ABSTRAKT
Tato
práce se zabývá relativně novým fenoménem crowdfundingu. Přesto, že se první
crowdfundigové platformy objevily teprve před sedmi lety, crowdfunding se již
stal zavedenou formou alternativní financování projektů pro určitá odvětví
především zábavního průmyslu. V eseji je popsána historie a rozvoj komunitního
financování skrze internet, opominuty nejsou ani problémy a výzvy pro jeho
budoucnost. Blíže se zaměřuje na problematiku postavení přispěvatelů
v procesu tvorby projektu a jeho dosavadní zkoumání. Tyto výzkumy většinou
konstatují, že crowdfunding umožnil emancipaci přispěvatelů (potažmo
spotřebitelů) v tržním prostředí. Závěr tvoří polemika s těmito
výzkumy a je popsán pro prostor pro budoucí zkoumání.
ABSTRACT
This paper focuses on relatively new phenomenon of
crowdfunding. Although first crowdfunding platforms were introduced only seven
years ago, it has become well-established form of alternative way of financing
for some spheres predominantly of entertainment industry. This essay includes a
closer look on history and development of crowdfunding and describes problems
and challenges for future. It also focuses on the status of so-called backers
in the project and its researches. Those researches often conclude that
crowdfunding enabled emancipation of consumers. Conclusion consists of
discussion of those researches and describes areas for further research.
Klíčové studie
GALUZSKA, Patryk, a BRZOZOWSKA, Blanka, 2015. Crowdfunding: Towards a redefinition of the artist’s role – the case of MegaTotal. International journal of Cultural Studies:
1 – 17.
PLANELLS, Antonio José,
2015. Video games and the crowfunding ideology: From the gamer-buyer to the
prosumer-investor. Journal of Consumer
Culture: 1-19.
SMITH,
Anthony N., 2015. The backer–developer connection:
Exploring crowdfunding’s influence on video game production. New Media & Society. 17 (2): 198 – 214.
No comments:
Post a Comment