Internet změnil naše životy. Je všude kolem nás, vloudil se
nám do pracovních i osobních počítačů, do mobilních telefonů
i televize. Přináší práci, zábavu, uspokojení, vzdělávání. Vlastně nikdy
nebylo nic tak snadné jako dnes. Většinou vše, co chcete, docílíte na jedno
kliknutí. A přitom je jedno, jestli hledáte zprávy o počasí, otvírací hodiny
baru v centru města nebo chcete začít podnikat. Vše je na internetu možné,
ale hlavně je to neskutečně jednoduché!
Asi se ptáte, jak je to s tím podnikáním… Mnoho firem
vstoupilo do sítě sítí, z virtuálního světa se však už živé, natož s výdělkem
nevrátily. Přesto to stále láká. Jak si ozkoušet, že mě konkurence nesemele a
že bych přeci jenom mohl být úspěšný? Zdá se to nemožné, ale i to už dnes
existuje. Pro kreativce s neotřelými nápady, kteří s nimi chtějí
prorazit, ale neradi by proinvestovali celoživotní úspory hned na začátku
nejisté budoucnosti, vznikl projekt Kickstarter.
Co to je?
Kickstarter, který na konci dubna oslaví už čtvrté
narozeniny, je platforma plná zajímavých projektů, které jsou zatím ve fázi
nápadů. Autoři své nápady prezentují a ocení. Jejich cílem je sehnat dopředu
stanovenou částku peněz, která zaručí realizaci projektu. Přispět může
každý, navíc jakoukoli částkou. Začíná se jedním dolarem, nejvyšší možná výše
daru stanovena není. Co rozhoduje? Zajímavost, neotřelost, praktičnost…
Jeden z právě probíhajících projektů z kategorie Arts |
Je to jako se sbíráním lajků,
jenže sbíráte reálné peníze. Představíte uživatelům stránky svůj nápad,
zveřejníte, kolik peněz potřebujete na jeho první realizaci, a lidé přihazují.
Tolik, kolik uznají za vhodné. Za svou existenci tak Kickstarter pomohl
odstartovat 38 tisíc projektů a lidé na něm proinvestovali přes 552 milionů
dolarů. Na jednoho dárce průměrně vychází 71 dolarů, přičemž provozovatelé
společnosti přiznávají, že nejčastější částka je 25 dolarů. Dokonce 94 procent
úspěšných projektů nakonec získalo víc, než si jeho autoři původně stanovili. A
to až mnohonásobně víc!
Nevyhrává však každý. Ten, jehož projekt za předem danou dobu
nezíská stanovený obnos, ve hře skončil. A peníze, které lidé projektu
přislíbili, se z jejich účtů nestrhnou. Jaká je úspěšnost? 44 procent.
Tolik projektů získalo cílovou částku, ostatní se museli svého byznysu vzdát.
Služba je zatím otevřená pouze pro kreativce starší osmnácti
let z USA a Velké Británie. Jejich nápady se navíc musí vejít do předem
stanovených kategorií: umění, komiks, tanec, design, móda, film, jídlo, hry,
hudba, fotografie, publikace, technologie a divadlo. Přispívat však může každý.
Bez rozdílu, z jakého je koutu světa.
Čím štědřejší dar, tím lepší odměna
Znáte například krátké animované příběhy Cyanide &
Happiness? Nejdřív byly k vidění na internetu, pak měly šanci dostat se do
televize. Jenže autoři nebyli příliš nadšení z toho, jakým směrem se měl
jejich příběh ubírat. Chtěli vytvořit nové díly podle sebe bez žádných
restrikcí a pověsit je na internet, aby pobavili co nejvíc lidí. Jak získat
peníze a podporu? Jednoduše, pověsit nabídku na Kickstarter.
Jak to dopadlo? Bláznivý animovaný komiks se dnes řadí mezi
nejúspěšnější projekty Kickstarteru. Za měsíc získal 770 tisíc dolarů, cílem
autorů přitom bylo jen 250 tisíc dolarů. Přispělo přes 14 tisíc lidí, kteří
byli navíc motivováni protislužbou. Čím větší částka, tím lepší odměna. Tvůrci
Cyanide & Happiness nabízeli DVD, suvenýrské předměty, ale i návštěvu
studia nebo postavu pojmenovanou po dárcovi. První z nových dílů se na
Youtube má objevit už na podzim, bavit pak mají po celý následující rok.
Dalším úspěšným projektem jsou například speciální hodinky,
které se synchronizují s operačním systémem chytrých telefonů. Jmenují se
Pebble a kromě času zobrazují přijaté zprávy, emaily nebo informace o počasí. Dnes
se prodávají za 150 dolarů.
Bez aktivních uživatelů by to nešlo
Mohlo by něco takového fungovat i bez internetu? Asi ano,
rozhodně by to však nedosahovalo takových rozměrů a takové úspěšnosti. Pokud by
někdo před třiceti lety chtěl podobně rozjet svůj podnik, rozhodně by to neměl
tak jednoduché. Zaprvé by se jeho nápad určitě nedostal k tolika lidem,
jako se dostane díky internetu dnes. A proto by nebyl schopen získat tolik
drobných darů, které mu dohromady vynesou úspěch, navíc za tak krátký časový
úsek.
Hodinky Pebble, na které autoři na Kickstarteru získali přes milion dolarů |
Tvůrci Kickstarteru využívají jedné věci, na které celý
internet funguje. Interakce a participace. S interakcí se už počítá
dopředu, důležitější je právě ta participace. S největší pravděpodobností
na Kickstarter chodí právě ti, kteří se řadí k aktivnějším uživatelům
internetu. Ti, kteří mají radost a potěšení z toho, že se můžou nějakým
způsobem začlenit do určité komunity, můžou pomoci, podílet se, poradit,
kritizovat… Jak upozorňuje mediální teoretik José van Dijck a jeho kolega David
Nieborg v práci Wikinomics and its discontents, pasivních uživatelů, tedy
těch, kteří jen konzumují obsah nebo stahují, je valná většina. Samozřejmě, i
ti nejspíš chodí na Kickstarter, už však na něj nemají téměř žádný vliv.
Vítání jsou především ti aktivní, kterých je podle výzkumů, které cituje van Dijck, jen kolem 13 procent. A jen díky nim je Kickstarter živ. Patrné je mezi aktivními uživateli této služby také sportovní chování, které van Dijck zmiňuje. Uživatelé, kteří pomocí těchto webových stránek nabízí své služby, soupeří s konkurenty. Chtějí být zajímavější, aby získali víc peněz. Motivovat je také může žebříček nejúspěšnějších. Ty nejlepší totiž Kickstarter nadále propaguje.
No comments:
Post a Comment