Národní divadlo se dnes nachází v
období změn, které začínají u právě probíhající největší rekonstrukce od roku
1989 a pokračují nadcházející změnou ředitele z dočasně pověřeného Jana
Peloucha na nynějšího ředitele Tylova divadla Jana Buriana. Dalším novinku u
nich nalezneme na poli propagace. Ve spolupráci s agenturou Young & Rubicam, produkční společností Boogiefilms a
režisérem Miroslavem Ondrušem, vypustili před 10 dny do světa 2 virální spoty
propagující činoherní a baletní představení
Národního divadla.
Virální videa
byla zveřejněna nejprve na vimeo.com 4. dubna společností Boogiefilms a počet
jejich shlédnutí se od té doby vyšplhal na něco málo přes 29 tisíc u baletu a
přes 7 tisíc u činohry. O dva dny později 6. dubna se díky přednímu tanečníku
baletního souboru Národního divadla Adamu Zvonařovi baletní spot rozšířil na
youtube.com. Počet shlédnutí se za necelých 9 dnů vyšplhal na 14 399. Dále
videa šířila i agentura Young & Rubicam, která je nahrála na YouTube 9.
dubna. Zde čísla nejsou tak působivá, ale činohra zde poprvé získala vyšší počet shlédnutí –
847 než balet - 131. Odkaz na video se 9. dubna objevil na stránkách internetového informačního portálu o opeře,
baletu a vážné hudbě -Opera Plus. Pochopitelně je zde výhradně prezentováno virální
video, které čtenář může rovnou shlédnout. V článku s názvem Národní divadlo má
reklamu s tlustým baleťákem se jen v krátkosti shrnuje děj videa a na konci je
připojena poznámka o druhém videu pro činohru. Jako o každém článku i o tomto
Opera Plus informovala na svém facebooku.Činohra a balet odkaz na propagační
videa uveřejnila na svých facebookových stránkách, které májí rozdělené. Na
druhou stranu na jejich Twitter účtu o nových videích nepadlo ani slovo. Taktéž
nenajdeme žádný odkaz či zprávu na webových stránkách Národního divadla. Dalším
kanálem, přes který se spoty šířily, byl server iDNES. V rubrice kultura se den
po zveřejnění videí na YouTube objevila zpráva přinášející více informací k
důvodu jejich vytvoření. Citovaným zdrojem je mluvčí první scény Tomáš Vaňka,
který potvrzuje záměr rozšíření zájmu o navštěvu divadla mezi uživateli
sociálních sítí.
Oba spoty splňují
nepsaná pravidla na poli virálního marketingu. Produkční společnost Boogiefilms
(dělala například reklamu pro Pilsner Urquell) musela přijít s originálním a vtipným nápadem.
V tomto případě opět vsadili
na odlehčený děj s příslibem velkých emocí a nesčetných zážitků po
návštěvě představení. Ač mají virální videa možnost ukrýt svůj záměr zvýšení
prodeje, v tomto případě se mu autoři vyhnuli a na konci se divák dozví, jak si může lístky do Národního divadla
zajistit. O šíření se poté postarali z větší části Boogiefilms a Young &
Rubicam. Nejprve bylo pochopitelně “zasaženo” taneční, pěvecké a kulturně
zaměřené publikum. Což také pomohlo dostat videa dál. Kdo by totiž v přátelích
na sociálních sítích nebo v “odebíraných” osobach neměl někoho takového, kdo
tyto vtipně udělané spoty nebude šířit dál. Možná i s nadějí, že bude mít díky
nim dalšího společníka do divadla. Obsah videí je totiž chytře zaměřen nejen na
publikum sociálních sítí celkově, ale i na skupinu těch, kteří se obávají
nepochopení inscenace, či tolikrát použitého usínání (převážně) mužů při
baletních insenacích nebo kliché, že normální pracující žena už nemůže nálezt
sílu na vychutnání si divadelního prožitku.
Tah se šířením
virálních spotů se marketingovému oddělení Narodního divadla zajisté vydařil.
Zatím o tom svědčí jen počet shlédnutí, které snad ovlivní i budoucí účast na
představeních. Národní divadlo se svou propagací snáží držet krok s dobou, což
mu přidává na přitažlivosti pro nové publikum. Nyní lze jen hádat, zda si tempo
udrží a s čím příjde příště.
No comments:
Post a Comment