Mediální a transmediální franšízy nejsou žádnou velkou novinkou.
Pokud tento pojem pojmeme šířeji, můžeme za ni považovat i takovou klasiku,
jako je třeba Sherlock Holmes, jehož dobrodružství začala být adaptována jinými
médii, zejména filmem, hned na počátku století. Když budeme chtít být hodně
vtipní, můžeme za takovou pěknou transmediální franšízu považovat třeba Bibli –
copak není křesťanství obrovským universem plným postav, prostředí a navzájem
se prolínajících příběhů, které se šíří všemi komunikačními prostředky?
Franšízy dvacátého století jsou pro nás ale mnohem zajímavější, přičemž už v první
polovině vznikla díla, která postupem času začala žít svým životem a rozrůstat
se do všech mediálních smérů. A již jejich počátky jsou spjaté s žánry, se
kterými je nejčastěji spojujeme – totiž sci-fi a fantasy. Na mysli mám zejména
Lovecraftovy nadpřirozené povídky, které se později dočkaly pokračování a
rozrůstání v podobě knih, filmů, komiksů a počítačových her, a Tolkienovo rozsáhlé
univerzum, které se díky populárním filmovým adaptacím dostalo do popředí zájmu
a rozšířilo se tak do oblasti filmu, her atd. V druhé polovině století pak
vznikají klasické transmedální franšízy jako Star Trek, Matrix, Oheň písně a
ledu a mnoho dalších. Ovšem mám-li jmenovat tituly, které mi přijdou na mysl
jako první a které považuji za ikonické, musím zmínit zejména dvě – totiž obrovské
univerzum Star Wars a ze současnosti aktuální Mass Effect. Právě těchto dvou se
týká zajímavý aktuální fenomén - mají společnou velmi výraznou participaci
fanoušků a uživatelů.
V případě
Star Wars se problém na první pohled nemusí zdát nijak výrazným nebo závažným. Jde
o prohlášení, že nedávno oznámené pokračování původní ságy z předaleké galaxie
nebude vycházet z událostí a reálií, které byly vytvořeny předlouhou řady knih
(právě které se nejčastěji věnovaly právě období po skončení původní trilogie),
komiksů, počítačových her (obrovský potenciál pro transmediální zpracování má
zejména období Staré republiky, kterému se věnují hry jako SW: Knights of the Old
republic a v současnosti diskutovaný MMORPG titul SW:
The Old republic) a fan-fiction, a které jsou dnes prakticky považovány za
kanonické. Nutno podotknout, že celé univerzum je nesmírně rozsáhlé a propracované,
s maximální péčí o návaznost a absencí logických nebo faktických chyb. Nadšení
po Disneyho převzetí Lucasfilmu a ohlášení nové trilogie tedy utichlo ve
chvíli, kdy bylo oznámeno vytvoření úplně jiného příběhu, který se na
kanonickém univerzu Star Wars nezakládá. Ačkoli důvody by pro takový krok byly
pochopitelné (zejména znalost konce, problematické obsazování původních herců
atd.), méně pochopitelnější je to s ohledem na obrovskou fanouškovskou základnu,
která celé univerzum drží při životě. Otázkou zůstává, co se zejména s knihami
Timothyho Zahna stane – bude fanouškům stačit oznámení, že všechny ty třicet
let vytvářené reálie neplatí, ať na ně zapomenou a nechají být? To si dokážu
představit jen velice těžko. Však se o tom také na internetu strhla divoká diskuse,
která ještě nabere na obrátkách v momentě, kdy se o příběhu dozvíme více
podrobností. Kritiku od fanoušků si Lucasovo dílo nicméně nevysloužilo poprvé, značně
kontroverzně byly přijaty jeho neustálé zásahy do původní trilogie – přidání nebo
vystřižení některých záběrů, a zejména vylepšování efektů pomocí moderních
trikových technologií se ocitlo pod těžkou palbou kritiky. Fanoušci prostě nechtěli
nechat na svůj kult sáhnout.
