Třiadvacetiletá Sabina Hernandez
pracovala jako baristka ve Starbucksu – do té doby, než objevila webové stránky
DogVacay. Hlídáním a ubytováváním cizích psích mazlíčků si vydělá v průměru 1 200
dolarů měsíčně.
Adam Masonbrink zanechal
zaměstnání prodejce a rozhodl se během několika týdnů procestovat Střední
Ameriku. Mezitím pronajímal svůj dvoupokojový byt v San Francisku
prostřednictvím internetové služby Airbnb. Dovolenou si nakonec protáhl na sedm
měsíců, poté co zjistil, že ho Airbnb dokáže snadno uživit – sám obývá jeden
pokoj a ve druhém vítá každých pár dní nové zahraniční hosty.
Výše uvedené případy poukazují na
současný fenomén, který je v angličtině označován pojmy „sharing economy“,
„peer-to-peer marketplaces“ nebo „collaborative consumption“. Pokud budeme
chtít hledat český ekvivalent, asi nejlépe tento trend vystihuje slovní spojení
„ekonomika sdílení“. A o co tady jde?
Ekonomika sdílení
stojí na základní myšlence, že mnohem výhodnější než věci vlastnit je mít
k nim snadný přístup. Proč si pořizovat domek u moře, když si ho mohu
každý rok v době dovolené pronajmout? Na co si kupovat vrtačku, když mi ji
může půjčit soused? Na druhou stranu, pokud jsem majitelem červeného Ferrari, které
většinu času stojí v garáži, co takhle ho občas pronajmout za 200 dolarů na
den a vydělat si tak na jeho údržbu? Zatímco generace našich rodičů se
soustředila na hromadění statků, novodobá generace je kulturně naprogramována
spíše k půjčování, vyměňování a sdílení. Spolu s druhým miléniem přišel (nový)
sociálně-ekonomický nápad slibující revoluci ve způsobu, jakým konzumujeme.
Nový v závorkách, jelikož se ve skutečnosti jedná o návrat ke kořenům,
k tradičnímu způsobu obchodování, který využívali naši předci před vznikem
tržní ekonomiky. Hlavní výhoda ekonomiky sdílení spočívá v možnosti vytvářet
hodnoty z již dostupných zdrojů. Že bychom byli na začátku další sociální
revoluce?
Zda
princip ekonomiky sdílení odstartuje změny, které budou mít dlouhodobější
společenský dopad, ukáže teprve čas. Již teď však můžeme s přehledem říct,
že tomuto novému způsobu myšlení a chování předcházela jiná revoluce –
komunikační a technologická. Internet, především Web 2.0., poskytl lidem téměř
neomezenou platformu pro komunikaci a díky novým mediálním technologiím je
komunikace stále dostupnější a snazší. Stejně tak jako vznik serveru YouTube
ovlivnil televizi a blogosféra změnila masová média, ekonomika sdílení umožňuje
rozbít starý model firmy jako poskytovatele a zákazníka jako uživatele. Ve 21.
století se stále častěji uplatňuje model produsage, který umožňuje každému
z nás stát v roli producenta i uživatele současně. A navíc, nová
média podporují naší kolektivní inteligenci - nejenže můžeme sdílet, ale můžeme také
hodnotit, doplňovat chybějící informace, podělit se s ostatními o své
zkušenosti, doporučit známým oblíbenou webovou aplikaci nebo spolehlivého
uživatele, poradit čtenářům cestovatelského blogu, kam zajít v Oslu na
nejlepší večeři, nebo kde nalézt nejlevnější půjčovnu kol.
Ideu ekonomiky sdílení využívaly
původně servery jako Freecycle nebo CouchSurfing, jejichž cílem bylo vytvořit komunitu,
v rámci níž si budou její členové moct vyměňovat statky nebo služby zdarma
– přes Freecycle můžete zájemci jednoduše darovat pro vás nepotřebnou věc, která
by jinak skončila na skládce, prostřednictvím CouchSurfingu zase nabídnout svůj
„gauč“ backpackerovi. Služba samozřejmě funguje oboustranně a tak i vy můžete čerpat
z velkého množství nabídek, které zdarma poskytují ostatní členové
komunity. Velmi důležitým faktorem je v tomto případě důvěra, čím aktivněji
se na chodu komunity podílíte a čím více kontaktů získáte, tím snadněji můžete
využívat nabízených služeb. Každý větší server založený na principu ekonomiky
sdílení má svůj způsob hodnocení členů – nejčastěji můžete svou zkušenost s konkrétním
uživatelem oznámkovat, nebo zanechat písemnou referenci. Úspěšně se zde
uplatňuje také mediální konvergence – pokud propojíte svůj CouchSurfing účet se
svým facebookovým profilem, získáte si snadněji důvěru. A když s vámi bude
váš couchsurfer spokojený, třeba vám kromě kladného hodnocení odkáže i nějaký
pochvalný tweet.
Airbnb funguje jednoduše – zaregistrujete se a
můžete začít členům komunity nabízet místo k přenocování, záleží jen na vás,
zda půjde o jeden pokoj, celý byt nebo dům se zahradou. Plánujete s přítelem
dovolenou v Barceloně? Hotely jsou příliš drahé? Není nic snadnějšího než
si do Airbnb vyhledávače zadat: „Barcelona, 2 hosté, příjezd 6.7., odjezd 15.7.“,
zobrazí se vám celá nabídka možností a jednu z nich můžete prostřednictvím
internetových stránek zarezervovat. Airbnb zprostředkuje peněžní transakci,
zajistí zákaznickou podporu a hostitelovi zaručí pojištění případných škod.
Výměnou za tyto služby si naúčtuje 9 - 15 % z celkové částky transakce. A
že to funguje? Brian Chesky se v únoru 2013 objevil na titulní stránce
časopisu Forbes a odhaduje se, že během pár let by se spolu s Joem mohli
stát prvními bilionáři, kteří ke kumulaci zisku využili ekonomiky sdílení.
Otázkou nyní je, zda tento nový
druh podnikání dokáže obstát ve světě regulací, který není připraven na nový druh
ekonomiky flexibilně reagovat. Hostitelé Airbnb porušují zákony například ve
městě New York, kde je zakázáno pronajímat rodinný byt nebo dům na dobu kratší
než 30 dnů. Problémy často nastávají také při placení daní. Dokud však Airbnb
existuje, rozhodně ho doporučuji využít, v nabídce 192 zemí po celém světě
najdete i takové skvosty jakými jsou domy na stromech, zámky, soukromé ostrovy,
nebo kolekci domů od Franka Lloyda Wrighta.
No comments:
Post a Comment