Aerovod
je projektem tří pražských artových kin, který se rozběhl v květnu roku
2012 pod záštitou distribuční společnosti Aerofilms. Tato společnost, která
vznikla rozšířením aktivit dvou největších pražských artových kin, a to
konkrétně kina Světozor a Aero (k této dvojici později přibylo kino Oko), se
specializuje na distribuci hraných a dokumentárních filmů na území České a
Slovenské republiky. Podle slov samotných autorů projektu se jedná o distribuci
„hodnotných a divácky atraktivních snímků“ pocházejících z různých teritorií
a neomezujících se na současnou tvorbu. Vzhledem k relativnímu úspěchu
edice filmů vydávaných společností Aerofilms na DVD a k rostoucí oblibě
artových kin, rozšiřuje distribuční firma své služby a rozhodla se oslovit uživatele
internetu. Aerovod je tedy distribučním kanálem, který nabízí svým uživatelům
jak nové, tak i starší artové snímky.
Co se
týče formy, nejedná se na českém trhu o žádnou žhavou novinku. Podobné projekty
už v minulosti spustily jak komerční, tak i veřejnoprávní televize a filmy
už poskytuje i česká mutace iTunes. Zásadní rozdíl je však v nabízeném obsahu.
Artové snímky, pocházející především z evropských zemí, se nemohou v návštěvnosti
ani z daleka rovnat blockbusterové hollywodské tvorbě, a tak jejich
producenti hledají nové cesty, jak své filmy dostat k co největšímu počtu
diváků. Jednou s takových cest by mohl být právě Aerovod, který po necelém
roce provozu stále hlásí svým uživatelům, že je zatím ve fázi testování a prosí
je o náměty a připomínky k fungování služby.
Velkou
výhodou Aerovodu je rychlost s jakou se snímky na webu objevují. Většina
nových snímků je uživatelům poskytnuta velmi brzy po premiéře, což dodává
službě na atraktivitě. Co by mohlo u kasovních trháků působit jako neuvážené
jednání, které připraví producenty filmu o část příjmů z prodeje lístků
(cena za stream filmu je 60 Kč a cena downloadu 90 Kč, obojí je tedy méně než
stojí průměrný lístek na film v kině), má u artové tvorby svojí logiku.
Zatímco blockbustery rotují ve velkém množství kin a multikin poměrně dlouho,
jsou artové snímky nasazovány do mnohem menšího okruhu míst a zůstávají v programu
relativně krátce. Není tedy problém nabídnout snímek už měsíc nebo dva po
premiéře, protože většina fanoušků nezávislé tvorby už film v kině viděla
a není tedy na co čekat.
Aerovod
však není pouze distribučním kanálem. V současné době, kdy se většina
snímků dostává prostřednictvím pirátských stránek k uživatelům internetu
krátce po premiéře a bez nutnosti něco za film platit, může sloužit Aerovod a
podobné projekty jako jistá forma komunitního portálu, který spojuje tvůrce
filmů a jejich diváky. Píše-li Walter Benjamin o ztrátě aury uměleckého díla v souvislosti
s jeho technickou reprodukovatelností, rád bych zde použil opačné sousloví,
tedy návrat aury. Jsem totiž přesvědčen, že projekty podobné Aerovodu skutečně
navrací uměleckému dílu, v tomto případě filmu, to, co Walter Benjamin
nazývá aurou. Nejedná se zde pouze o kupování filmu, ale o vztah, který vzniká
mezi divákem a tvůrcem. Mnoho uživatelů Aerovodu stahuje hollywodské blockbustery
z pirátských stránek aniž by za ně něco platili, v případě artových
filmů však dělají výjimku, protože více než o 90 Kč zaplacených za film jde o
manifestaci podpory tvůrcům filmu. Artová tvorba by bez státních grantů
živořila a nevznikalo by ani z daleka takové množství artových filmů.
Koupě filmu na Aerovodu je tedy jakýmsi aktem vyjádření podpory tvůrci,
příspěvkem na film, který by se bez statní podpory neměl vzhledem k minimálním
příjmům ze vstupného sebemenší šanci zaplatit, ale zároveň vyjádřením přání,
aby byla artová tvorba i nadále podporována a to nejen státem, ale i ostatními
diváky. Vrátíme-li se k Benjaminovým slovům, vytváří se zde jakýsi „rituál“,
který přiřazuje uměleckému dílu jedinečnou hodnotu, divák se zde svým příspěvkem
podílí na artové tvorbě, vyjadřuje svojí podporu tomuto umění a následný
zážitek ze sledování filmu je tedy osobnější, protože dává divákovi pocit
sounáležitosti a jakéhosi kontaktu, ač velmi zprostředkovaného, s tvůrci filmu.
I bez
znalosti dosavadních zisků Aerovodu si troufám odhadnout, že projekt bude
pokračovat i nadále. Určitě se nedají očekávat závratné zisky, ale artový film
má v našem prostředí své publikum, což se ostatně projevuje na návštěvnosti
artových kin. Projekt tedy cílí na velice specifickou, ale stále se
rozrůstající cílovou skupinu, což mu dává dobré vyhlídky do budoucna.
No comments:
Post a Comment