Nizozemský deník s názvem De Correspondent
vstoupil do povědomí lidí i medií 18. března, kdy spustil svoji kampaň. Samotné
vydávání zahájí až začátkem září 2013. Na sociální síti Facebook měl k 10. dubnu 14 009 fanoušků a na Twitteru 16 829 followerů.
Úvodní stránka De Correspondentu v růžové barvě. |
Za nápadem stojí bývalý šéfredaktor deníku NRC Text jménem Rob Wijnberg. Ten
potřeboval 15.000 členů, kteří by mu přispěli na něco, co zatím ještě
neexistuje. Původně myslel, že má padesáti procentní šanci na úspěch. Během
osmi dní získal 17.000 členů. Navíc čtyřicet osm z nich věnovalo na projekt tisíc
euro a více.
Druhou důležitou osobou je Haral Dunnink, zakladatel digitální
designové agentury Momkai. Ta vitvořila vizuální podobu projektu. Jde o holandskou firmu se
sídlem v Amsterdamu, která získala například cenu v soutěži Euroepan DesignAwards nebo The Webby Awards.
Uvidíme slow journalism v praxi
Projekt zaujal spoustu lidí, kteří na něj byli ochotni
věnovat peníze. Podobný zájem nečekal ani samotný tým tvůrců. Wijnberg by rád
změnil princip bombardování pozornosti lidí pořád stejným mediálním obsahem a
chtěl by se vyhnout i publikování zpráv v reálném čase. Zatímco online
servery publikují hot news a snaží se ke čtenářům dostat povrchně zpracované
informace co nejrychleji, Wijnberg
prosazuje tzv. slow journalism.
De Correspondent tak bude pokrývat denní
zpravodajství co nejvíce do hloubky a v souvislostech. Měl
by se zaměřit na analýzy, komentáře a informace do hloubky. Deník se pokusí
prezentovat zprávy jinak. Nechce upoutat pozornost, ale nabídnout hlubší vhled
do problematiky a denního zpravodajství.
Hlavní tváře budoucího online deníku De Correspondent |
Proč je kampaň tolik úspěšná?
Budování důvěry a s tím spojená podpora od veřejnosti
je pro média klíčová. Jde o symbiotický vztah, kdy média nabídnou v zásadě
objektivní, věrohodné zpravodajství a čtenáři je na oplátku podpoří. Přestože
De Correspondent zatím nic nevydal, ostře se vyhranil proti povrchním zprávám a
slíbil nabídnout nové hloubkové pojetí zpravodajství, tzn. unikátní obsah.
Lidé
rádi podpoří mediální novinku, která si získá jejich důvěru nejen po slíbené obsahové
stránce, ale i po stránce známých holandských novinářských jmen jako spisovatele
Aron Grunberg nebo publicistiky Femke Halsemy. Ti by nepropůjčili své jméno
nevěrohodnému projektu.
Pokud k tomu stanovíte smysluplnou cenu, kterou jsou
ochotni lidé zaplatit, máte zčásti vyhráno. Musíte o podobném projektu veřejnost
informovat, například pomocí sociálních sítí nebo proniknutí do tradičních
médií. Zpráva se tak může rozšířit po světě, třeba i do České republiky. U nás
o holandském projektu informoval server MediaGuru.
Není to jediný případ. Před několika lety italské tištěné
noviny Il Fatto Quotidiano získali 5 milionů euro od 30 000 předplatitelů za tři
měsíce ještě před svým spuštěním, ke kterému došlo v září 2009. O rok později dosáhly
italské noviny zisku 5,8 milionu euro.
Tradiční média vs. on-line prostor
Novinový průmysl stojí na okraji srázu. Otázkou je, zda se
osvobodí od fyzické podoby nebo upadne do hlubin zapomnění. Zavedeným novinám
klesá náklad a zisk, a tak hledají nové cesty ke čtenářům. Netýká se to jenom
ČR a Evropy, ale i USA. Většina z nich rozjela prodej novin pro chytré telefony
nebo tablety, i přesto ale zůstaly v papírové podobě.
V zahraničí se objevují
noviny, které si papírovou podobu nenechali a přešli na online. Takovým
příkladem může být časopis Newsweek, který se z důvodu nízkých zisků
přesunul na začátku ledna 2013 do levnějšího prostředí, na internet.
Poslední smuteční číslo. Čeká soudný den i český tisk? |
Další cestou je paywall (částečné nebo úplné zpoplatnění
obsahu na webových stránkách novin), jak tomu je v Čechách u časopisů Reflexu,
Respektu nebo u Lidových novin a Hospodářských novin. Platí se ale za přístup k archivu
nebo v případě Lidových novin za publicistiku.
Další možností je kolektivní
systém placeného obsahu. Systém s názvem Piano funguje na Slovensku, Slovinsku
a od září 2012 v Polsku. Za jeden poplatek (3,90 eur měsíčně) mají slovenští čtenáři
přístup k jedenácti zpravodajským webům. Mezi nimi je například sme.sk,
hnonline.sk, tyzden.sk, medialne.sk nebo joj.sk.
Zajímavým projektem v českém prostředí je web motejlek.com ekonomického
novináře Miroslava Motejlka. Ten nabízí unikátní obsah čtenářům, kteří si
zaplatí 12 000 korun (bez daně) ročně. Nesmíme opomenout také web filmového
publicisty Františka Fuky s názvem FFFILM, který nechal na potencionálních
čtenářích výši příspěvku. První měsíc mu poslali 53 517 korun.
No comments:
Post a Comment