Cultural significance of recoding in China’s Internet censorship
Abstract:
This essay
deals with the ways in which users respond to internet censorship via the so
called “recoding” techniques. The main references are made to the Chinese
context but the essay also strives to implement them in the transnational
context, based on Fan Yang’s article Rethinking
China’s Internet Censorship: The practice of recoding and the politics of
visibility. The concept of visibility is suggested as opposed to the
traditional binary opposition of state oppressive censorship and the
resistance. Instead of political aspects, a new cultural meaning making theory
is described according to the research paper. The whole notion of censorship is
critically analyzed and set in the general framework of media studies. In conclusion
the suggested theories are critically approached and evaluated.
Abstrakt:
Tato esej se zabývá způsoby jakými uživatelé
reagují na internetovou cenzuru pomocí “překódování.” (užívání kódových či
symbolických výrazů odkazujících na citlivá témata) Hlavní příklady odkazují k
čínskému kontextu, ale práce se take snaží zasadit tento fenomén do obecné skutečnosti
překračující státní či národní hranice. Tato práce je založena na poznatcích
autorky Fan Yang ze článku Rethinking
China’s Internet Censorship: The practice of recoding and the politics of
visibility. Práce nabízí koncept videtelnosti jako alternativní chápání
tradičního protikladu státního represivního aparátu cenzury a odporu vůči němu.
Naopak jej chápe spíše jako novou teorii vytváření kulturních významů než jako
politický postoj. Práce kriticky přistupuje k pojmu cenzury v mediálních
obsazích a zasazuje ji do obecného kontextu disciplíny. Závěrem esej kriticky
zhodnotí nabízená stanoviska a nabídne vlastní náhled.
Zdrojová studie:
Yang, Fan. "Rethinking China’s Internet
censorship: The practice of recoding and the politics of visibility." New
Media & Society [online] Oct. 2014. 1461444814555951. [cit. 2015-01-29]. Available
at: <http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/early/2014/10/21/1461444814555951.full>.
No comments:
Post a Comment