Abstrakt:
Tato práce se zabývá
tématem sociálního soundscapu a analyzuje
účinky, které mobilní média a auditivní zkušenosti mají na to, jak člověk vnímá
svět kolem sebe. Seznamuje
čtenáře s termínem "soundscaping" a poskytuje mnoho příkladů
spolupráce mobilních médií se zvukem a
fyzickým prostorem, které v důsledku
přispívají k novým formám sociálního soundscapu. Do
značné míry odkazuje na článek
"Make a Sound Garden Grow:
Exploring the New Media Potential of Social Soundscaping" jehož autory jsou Jordan
Frith a Kati
Fargo Ahern. Tento článek se zaměřuje spíše na kolektivní sluchové zkušenosti, než
individuální a na jejich realizace
v médiích.
Abstract:
The
following essay is concerned with a subject of social soundscape and analyzes
the effects mobile media and auditory experiences have on person’s perception
of the world around him. It introduces with the term of ‘soundscaping’ and
provides with multiple examples of the collaboration of mobile media with sound
and physical space, which as a result contribute to new forms of social
soundscapes. It heavily relies on an article “Make a Sound Garden Grow:
Exploring the New Media Potential of Social Soundscaping” by Jordan Frith and
Kati Fargo Ahern, which focuses on collective auditory experiences, rather than
individual and their realization in media.
Zdrojová studie:
FRITH, Jordan and AHERN, Kati Fargo. “Make a Sound Garden
Grow: Exploring the New Media Potential of Social Soundscaping”. Convergence: The International Journal of Research
into New Media Technologies. London: Sage Publications, 2015. Vol. 21(4)
496–508.
Dostupné z:
<http://con.sagepub.com/content/21/4/496.full.pdf+html>
No comments:
Post a Comment