Všichni to známe…čas od času ovládne
Facebook či jinou sociální síť nějaké video, které z ničeho nic všichni
sdílí. Je všude, kam se podíváme a sdílí ho i ti naši „facebookoví“ přátelé,
kteří běžně nejsou na svém profilu aktivní. Něco tato videa spojuje. Všechna jsou
vtipná, někdy zlomyslná, často obsahují nějaký prvek senzace a téměř vždy se
jedná o virální reklamu.
Principy virálního marketingu
umožňují oslovit velké množství potenciálních spotřebitelů při poměrně nízkých
mediálních nákladech. Na druhou stranu realizace podobného nápadu je vždy
poměrně náročná a dá se jen těžko dopředu odhadovat, do jaké míry bude kampaň
úspěšná. Jak tedy docílit toho, aby měla alespoň dostatečný potenciál stát se
hitem? V současné době neexistuje jednoduchý, ucelený a jednoznačný návod,
jak vytvořit úspěšnou virální kampaň a dá se očekávat, že žádný takový
nevznikne ani v nejbližší budoucnosti. A to nejen proto, že ti úspěšní
neprozradí své knowhow, ale také proto, že marketing samotný je více než
jakákoliv jiná oblast závislý na vysoké míře kreativity a novátorství. U
virálního marketingu potřebují potom tvůrci alespoň dvojnásobnou dávku obou
těchto faktorů. Dobrý nápad si ale bohužel nelze tzv. „vycucat z prstu“.
Ovšem vzhledem k tomu, že dnes
již máme nepřeberné množství virálních kampaní, je podle jejich zpětné analýzy
možné alespoň nastínit některé principy, které nám pomohou vytvořit úspěšnou
virální kampaň.
Není velkým překvapením, že základem
každé virální marketingové kampaně je přijít s novým, nejlépe extrémně
kreativním nápadem. Největší chybou by totiž bylo snažit se „opsat“ nápad
konkurence, jelikož bychom na ní jen upozornili a sobě uškodili. Nejlepší
taktikou se zatím ukázalo řídit se heslem - s humorem jde všechno lépe.
Kampaně, kterým se podařilo zahrnout do svého sdělení nenucený humor, byly
většinou úspěšné a uživatelé jej spíše šířili. Pokud jde humor ruku v ruce
ještě s kontroverzí či šokujícím sdělením, díky kterému udivenému
uživateli proběhne hlavou myšlenka „to jsem snad ještě neviděl“, úspěch je již
téměř zaručen. Úspěšné sdělení (chápejme hromadně sdílené) potřebuje být
zasazeno do nějakého příběhu, musí být jedinečné, může mít nějaký obsahový
háček a především musí být dobře šiřitelné.
Výhodou virálního marketingu je fakt,
že na první pohled vůbec nemusíme poznat, že se jedná o reklamu. V době,
kdy je internet zahlcen reklamou, je zkrátka velmi příjemné a osvěžující, když
reklamní sdělení nebije do očí. Totiž obsah virálního sdělení je sám reklamním
sdělením. Není oddělen reklamní znělkou či čarou s označením „reklama”, není na
něj přilepený jako banner, inzerát nebo spot.
Stěžejním bodem úspěšné virální
kampaně je potom volba distribučního kanálu. Adekvátnost toho, jaké body pro
šíření zvolíme, a samozřejmě i jejich množství, značně zvyšují šanci vzniku
úspěšného virálního sdílení. Čím více bodů pro šíření kampaně zajistíme, tím
spíše se nám podaří ji rozšířit co nejrychleji a zároveň eliminovat důsledky
případného selhání některých z nich. Pro umístění virálních kampaních,
které dnes známe většinou právě ve formě videa, se díky své současné
oblíbenosti a popularitě jeví jako nejvhodnější internetové komunity pro
sdílená videa mezi uživateli, především tedy mezinárodní platforma YouTube.com.
Odtud se, je-li video úspěšné, rozšíří na sociální sítě a dále do
kyberprostoru.
Nicméně úplně nejdůležitější pro
virální kampaně je podle Henryho Jenkinse uvědomit si fakt, že je šíření
virálního obsahu v mediálním prostředí podmíněno aktivní participací uživatelů,
kteří, a to jedině za pomoci svého vědomého úsilí, mohou obsah redistribuovat
dále. Jenkins odmítá myšlenku, že by docházelo k samovolné replikaci
obsahů na Internetu jen na základě kvalitativních hodnot onoho obsahu. K
virálnímu šíření může dojít tedy jedině v případě, že uživatelé sdělení přijmou
za své a začnou jej aktivně šířit, sdílet a diskutovat o něm. Zkrátka sdělení
musí být velmi atraktivní, aby se po sociálních sítích začalo šířit jako virus.Henry
Jenkins vnímá také značnou dezorientaci, co se týče definice virálních médií a
chápání pojmu viral. Vhodnější je podle něj používat výraz spreadable media
(šiřitelná média) než viral media.
