pohybovat ve stejné
relaci jako současná testovací verze, první odhady počítají s 500 až 800 dolary
za kus.
Plagiátoři za Čínskou zdí
Čína, jakožto světový plagiátor čehokoliv, vidouc, že tento projekt Googlu
může mít obrovský potenciál a zařídit mu ještě stabilnější pozici na trhu
technologií, začala s výrobou vlastních brýlí, ne nepodobných těm od amerických
kolegů. S novinkou přichází tamější internetový vyhledávač Baidu, který se
snaží upoutat pozornost především čínských spotřebitelů. A že jich může být
dost - uživatelů smartphonů v Číně je totiž až kolem 750 milionů. Na druhou
stranu, Číně můžeme vděčit za to, že pokud přijdou s totožným výrobkem za nižší
cenu, tlačí tak americké vývojáře k rychlejším inovacím, aby byli stále "o
krok dopředu".
Konec euforie
Google Glass se zdají být skvělou záležitostí, ale oprávněně vzbuzují i
mnohé kontroverze a nelibost hlavně z řad ochránců soukromí. Technologie totiž
snímá a uchovává obraz téměř neustále a vzhledem k povaze produktu si nemusíme
ani všimnou, že jsme foceni či natáčeni. Vkrádá se sem tak orwellovská idea
Velkého bratra. Jeden bar v Seattlu dokonce zakázal vstup lidem s těmito
brýlemi – ačkoliv se následně ukázalo, že se jednalo pouzeo PR, vzbudilo toto
opatření (http://on.fb.me/13LkQGT) vlnu reakcí a informace
se dostala i do několika časopisů.
Dalším problémem jsou de facto samotné Google Glass – ačkoliv Timothy Jordan
v prezentaci tvrdí, že se brýle stanou „neviditelnými“ a nebudou člověka
rušit, stále jsou stavěny na principu notifikací 24/7. A vzhledem k tomu,
že spousta z nás je poměrně líná probrat se detailnějším nastavením těchto
upozornění a navíc jim nemáme jak uhnout, máme-li je přímo před očima, snadno
se tak může stát, že se z nich stane jen nekonečný proud blikání, pípání a
vyskakování informačních okýnek.
Otázkou také například zůstává, jak budou brýle reagovat například při
řízení - Google sice navigace plánuje, ale vzhledem k tomu, že je displej mimo
zorné pole a na displej se musíme dívat nahoru těžko odhadovat, jak se budeme
schopni soustředit na jízdu tak, aby byla skutečně bezpečná.
Je jisté, že tato technologie, vejde-li do širšího užívání, ovlivní způsob,
jakým se díváme na soukromí a bezpečnost nových médií. A nevzejdou-li z ní
regulace přímo zákonné, měly by do jisté míry vzniknout regulace alespoň na
morálním a etickém principu. Otázky, které si kladl Jonathan Zittrain v The
Future of the Internet and How to Stop It si možná tak za nějakou dobu budeme klást znovu.
No comments:
Post a Comment