Masové využívání nových technologických nástrojů a platforem
pro produkci a sdílení informací na Internetu nutí vydavatele tradičních médií
k revidování svých obchodních strategií. Jednou z nich je i proměna
formy poskytování informací z čisté produkce na jejich zprostředkování - postavení média do role referenta, který
stále rostoucí objem informací vyhledá, setřídí a vybere.
Systém by podle některých mediálních odborníků nejspíše mohl
fungovat tak, že médium bude ještě aktivněji sledovat prověřené i méně validní
zdroje na internetu a podle svého žebříčku hodnot jim přiřazovat důležitost. Prověření
všech zajímavých informací, včetně těch z pochybných zdrojů, médiem vnímá
např. Chad Crow blogující na Newmediacommunicator.com jako hlavní přidanou
hodnotu média. Zobrazování externích zpráv na stránkách daného titulu by pak
mohlo být doplněno o vlastní pohled novinářů a další komentáře. Čtenář tak
získá přehled toho nejdůležitějšího z internetu pod značkou svých
oblíbených novin.
Ptáme se; je vůbec možné, aby se média vzdala své pozice
svébytného spolutvůrce lidské kultury a proč by tak měla činit?
Zatímco velké vydavatelské domy k inovacím
v online zpravodajství vedou stále více klesající zisky z inzerce v
klasických tištěných novinách, ohromný tlak na snižování nákladů a potřeba
přesunout těžiště výdělku na Internet (což se jim mimochodem v posledních letech
příliš nedaří), čtenáři čím dál více upřednostňují referenční zdroje
z jiných než ekonomických důvodů. Tradiční poskytovatele informací jsou u
nich čím dál více nahrazovány jejich přáteli, komunitami, ve kterých žijí, a
dalšími blízkými institucemi a autoritami, ať už prostřednictvím sociálních
sítí, blogů nebo zpravodajského obsahu ušitém na míru prostřednictvím inteligentních
vyhledávačů. Tyto subjekty buď přímo spoluutváří jejich reálný život, nebo se
na jeho názorovém formování významně podílejí. Důležitým rozměrem těchto vazeb
jsou přitom blízkost a důvěra.
A jak na přiblížení se čtenářům pohlížejí samotné mediální
domy? Optikou internetového serveru vzdělávací instituce Pointer, řeší problémy,
jako správně vybrat informace v ohromné záplavě obsahů na Internetu, kde
tyto zprávy umístit a zda jak moc je okomentovat a mj. také, zda pro výběr
zpráv využít člověka či software..
Je přitom velice zajímavé, že myšlenka na novou konstituci
médií přichází v době, kdy nejenže máme prostředky pro tvorbu a sdílení
obsahů, ale zejména, kdy je světová ekonomika fungující řadu desetiletí na
principu růstu a hromadění bohatství, v krizi a důvěra v tržní systém
je ochromena.
Je přitom vůbec reálné, aby byla role žurnalistiky tak
významně revidována? Několik desetiletí činil mediální systém vše pro to, aby
došlo k ohromné koncentraci vlastnictví na mediálním trhu, jeho enormnímu
nárustu, získávání astronomických zisků z inzerce a provázanosti s řadou
dalších ekonomických subjektů, jako jsou banky, významné světové korporace nebo
různé zájmové skupiny, které si obsah ve svých novinách více či méně diktují.
Přitom si toto prostředí vychovalo disciplinované žurnalisty, kteří jsou
připraveni ctít profesní hodnoty a užívat oficiální zdroje, čímž podpoří
princip striktně ziskových ekonomických institucí, ve kterých je zaměstnán.
Najednou by měl tento svůj vypěstěný obsah vyměnit za externí zdroje, jejichž
původ nemusí vždy nutně ležet v rukou jejich chlebodárců a současně
podstoupit riziko, že se čas strávený na jejich stránkách, zcela zásadní proměnná
obou trhů, na kterých se pohybují - čtenářského i inzerentního –, podstatně
sníží?
Obávám se, že takto hluboce zakořeněný původ ekonomické
povahy médií mi zcela nekoresponduje se čtenářem, který se chce zkrátka jen
přečíst, co ho zajímá, a o co se může dále dělit s těmi, s kým je
každodenním kontaktu, sdílí společné prostředí a hlavně, komu důvěřuje. Jestliže
denní tisk čtenáři kupují z velké části kvůli lokálnímu zpravodajství, pak
sociální sítě, blogy nebo třeba stránky obce, ve které žije, tento účel splní příjemci
jednoduše, rychle a zdarma.
Bojím se také, že tento problém „neporozumění“ mezi světem soudobého
ekosystému médií s čistě ziskovými zájmy a socio-kulturně zakotveným čtenářem je spíše
otázkou úlohy dnešní žurnalistiky a čím dál rozporuplnější konfrontace čtenářů
s mediálním systémem, stojícím na základě prorůstové obsese, jejíž
všudypřítomnost pomyslné nůžky mezi chudými a bohatými stále více rozevírá.
Uvidíme, zda a jak se tyto dva světy k sobě nakonec
přiblíží, jak z pohledu struktury, tak i proměny tvorby a sdílení
mediálních obsahů.
Koneckonců, je to pro obě sféry nezbytnost, jeden bez druhého totiž ve světě Internetu žít nedokážou.
No comments:
Post a Comment