Mass
Effect je univerzum, které funguje primárně jako počítačová herní trilogie,
ovšem nesmírná rozsáhlost celé franšízy umožnila tvůrcům zamířit zejména do vod
literárních (vzniklo již několik knih a komiksů). V příštích dvou letech
se také chystá filmová adaptace, která má vycházet z prvního dílu trilogie
– v tomto případě je velmi diskutabilní samotná potřeba takového kroku,
protože herní trilogie je vytvořena v podstatě filmovým stylem, ať už jde
o technologickou stránku, kdy grafika a fyzikální prostředí vypadají velmi
skutečně a všechny postavy jsou nadabované, nebo o příběhu a postavách, které
jsou budován velmi pečlivě a literárně. Film tedy bude zákonitě zbytečně
kopírovat to, co už v hrách k vidění bylo, anebo to bude radikálně měnit
(zvykat si na nový hlas a vzhled postav, se kterými jste trávili desítky a
stovky hodin, nebude vůbec jednoduché) – obě možnosti jsou dle mého hodně
neštastné. Nicméně zajímavější fenomén představovala obrovská kontroverze
ohledně zakončení finalního dílu trilogie. Jednoduše řečeno, trilogie Mass
Effect byla založena na veliké míře hráčovy svobody a následků jeho rozhodování
(často mělo vaše rozhodnutí úplně jiné důsledky, mohli jste spolubojovníky
zabít nebo s nimi projít celou trilogii apod.) – a fanouškům se nelíbilo,
jak málo se tento fakt projevil v posledních patnácti minutách hry.
Stejnou měrou se jim také nelíbilo vyústění příběhu a v podstatě celá
pointa. Řeknete si, že to se jednoduše stává, existuje přece určitá umělecká
licence – jenže nespokojených hráčů a zuřivých hlasů bylo tolik, že Bioware,
vývojářská firma stojící za trilogií, vydala herní dodatek, který konec mírně
upravoval, více věci vysvětloval a posunul ho trochu nostalgičtějším,
očekávanějším směrem. (Tady se opět vracíme k Sherlocku Holmesovi a jeho „zmrtvýchvstání“.)
Z pohledu herního průmyslu byl zajímavý další fakt – tento dodatek (v
běžné praxi zpoplatněný) byl zadarmo. Celá tato záležitost, kdy rozzuření
fanoušci donutí herního giganta pozměnit závěr hry a ještě ho distribuovat
zdarma, jen podtrhuje jednu z nejpozoruhodnějších vlastností digitálního
věku, totiž rostoucí důležitost interakce mezi producenty a spotřebiteli
mediálních sdělení, v tomto případě tedy vývojáři a hráči. Jaksi se vytrácí svoboda autorů a jejich duševní vlastnictví tím hranice - světy autorů a uživatelů se tak prolínají a už nelze všechny kroky v rámci franšízy obhájit pouze argumentem o umělecké licenci.
Nespokojenost
se závěrem u Mass Effectu a nedodržování léta budovaných reálií v rámci franšízy
Star Wars jenom podtrhuje narůstající důležitost kvality obsahu a alespoň
minimální kontakt s fanouškovskou základnou. Ta totiž všem těm vývojářům a
filmovým tvůrcům vzkazuje, že právě ona je jejich cílovou skupinou a právě její
spokojenost je pro franšízu samotnou tím nejdůležitějším. Zajímavé bude
sledování tohoto fenoménu ve spojitosti se stále populárnější crowd-sourcingovou
službou Kickstarter, která je pro financování her často využívaná a objevují se
názory, že právě crowd-sourcing by mohl být v budoucnu cestou pro vývoj
her, filmů nebo hudby. Právě v takovém případě bude braní v potaz fanouškovských
nároků a očekávání kvality zásadní, protože to budou právě oni, kdo celé dílo
zčásti zafinancuje.
Marek Slabý
Zdroje:
Kontroverze kolem Mass Effectu 3 pomohla průmyslu. Co
přijde po něm?. Zing.cz [online]. 2012 [cit. 2013-04-15]. Dostupné z: http://www.zing.cz/special/821/kontroverze-kolem-mass-effectu-3-pomohla-prumyslu-co-prijde-po-nem
New Star Wars Film Will be 'Original Story'. Mashable.com
[online]. 2013 [cit. 2013-04-15]. Dostupné z:
http://mashable.com/2012/11/01/star-wars-original/
What Does a Star Wars Episode VII Do To Existing Canon?. Giantbomb.com
[online]. 2013 [cit. 2013-04-15]. Dostupné z:
http://www.giantbomb.com/forums/off-topic-31/what-does-a-star-wars-episode-vii-do-to-existing-c-565596/
No comments:
Post a Comment