Sunday, April 14, 2013

Lana Del Rey jako produkt informační společnosti



Lana Del Rey jako produkt informační společnosti        

Třináctého dubna vystoupí v pražském Divadle Archa v rámci festivalu Electronic Beats Lana Del Rey. Americká zpěvačka, která vstoupila do povědomí posluchačů v říjnu 2011 písní Video Games strhává nebývalou pozornost i v České republice, o čemž svědčí i fakt, že její koncert byl beznadějně vyprodán již několik hodin po zahájení předprodeje. Čím je tato zpěvačka tak zajímavá, a co je hlavním důvodem milionových shlédnutí jejích klipů na YouTube?
            Na média zapůsobila Lana Del Rey (vlastním jménem Elizabeth Grantová) jako zjevení. Vedle současných popových hvězd působí velmi křehce, jakoby ani neměla v úmyslu na sebe příliš upozorňovat. Jejím prvotním zájmem není šokovat, sází spíše na svou výraznou ženskost, pohled raněné laně a zejména na autentičnost. Její protěžovaná autentičnost je však právě to, co si dovolím zpochybnit.
            Tvůrci textu Wikinomics and its discontents: acritical analysis of Web 2.0 business manifestos José van Dijck a David Nieborg ve své práci poukazují na to, že popové hvězdy s největšími počty shlédnutí na YouTube většinou těží z výborné strategie marketingových specialistů, kteří dokáží zjistit, co publikum na webu zajímá, jaké interprety vyhledává nebo čeho (či koho) je naopak přesyceno.
Celebrity dneška se v drtivé většině případů dostávají do povědomí publika právě díky Internetu, odpadá starý model, kdy kapela musela dlouho objíždět malé kluby, než si získala popularitu. Dnes je běžné, že interpret vypustí na Internet jednu píseň s videoklipem, který se pak virálně šíří, a pokud má úspěch, autor vytvoří další. Takovým způsobem se prosadil například jihokorejský rapper PSY s hitem Gangam Style, v českém prostředí se to povedlo Barboře Polákové s písní Kráva. Stejně tak Lana Del Rey je prototypem internetové hvězdy. Prvně se objevila právě zde (virální video k písni Video Games) a cíleně se zaměřuje na mladší publikum, které je na Internetu jako doma.  

 
Oficiální videoklip k písni Video Games, zdroj YouTube 

Lana Del Rey se snaží působit dojmem autentičnosti, která je však pravděpodobně promyšleným postupem skvělého marketingového týmu. V první řadě je tu dobře zvolená sázka na v současné době supermoderní retro. Zpěvačka do něj ladí svoji hudbu, klipy, účes, oblékání i make-up. Důrazně protlačuje názor, že prorazila díky novým médiím a svobodě vyjadřování, kterou Internet nabízí všem svým uživatelům. Pohádka o tom, jak si videoklip k písni Video Games sama nastříhala na svém Macu z videí, které našla na YouTube, se objevila snad ve všech článcích pojednávajících o mladé nadějné zpěvačce. Její zdánlivá nevinnost, která na někoho působí téměř jako naivita maloměšťácké husičky, ostře kontrastuje s exhibicionistickými výstupy Lady Gaga, sebevědomím krasavic Beyoncé a Rihanny nebo roztomilým diblíkovstvím Katy Perry.
Svou nevinnost a nepolíbenost světem velkého byznysu Lana potvrzuje i na svých živých vystoupeních. To vůbec první předvedla v show Saturday Night Live a hlavní editor večerního programu stanice NBC Brian Williams ho označil jako „Jedno z nejhorších vystoupení v historii Saturday Night Live“. Lana při vystoupení působila velmi staticky a nervózně, vůbec největší podíl na katastrofě měl její zpěv, který dával tušit, že na singlu Video Games muselo ve studiu pracovat opravdu mnoho schopných zvukařů, aby její hlas zněl čistě a melodicky. Zpěvačka sama omlouvala svůj nepovedený výstup velkou nervozitou. Nutno dodat, že na tom asi bude něco pravdy. Další živá vystoupení Lany Del Rey už byla o mnoho lepší a bylo zde patrné, že hodně zlepšila techniku zpěvu. 

 
 Lana Del Rey při živém vystoupení s písní Born to Die v Paříži v listopadu 2011, zdroj YouTube

O Laně se dále můžeme dočíst, že úspěšně vystudovala metafyziku, takže je vlastně filozofka, že měla v útlém mládí problémy s alkoholem (bez toho by se žádná hudební hvězda nemohla obejít), a že moc ráda komunikuje s fanoušky. To by mělo ilustrovat její skromnost a nezkaženost slávou, ovšem i tohle je důkazem marketingového myšlení, protože bez dobré komunikace s publikem se v době nových médií celebrity prostě neobejdou.
V rozporu s mediálním obrazem Lany Del Rey jsou pak některé aktivity, které se do pohádky o nesmělé dívce, která jako by mimochodem ke štěstí přišla, příliš nehodí. Jejím otcem je úspěšný investor Rob Grant, který se zabývá také podnikáním na Internetu. Měl by tedy dobře vědět, co na internetové publikum zabírá a mohl by pomoci své dceři k úspěchu.
Na podzim roku 2012 se Lana Del Rey stala tváří kolekce podzim/zima mainstreamové módní značky H&M, což je u rádoby nezávislé zpěvačky dost podivné.  

 
Lana Del Rey pro H&M, zdroj H&M


Krátce po vydání svého debutového alba Born to Die (vyšlo 30. ledna 2012) prohlásila, že už nic dalšího natočit nehodlá, protože písněmi na albu vyjádřila vše, co měla na srdci. Už 9. listopadu 2012 však vyšlo její studiové album Paradise s devíti dalšími písněmi. V březnu 2013 se navíc objevily remixy písně Summertime Sadness z alba Born to Die, takže s tím, že by se zpěvačka měla nadobro odmlčet, to asi nebude tak horké.
Rozpory mezi tím, jak o sobě zpěvačka hovoří, a tím, jak a se skutečně chová dokládají, že stylizace do nezávislé filozofky je jen obrázkem pro publikum a snahou odlišit se od současných popových zpěvaček. Ve skutečnosti však hraje Lana Del Rey stejnou hru jako Lady Gaga: každá má způsob, jak na sebe upozornit. Lady Gaga šokuje v šatech ze syrového hovězího, Lana Del Rey stydlivě pomrkává skrz dlouhé řasy v lolitkovských šatech a s květinami ve vlasech. Obě však prahnou po stejném cíli a zdánlivě odlišné metody hrají o jediný cíl - získat pozornost diváků a posluchačů. Otázkou zůstává, jak dlouho ještě bude kouzlo Lany Del Rey pro publikum přitažlivé a kdy se vyčerpá.

No comments:

Post a Comment