10.4.2013: Neomezené volání a SMS do všech
sítí: cena 3 900 Kč
11.4.2013: Neomezené volání a SMS do všech
sítí: cena 749 Kč
Zlevnění o 81 %
Revoluční tarify společnosti Telefónica 02 přišly na český
telekomunikační trh jako rána z čistého nebe. Tento krok nastartoval dosud
nemyslitelnou změnu na trhu mobilních služeb a jejich zlevnění na zhruba pětinu
jejich původní ceny - a to nejenom u O2. Reakce konkurence na sebe totiž nenechala
dlouho čekat. Již den po vypuknutí „mobilní revoluce“ nabídla společnost
Vodafone svým zákazníkům neomezené volání a SMS do všech sítí za 691 Kč; tedy
zlevnila jeden ze svých „Férových“ tarifů (Fér 3299) zhruba o 80 %. Třetí
mobilní operátor, T-Mobile, zareagoval prakticky stejně jenom s dvoudenním
zpožděním.
Proč se rozhodla společnost O2 takto diametrálně změnit status quo, který všem operátorům
vyhovoval a přinášel rekordní zisky? Proč společnosti, které dosud počítaly ve
svých tarifech jednotky minut a odeslaných SMS, najednou nabízejí zákazníkům tyto
služby neomezeně a za zlomek původní ceny? Situace, která se přihodila byla sice
nečekaná, ale nikoli neočekávatelná. Bylo jen otázkou času, kdy se čeští
mobilní operátoři přizpůsobí trendům
západního světa, a to dříve, než se přizpůsobí jejich zákazníci.
Je zajímavé sledovat, jak mobilní operátoři přistoupili
k takovémuto zlevnění bez mrknutí oka, bez vyhrožování o propouštění zaměstnanců
a rušení pracovních míst nebo omezování kvality nabízených služeb. Ti samí
operátoři, kteří nám včera s úsměvem prodali jednu službu za bezmála čtyři
tisíce, nám jí zcela vážně bez ošívání nabídnou za sedm stovek. Zbláznili se?
Ale kdepak - znovu opakuji, že operátoři se jenom přizpůsobují nevyhnutelnému celosvětovému
trendu, díky kterému brzy ztratí své dominantní pozice.
Zavedení dostupného neomezeného volání a SMS je první
kapitolou procesu, který proběhl a stále probíhá na všech moderních mobilních
trzích. Znamená to, že se mobilní volání a SMS dostávají na periferii zájmů
lidí a také mobilních operátorů. Přestávají snad lidé komunikovat? To asi ne.
Lidé komunikují stejně, možná více, ale „moderněji“. Současné SMS a mobilní
volání k „moderní“ komunikaci zkrátka nestačí. Postačí se rozhlédnou
kolem sebe - na zařízení, kterým se (už asi jenom ze zvyku) stále říká telefony.
Tzv. chytré telefony mají opravdu s původními mobilními telefony stejné pouze svoje
jméno. Jedná se o vysoce výkonné kapesní počítače, jejichž funkce zkrátka nemohou být
stále omezovány zkostnatělými SMS a drahým mobilním voláním. Do popředí zájmu
se již delší dobu, ale o to sebejistěji, tlačí mobilní internet.
Spolu se vznikem operačních systémů v mobilních
telefonech ztratili jejich výrobci, popř. operátoři, kontrolu nad jejich
používáním. S boomem mobilních aplikací a také společně s aktivitou
internetových gigantů na poli mobilních telefonů a služeb, se postupně radikálně mění mapy
mobilních trhů po celém světě. Do popředí
zájmu se dostává to, co má spotřebitel nejradši – tedy vlídný internet –
díky kterému je možné využívat bezpočet atraktivních služeb bez omezení a
zadarmo. Tento vývoj je dobře vidět na západních trzích, kde si svou popularitu
získaly aplikace a programy jako Whatsapp (posílání zpráv), Skype (internetové
volání), ale také stále více populární mobilní přístup k sociálním sítím
jako je Facebook a Twitter. V lednu tohoto roku navíc spustila
společnost Facebook funkci internetového volání v aplikaci pro iOS.
Nezbývá než čekat, kdy Facebook spustí podobnou službu také pro Android a
rozšíří nesmírně atraktivní internetové volání i mimo hranice USA.
Vraťme se ale k české „mobilní revoluci“, která je
snad po přečtení výše uvedeného trochu srozumitelnější. V příštích letech
již nebudeme počítat minuty hovoru nebo počty odeslaných SMS – středem zájmu
mobilních uživatelů a operátorů se stane mobilní internet, který svojí
atraktivitou nahradí dnes klasické služby mobilních operátorů. Hlavní náplní
mobilních operátorů v příštích letech se stane boj o gigabyty internetu, o
jeho rychlost, pokrytí a všechno s ním související. Dočkáme se tak zcela
jistě dalších „férových tarifů“ jenom na poli datových služeb a mobilního
internetu.
Ano, český mobilní trh se mění – mění se ze starého
trhu s telefonováním a SMS, na trh s mobilním internetem, který
nemilosrdně zválcuje veškerou konkurenci, která mu bude stát v cestě.
No comments:
Post a Comment