Monday, April 15, 2013

Musíte to vidět samy…


Národní divadlo se dnes nachází v období změn, které začínají u právě probíhající největší rekonstrukce od roku 1989 a pokračují nadcházející změnou ředitele z dočasně pověřeného Jana Peloucha na nynějšího ředitele Tylova divadla Jana Buriana. Dalším novinku u nich nalezneme na poli propagace. Ve spolupráci s agenturou Young & Rubicam, produkční společností Boogiefilms a režisérem Miroslavem Ondrušem, vypustili před 10 dny do světa 2 virální spoty propagující činoherní a baletní představení Národního divadla.

Virální videa byla zveřejněna nejprve na vimeo.com 4. dubna společností Boogiefilms a počet jejich shlédnutí se od té doby vyšplhal na něco málo přes 29 tisíc u baletu a přes 7 tisíc u činohry. O dva dny později 6. dubna se díky přednímu tanečníku baletního souboru Národního divadla Adamu Zvonařovi baletní spot rozšířil na youtube.com. Počet shlédnutí se za necelých 9 dnů vyšplhal na 14 399. Dále videa šířila i agentura Young & Rubicam, která je nahrála na YouTube 9. dubna. Zde čísla nejsou tak působivá, ale činohra zde poprvé získala vyšší počet shlédnutí – 847 než balet - 131. Odkaz na video se 9. dubna objevil na stránkách internetového informačního portálu o opeře, baletu a vážné hudbě -Opera Plus. Pochopitelně je zde výhradně prezentováno virální video, které čtenář může rovnou shlédnout. V článku s názvem Národní divadlo má reklamu s tlustým baleťákem se jen v krátkosti shrnuje děj videa a na konci je připojena poznámka o druhém videu pro činohru. Jako o každém článku i o tomto Opera Plus informovala na svém facebooku.Činohra a balet odkaz na propagační videa uveřejnila na svých facebookových stránkách, které májí rozdělené. Na druhou stranu na jejich Twitter účtu o nových videích nepadlo ani slovo. Taktéž nenajdeme žádný odkaz či zprávu na webových stránkách Národního divadla. Dalším kanálem, přes který se spoty šířily, byl server iDNES. V rubrice kultura se den po zveřejnění videí na YouTube objevila zpráva přinášející více informací k důvodu jejich vytvoření. Citovaným zdrojem je mluvčí první scény Tomáš Vaňka, který potvrzuje záměr rozšíření zájmu o navštěvu divadla mezi uživateli sociálních sítí.
Oba spoty splňují nepsaná pravidla na poli virálního marketingu. Produkční společnost Boogiefilms (dělala například reklamu pro Pilsner Urquell) musela přijít s originálním a vtipným nápadem.


V tomto případě opět vsadili na odlehčený děj s příslibem velkých emocí a nesčetných zážitků po návštěvě představení. Ač mají virální videa možnost ukrýt svůj záměr zvýšení prodeje, v tomto případě se mu autoři vyhnuli a na konci se divák dozví, jak si může lístky do Národního divadla zajistit. O šíření se poté postarali z větší části Boogiefilms a Young & Rubicam. Nejprve bylo pochopitelně “zasaženo” taneční, pěvecké a kulturně zaměřené publikum. Což také pomohlo dostat videa dál. Kdo by totiž v přátelích na sociálních sítích nebo v “odebíraných” osobach neměl někoho takového, kdo tyto vtipně udělané spoty nebude šířit dál. Možná i s nadějí, že bude mít díky nim dalšího společníka do divadla. Obsah videí je totiž chytře zaměřen nejen na publikum sociálních sítí celkově, ale i na skupinu těch, kteří se obávají nepochopení inscenace, či tolikrát použitého usínání (převážně) mužů při baletních insenacích nebo kliché, že normální pracující žena už nemůže nálezt sílu na vychutnání si divadelního prožitku.

Tah se šířením virálních spotů se marketingovému oddělení Narodního divadla zajisté vydařil. Zatím o tom svědčí jen počet shlédnutí, které snad ovlivní i budoucí účast na představeních. Národní divadlo se svou propagací snáží držet krok s dobou, což mu přidává na přitažlivosti pro nové publikum. Nyní lze jen hádat, zda si tempo udrží a s čím příjde příště.

No comments:

Post a Comment