V současnosti jsou jedny
z nejúspěšnějších kampaní díla od dua známého jako ViralBrothers. Tato
česká dvojice má na svém YouTube kanále téměř dvacet tři miliónů zhlédnutí
videí. Díky takhle vysokému číslu se tito pánové stali v českém prostředí
rekordmany. Například jejich video Debilní kecy matek získalo za pouhé dva dny
milion zhlédnutí. Ajak to, že se zrovna oni vyhřívají na výsluní úspěchu? Jak
sami říkají, jsou to zkrátka specialisti na tvorbu efektivních virálních video
kampaní. Za jejich úspěchem stojí především jedinečná strategie, při které
kombinují virální zábavu s marketingovým sdělením, a která vyvolává buzz a
generuje jak ohromnou angažovanost publika, tak mediální publicitu. Práce
ViralBrothers vcelku dobře zapadá do všech výše zmíněných principů, které je
třeba dodržet, aby byla virální kampaň úspěšná. Videa jsou vtipná, neotřelá,
najde se v nich téměř každý. Ovšem jejich největší triumf, totiž videa ze
série Debilní kecy, začal vlastně okopírováním nápadu úspěšného konceptu ShitGirlsSay,
což se vymyká požadavku, aby tvůrci „neopisovali“ od konkurence.
Nutno ale přiznat, že jejich verze
Debilní kecy holek na české scéně byla novinkou.Otázkou je, jak dlouho se jim
ještě bude dařit efektivně propojovat videa s podporou značky, tak aby toto
propojení bylo pro diváka nenásilné a téměř neviditelné. Zatím se jim vcelku
daří. Poznali byste, že Debilní kecy v koupelně jsou reklamním sdělením
společnosti Siko koupelny?
Tato nejnovější kampaň ViralBrothers
ovšem narazila na pravidla YouTube, protože video bylo nahlášeno jako nevhodné
a bylo zablokováno pro uživatele mladší osmnácti let.Jen jestli nejde o další trik
virálních bratrů. Jejich komentář k zakázanému videu zněl takto: „Přátelé,
omlouváme se, že video je zatím od 18+. Bohužel, pár špatných smrdutých lidí ho
nahlásilo, nicméně se snažíme situaci vyřešit. Pokud chcete video vidět hned,
stačí si ho nasdílet na svůj Facebook a tam si ho můžete přehrát.“ No jistě,
stačí „nasdílet“ a ze svého profilu „nakazit“ další a další. Že by
ViralBrothers byli až takto vynalézaví? Pokud ano, měli by si z nich
všichni, kdo chtějí být úspěšní v této sféře, vzít příklad.
Aneta P.
Ono vystihnout ten trend ve virálním marketingu je docela těžké a myslím, že spousta z videí a obecně projektů, které jsou teď úspěšné, vznikly náhodou a nikdo nečekal, že to bude mít takový úspěch. Já nabízím psaní PR článků a i když hodně pracuji s analýzami a tvrdými daty, tak taky se stoprocentní jistotou neodhadnu, jak úspěšný článek bude. Tam je tolik faktorů a proměnných, že to prostě nemáte šanci predikovat. ;-)
ReplyDeleteDíky za článek. Na marketingu určitě budu muset taky trochu zapracovat. Mám svůj vlastní obchod a ráda bych aby se o něm dozvědělo více lidí. Něco jsem do propagace už investovala. Teď jsem si například nechala vyrobit takové papírové tašky s logem obchodu. To je podle mě dobrý začátek.
ReplyDeletePapírové tašky určitě nejsou špatná volba. My chceme teď ve firmě zase nechat udělat nějaké oblečení s logem firmy. Rád bych na zimu nechal udělat například i nějaké kulichy. Už jsem dostal tip na jednu firmu na vyšívání na textil, tak se jim asi brzy zkusím ozvat a zjistím kolik by to vůbec stálo. :)
DeleteUrčitě je pravda, že marketing, zvlášť pak ten online je v dnešní době neskutečně mocný nástroj. Sám s tím také bojuji. Mám svůj eshop a řeším problém s nedostatkem zákazníků. Přemýšlím nad tím, že bych zkusil nějakou online reklamní kampaň. Myslím si ale že špatnou volbou by nemusely být například i dynamické QR kódy, které by odkazovaly na mé stránky. Jen musím vymyslet kam je umístit.
ReplyDelete