Internet - slovo, které v dnešní
době zná úplně každý. Médium, jež využívá většina populace nejen v České republice. Internet nás pronásleduje prakticky na každém
kroku. Ráno při chůzi do práce stojí u metra sympatická slečna, která rozdává
nějaké letáčky. Pomalu první věc, již na něm uvidíte je „Join us on Facebook“
nebo „We are on Twitter“ a samozřejmě nesmí chybět Linked-in či novodobý
Google+. V podstatě nevadí, že prakticky ani nevíte, o co se jedná, hlavně
že je to na Facebooku.
Jeden z takových zázračných
letáčků může obsahovat například i informace o změnách v pražské integrované
dopravě či výluce. Najdete na něm sice
základní informace, ale na konci oznámení bude drobných písmem napsáno „Více
informací najdete na www.dpp.cz.“ Bezvadný. Nevím, jak by tuhle situaci řešila
moje babička, která nikdy neovládala PC, natož internet.
Stejně je tomu tak při čtení
knih. Kolik lidí si koupí klasickou papírovou knížku? Asi moc ne, protože když
jsem si koupila knížku, kterou jsem potřebovala do školy, tak se všichni mí
spolužáci divili, proč to dělám. Vždyť je to přeci všechno na uložtu. Pecka.
Nedisponuji ovšem tabletem nebo jakýmkoli novodobým přístrojem, který by mi
přečetl elektronickou knížku a upřímně řečeno ani nechci. A co třeba poznámky k textu
nebo zvýraznění? Jednoduše řečeno, kniha je podle mého názoru lepší. Vezmu ji kamkoliv
a mohu do ní cokoliv psát, nepotřebuju ani žádné speciální nástroje – stačí mi
tužka.
Vývoj není možné zastavit a je
potřeba vymýšlet stále něco nového a atraktivního, co by mohlo uživateli
usnadnit práci. S tím samozřejmě souvisí i rozvoj on-line marketingu a
dalších technologií. Nová média se snaží nějakým způsobem kooperovat s těmi
tzv. starými, popř. je upgradovat. Vidíme tedy neustálý vývoj, ať už se podíváme
kdekoliv. Henry Jenkins tuto situaci nazývá „kulturou konvergence“.
Jeden z nejmarkantnějších případů,
kde můžeme vysledovat konvergenci, jsou s největší pravděpodobností
marketingové strategie. Růst on-line marketingu je obrovský a jeho význam
neustále stoupá (příkladem mohou být virální videa dua ViralBrother nebo v poslední
době velmi populární Harlem Shake). Nevadí, že naše cílová skupina neužívá
sociální sítě nějakým markantním způsobem, hlavně musíme mít všechny účty, co
existují vytvořené. Neboť kdo není v dnešní době na sociálních sítích, jako
by nebyl.
Velké změny můžeme pozorovat i ve
školství. Projekty Evropské Unie ve smyslu „Tablety do škol“ apod. Myslím si,
že by bylo podstatně lepší, kdyby je ve škole raději naučili pořádně číst,
psát, počítat a hlavně přemýšlet, než ovládat tablet. Po 5 letech působení ve
školství mám totiž pocit, že novodobé děti neumí už nic jiného, než ovládat
tablet.
Česká televize před několika
měsíci odvysílala dokument o současných dětech, kterým položila otázku, co by
dělali bez internetu. Jejich odpovědi byly více méně totožné:
- hrozně bych se nudil/a,
- neměla bych na čem napsat referát,
- nemohl/a bych napsat referát, protože bych vůbec neměla žádné informace a neměla je kde najít.
Netvrdím, že konvergence je jen špatným
a přirozeným jevem. Zcela určitě je mnoho pozitivních věcí a jsem jen
konzervativní uživatel.
Zdroje:
Jenkins, H. 2006. Convergence Culture. New York: NYU Press
Švelch, J. Kultura
doby konvergence. [2013-04-14]Dostupné z: http://is.muni.cz/el/1421/podzim2009/IM089/Konvergence_Sylabus.pdf
No comments:
Post a Comment