Společnost Visible Measures uvádí
na svém blogu: „uživatelé internetu strávili 2782 let sledováním videí HarlemShake“. Harlem Shake se stál unikátem. Písnička Gangnam Style od jihokorejského
rappera PSY dosáhla bilion zhlédnutí během 4 měsíců, zato Harlem Shake dosáhl
tohoto počtu diváků už za 2 měsíce. Pokud chcete vědět, v čem spočívá
úspěch tohoto fenoménu a také kdy a kde vznikl Harlem Shake, čtěte dál tento
příspěvek.
Kde se vzal tento fenomén? Kdo odstartoval tuto mánií?
Uživatel Filthy Frank dne 30. ledna
2013 nahrál na YouTube 3 minuty a 22 sekund dlouhé video „Filthy Compilation#6 – Smell My Fingers“, které obsahovalo 19 sekundovou sekci s prvky
internetového mema Harlem Shake. Dva dny na to přišla odezva z daleké Austrálie.
Kdy pět mladých Australanů, pod přezdívkou The Sunny Coast Skate, nahrálo na
YouTube svou 31 sekundovou verzi Harlem Shake, která byla napodobeninou na již
zmíněné video Filthy Franka. Tito Australané odstartovali vlnu Harlem Shake
tance. Postupně každým dnem přibývalo stále více a více videí, na kterých parta
lidí tančí a poskakuje na zmíněnou píseň Baauera.
Koncept Harlem Shake
Každé video Harlem Shake se
vyznačuje stejným scénářem. Video obvykle trvá 30 sekund. Po celou dobu videa zní
basové rytmy písně Baauera, které jsou zakončené lvím řevem. V 15 sekundovém
úvodu jeden člověk erotickými pohyby pánví tančí na píseň bez povšimnutí okolních
lidí. Tento frontman má téměř vždy oblečenou na hlavě přilbu nebo masku. Následuje
střih. Dalších 15 sekund už všichni zúčastnění poskakují a křečovitě tančí v rytmu
včetně člověka v přilbě. Je důležité dodat, že všichni zúčastnění tanečníci
jsou oblečení do šílených svršků, kostýmů anebo právě naopak jsou velmi spoře
oblečení. Kreativitě se zde meze nekladou. Koncept každého videa je stejný,
pouze tanečníci, jejích oblečení a prostředí, ve kterém se nacházejí, se mění.
Klíč k úspěchu?
Úspěchem, kterým se videa Harlem Shake mohou pyšnit,
je určitě krátká stopáž videa a kulminační bod, kdy celý dav zdivočí a
vystupuje v šílených oblecích. Primitivita, banálnost a šokující obsah
baví publikum. Svým způsobem i rytmická hudba vtáhne diváka a podpoří jej ke sledování
videa. Podpora médií hraje také klíčovou
roli ve sledovanosti a známosti videí Harlem Shake.
Jednoduchá technická reprodukovatelnost umožňuje každému nadšenci
natočit si svoje vlastní video. Video se skládá pouze z jednoho střihu a
záběr se točí pouze z jednoho místa, tímto je práce nejvíce zjednodušená. Právě
proto miliony nadšenců a fanoušku Harlem Shake natáčí a sdílí svoje videa.
Mladí studenti, děti, teenageři, dospělí, důchodci, zaměstnanci, vedení firem, sportovci,
celebrity, ale také i politici publikují svoje nahrávky a chtějí se dělit se
světem se svými nápady. V množství je síla, aneb kvantita přiláká ještě
větší kvantitu diváků a také autorů příspěvků.
Harlem Shake „po česku“
Aktuálně lze na serveru YouTube
sledovat přes 8 milionů videí Harlem Shake, které jsou buďto vlastní tvorbou
autoru videí nebo různými upravenými a zmixovanými verzemi. Zatímco mnoho z
videa má „pouze několik miliónů zhlédnutí“, top 10 verzí Harlem Shake má celkem
336 milionů zobrazení. Také Češi následují
světové trendy. Na internetu se objevily videa k příkladu fotbalovéreprezentace Sparty, finalistů Česko- Slovenské SuperStar, basketbalistů USK a
mnoho dalších part mladých lidí. Také Česká televize natočila jako promo pro
udělení cen Anděle 2013 klip ve stylu Harlem Shake, ve kterém vystupuje
moderátor galavečera Leoš Mareš.
Virální svět = svět zábavy
Fenomén Harlem Shake názorně
ukazuje, co vše musí virální sdělení obsahovat. Obsah musí být buďto zajímavý,
hodnotný, humorný anebo šokující. Chuť uživatele internetu sdílet příspěvek
vyvolává lavinový efekt. Příspěvek se tímto dostane mezi tisíce, ne-li miliony
lidí. Virál, který má za úkol vyvolat buzz – tedy bzučení nebo šuškání, bude úspěšný,
pokud svým sdělením pobaví, vzdělá nebo upozorní diváka. Je však důležité si
uvědomit, kdy určitý způsob sdělení přestává bavit a spíše začíná otravovat. Je tedy otázkou, kdy Harlem Shake odejde do stínu a virální svět nám
přinese další nové internetové mema a příspěvky.
No comments:
Post a Comment