Na počátku byla kniha. Tedy přesněji řečeno knižní sága amerického autora fantasy George R. R. Martina, jejíž první díly spatřily světlo světa v devadesátých letech minulého století. Do dnešní doby Martin vydal pět z plánovaných sedmi dílů, dosud poslední vyšel v roce 2011. Příznivci fantasy světů si jeho ságu A Song of Ice and Fire samozřejmě našli a oblíbili už dávno, do povědomí masového publika se ovšem dostala až v souvislosti s televizním seriálem Game of Thrones, který začala na motivy jeho díla v roce 2010 natáčet stanice HBO. Tím se z Martinova fantasy světa stal transmediální fenomén, který dnes poutá k obrazovkám miliony diváků. A mnohé z nich dokonce přiměje k tomu otevřít tisícistránkové bichle, které by jinak obešli velkým obloukem.
Čtyřiašedesátiletý Martin
na rozdíl od mnoha autorů, které filmové či seriálové adaptace jejich děl
příliš nenadchly a mnohdy k nim mají velké výhrady, s tvůrci seriálu Danielem
B. Weissem a Davidem Benioffem spolupracuje. A na své dílo tak dává svým
způsobem pozor. Mezi fanoušky dokonce kolují informace o tom, že jim prozradil zápletku
dvou zatím nevydaných dílů a závěr celé ságy, kdyby náhodou zemřel dřív, než by
stihl celou ságu dokončit.
Dlouhé čekání je ostatně jedním z průvodních jevů pro
ty, kteří se zamilovali do jeho fantasy světa Sedmi království. První díl série nazvaný Game of Thrones, podle kterého se jmenuje i televizní zpracování,
vyšel v roce 1996, druhá část A
Clash of Kings o necelé tři roky později. Třetí A Storm of Swords sice následovala rychle po ní, ovšem na čtvrtý
díl A Feast for Crows čekali čtenáři
dlouhých pět let, do roku 2005. Zatím poslední a nejrozsáhlejší část, A Dance with Dragons, spatřila světlo
světa v roce 2011. Na šestý The Wind
of Winter a závěrečný A Dream of
Spring se zatím čeká, ačkoliv už autor uveřejnil jednu kapitolu ze šestého
pokračování.
„Pohádka“, kde se
nadává, chlastá a souloží
A co že dělá ze A Song
of Ice and Fire mezi záplavou fantasy sérii tak jedinečnou, že se z ní
stal celosvětový fenomén? Autor si vytvořil zcela imaginární svět, který
přibližuje čtenářům pomocí popisu jednotlivých království, rodů a příběhů z jejich
historie. Hlavní zápletka celé série se točí kolem souboje o moc v Sedmi
královstvích, na jejichž Železný
trůn si dělá nárok hned několik silných rodů. Daleko na severu se ovšem bez
pozornosti navzájem se vraždících rodů vzmáhá hrozba nemrtvých bytostí, které
by mohly zahubit celý svět. A zima přichází…
To samo o sobě ještě nezní nikterak originálně. Ovšem
Martinovo pojetí se od ostatních poněkud liší. Ať už tím, že téměř žádná
z postav není vysloveně černá nebo bílá, zlá nebo hodná, tak explicitním
zobrazením smrti, násilí či sexu. Dovedete si představit Aragorna
z Tolkienova Pána prstenů, jak
kleje, opíjí se a souloží s děvkami v nevěstinci? A vznešené elfy už
vůbec ne. Navíc má autor ságy také pořádně zlomyslný smysl pro humor, jak jinak
si vysvětlit, že na konci první knihy nechá bez mrknutí zabít hlavní postavu. A
mrtvolami z řad oblíbených i neoblíbených postav hlavních i vedlejších se
to v jeho příběhu jen hemží (a některé se hemží samy, protože ještě nejsou
tak zcela mrtvé).
