Saturday, January 9, 2016

R. I. P. hvězdičky…


„Srdcem toho můžete říct mnoho. Představujeme vám nový způsob, jak na Twitteru vyjádřit to, jak se cítíte,“ zveřejnil 3. listopadu Twitter tweet, který se záhy zobrazil všem zhruba padesáti milionům lidem sledujícím profil sociální sítě. Informoval tak o revoluční novince, která okamžitě vyvolala v online prostoru bouřlivé diskuze. Znamenalo to totiž jediné – smrt oblíbené hvězdičky.

Zdroj: Twitter

Twitter přišel s proměnou designu jedné ze svých klíčových funkcí. Hvězdička, která na sociální síti označovala oblíbené tweety, zmizela. Nahradilo ji srdíčko. Navíc se tlačítko i přejmenovalo – místo oblíbené se teď jedná o lajk, tedy to se mi líbí.

Cílem výměny hvězdičky za srdíčko bylo usnadnit uživatelům používání sociální sítě. Podle vedení Twitteru mohla být hvězdička zejména pro nové uživatele „matoucí“. Se srdíčky pracuje i třeba Instagram, lajky jsou zas příznačné pro Facebook nebo Pinterest. Twitter testoval srdíčka a lajky už loni v červnu a výsledky prý ukázaly vyšší angažovanost uživatelů.

Srdce je univerzální symbol, který rezonuje v různých jazycích, kulturách i časových pásmech.

„Chceme, aby byl Twitter jednoduší a uživatelsky atraktivnější. Hvězdička může být matoucí, a to hlavně pro nově příchozí. Navíc věcí, které se líbí, může být mnoho, ale ne všechno z toho lze označit jako oblíbené,“ uvedl ke změně produktový manažer Twitteru Akarshan Kumar. Srdce podle Kumara představuje „univerzální symbol, který rezonuje v různých jazycích, kulturách i časových pásmech.“ Srdce je podle něho také výraznější. „Umožňuje zprostředkovat širší škálu emocí a snadněji se spojit s lidmi. A podle našich předběžných testů si ho lidé oblíbili,“ dodal Kumar z Twitteru.

Vykrádá Twitter Facebook?


Stávající uživatele argumentace Twitteru ale nepřesvědčila a svou nelibost dávali hlasitě najevo. Nejen, že mnohým uživatelům, a to předně z řad mužského osazenstva, není po chuti věnovat své srdíčko jiným mužům, současný design se ale až nápadně podobá sociální síti Marka Zuckerberga. Podle kritiků Twitter tak ztratil svůj původní charakter a vykrádá Facebook, akorát s omezeným prostorem pro psaní. Příspěvky na Twitteru je totiž možné publikovat pouze v maximální délce 140 znaků. Proti srdíčkům a lajkům protestovali na Twitteru pod hastagem#WeWantFavButtonBack nebo #HeartsVsStars.



„Je úsměvné, že Facebook pochopil, že tlačítko fav je silné, a pokusil se ho zkopírovat. Twitter zas vidí, že Facebook má lidí, tak ukradl tlačítko lajk,“ komentovala na Twitteru jedna z uživatelek.

„Konečně můžeme ukončit diskuzi o tom, jestli se tlačítko favourite speluje jako fav nebo fave, napsala další uživatelka. Ne všichni ale pod daným hastagem změnu kritizují. „Wow, nikdy jsem neviděl tolik lidí být naštvaných, že musí používat univerzální symbol lásky a náklonnosti,“ odmítá kritiku jiný uživatel.

O redesignu informovala řada velkých zahraničních anglickojazyčných médií, na změnu vzápětí upozorňovaly zpravodajské weby i v českém prostředí. Stejně jako uživatelé sociálních sítí, ani redaktoři změnu příliš neocenili. Shodli se na jednom – Twitter se srdíčkem už není to, co bývalo, a podobá se tak více Facebooku.

Zdroj: Twitter

Twitter se přitom vždy vyznačoval tím, že se chtěl od jiných sociálních sítí odlišit. Dokládá to i demografická struktura jeho uživatelů. Třetina je věku 18 až 29 let. Většinou se jedná o vysokoškolsky vzdělané lidi, kteří působí na dobře placených pozicích. Podle výzkumu amerického institutu Pew Research z letošního ledna je více než polovina uživatelů Twitteru členem domácnosti, která vydělává přes sto tisíc korun měsíčně.

Ve Spojených státech Twitter používá 23 procent dospělých, kteří mají přístup k internetu, a toto číslo každý rok narůstá. Na Facebooku je oproti tomu 71 procent Američanů, pracovní síť LinkedIn a Pinterest využívá pak 28 procent lidí v USA, o dvě procenta méně má Instagram.

Twitter vznikl v roce 2006, sociální síť je primárně určená ke psaní mikroblogů, tzv. tweetů o maximální délce 140 znaků. Po celém světě má zhruba 320 milionů měsíčně aktivních uživatelů, z toho v Česku zhruba 80 tisíc.

Autor: Kristýna Novotná


Zdroje:

https://twitter.com/

http://www.theguardian.com/media/2015/nov/08/twitter-heart-wrong-beat

http://www.vanityfair.com/news/2015/11/twitter-favorites-hearts

http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/srdicka-misto-hvezdicek-twitter-zmenil-ikonu-a-uzivatele-se-bouri--1550940

http://echo24.cz/a/wvQij/twitter-prisel-o-hvezdicku-nahradilo-ji-srdicko-lide-se-bouri

No comments:

Post a Comment