V Martinově světě ovšem nic z toho nepůsobí
nepřirozeně nebo rušivě. Tvůrci seriálu nicméně tento
aspekt museli řešit. Násilí ani sex ze seriálu nevypustili, byli ovšem nuceni
některým postavám poněkud přidat na věku, protože pohlavní život patnáctiletého
Robba Starka by byl přece jen trošku silným soustem pro televizní diváky. Jeho
seriálovému představiteli Richardu Maddenovi
tak bylo v době vysílání první série o rovných deset let více než knižní
předloze jeho postavy. Jinak se ale Weiss s Benioffem knižní předlohy
prozatím drží poměrně přesně, ale není možné se vyvarovat určitých zkrácení
několikasetstránkových bichlí, které jsou uspořádány netypicky do kapitol
pojmenovaných podle jednotlivých postav, které v nich hrají hlavní roli.
Znělka televizního seriálu Game of Thrones
Šílenství okolo
Martinova fantaskního světa
Z do té doby více či méně známých divadelních,
filmových či televizních herců se staly světoznámé hvězdy, sledovanost seriálu
při amerických premiérách epizod druhé série se už vyšplhala na čísla kolem 4
milionů. Nadšení ovšem nejsou pouze diváci, kteří na Mezinárodní filmové
databázi ohodnotili seriál prozatím známkou 9,4 z maximálních 10 a na Československé filmové
databázi 92 procenty. I od recenzentů sklízí seriál samou chválu a kromě
bezpočtu žánrových ocenění byl odměněn i Zlatým Glóbem. Ten získal za nejlepší
herecký výkon ve vedlejší seriálové roli Peter Dinklage, který ztvárňuje trpasličího
bratra královny Tyriona Lannistera. Mimochodem postavu, která s oblibou holduje
výše zmíněným neřestem.
Fanouškovská základna seriálu i knih se sdružuje především
na internetu. Kromě oficiálních pramenů, například stránky HBO věnované
seriálu, bují diskuse i na nejrůznějších fanouškovských webech. Z těch
českých můžeme uvést například web Ice &
Fire, který je určen jak pro fanoušky knižní ságy, tak pro příznivce
seriálu. Diskutéři kromě chatování o dílech i sami tvoří, píší povídky na
motivy Martinova fantaskního světa. Ten podporují i vydavatelé a tvůrci
klasickými setkáními s příznivci série.
Svoje nezastupitelné místo má televizní seriál z produkce
HBO i na webech serialzone.cz
či edna.cz, kde patří k nejoblíbenějším
mezi fanoušky. Adminové těchto stránek tvoří ve svém volném čase profily postav
a shrnutí epizod, pro web Edna dokonce bleskurychle vyrábí české titulky.
Premiérové díly běží na HBO v noci z neděle na pondělí ve 3 hodiny
středoevropského času, už v pondělí během dne přitom čeští fanoušci mohou
stahovat titulky a shlédnout tak díl ještě dřív, než ho v pondělí večer od
22 hodin uvede v otitulkované verzi česká verze HBO.
A kdo že překládá neoficiální fanouškovskou verzi titulků? Lord
Hlawoun z Pilsnerfellu, ser Bechr05 z Náchodbergu a lady Katherine16
z Apple's Landing, jejichž přezdívky celkem jednoznačně svědčí o tom,
že si svět Martinovy ságy berou tak nějak za svůj. K životu se v Čechách
pomalu ale jistě probouzí i merchandising, nezbytná to součást pořádného
transmediálního fenoménu. Do Sedmi království, kde zuří válka a ze severu
pořádně táhne, se přece nemůžete vydat nedostatečně vybavení.
Co tedy stojí za tím, že se z Martinovy knižní série a
její seriálové adaptace stal ukázkový příklad transmediálního vyprávění, kde je
fantaskní svět konstruován napříč žánry a z části je vytvářen samotným
publikem? Odlišnost. Ne každá fantasy série se přiblíží slávě Tolkienovy
pramáti, A Song of Ice and Fire se to
daří právě kvůli tomu, že Martin nabízí fantasy drsnou, ale nikoliv až příliš
brutální, s jemnou příměsí nadpřirozena (alespoň zatím, kdo ví, co se
stane v šestém a sedmém díle), kde se však hrdinové nechovají jako
sterilní elfové, ale užívají si v mezidobí mezi válkami, vražděním a
spřádáním uchvatitelských plánů všech radostí života.
No comments:
Post a Comment