Sunday, December 20, 2015

Kam až se může vyvíjet reklamní obsah na Facebooku?

Když se před několika lety začal Facebook používat, nikoho asi nenapadlo, jaký bude mít přesah a jak změní naše uvažování o mezilidské komunikaci. Je samozřejmě otázkou, jestli tato změna bylo k lepšímu, nebo k horšímu, každé tvrzení si najde své zastánce, ale ruku v ruce s tím jde i vývoj toho, jakým způsobem komunikujeme.


Díky (nebo kvůli, to už záleží) tomu, že nám Facebook téměř každý den nabízí zajímavé a velmi užitečné statusy z dob dávno minulých se můžeme podívat i na to, jak jsme se vyvíjeli my a obsah, který sdílíme. Od původních důležitých myšlenek sdílených pouhým textem jsme se přesunuli k obrázkovým motivačním sdělením, abychom nakonec skončili u videa naší kočky, která se právě rozplácla na zahradě a vyhřívá se na sluníčku. Je to ale všechno? Dá se jít ještě někam dál? Odpověď je v tomto případě celkem jednoduchá - určitě dá, ale záleží na tom, kdo jste.



Letos Facebook zveřejnil svoje plány na posunutí hranic toho, co člověk může na sociální síti dělat. Hlavní myšlenkou je aktivní participace - 360stupňová videa (které jsou tím prvním krokem k interaktivnímu obsahu), dále potom augmentovaná a virtuální realita.

Jako první se k nám v nedávné době dostaly právě zmiňovaná videa, ve kterých se člověk může aktivně pohybovat, libovolně otáčet pohled kamery a dívat se to, co se konkrétně děje, jako tomu bylo doposud - dá se říct, že každé video natočené v této podobě má v sobě schované i behind the scenes video, protože bude vidět opravdu všechno, co se děje, nikoliv jenom to, co kamera ukáže. Nejvíc se o této formě začalo mluvit s vydaným teaserem na nejnovější díl Star Wars - jednoduchá jízda pustou planetou vyvolala velký boom a minimálně na krátký čas se mezi fanoušky nemluvilo o ničem jiném.


S povolením tohoto obsahu Facebook spustil lavinu, která přirozeně následovala, jako se tomu dělo kdykoliv předtím, když se objevilo něco nového. Nejde o to, že by 360stupňové video bylo nějakou velkou novinkou, o jejich existenci a potenciálu se vědělo už předtím, ale důležité jsou dva hlavní milníky. V březnu 2015 tuto funkci umožnil YouTube, takže konečně bylo možné tato videa někam  nahrávat. Druhým milníkem je poté umožnění zhlédnout tato videa i přes Facebook, takže konečně bylo možné je i někde přehrávat. Je to celkem jednoduchá rovnice, v tomto případě opravdu platí, že pokud to není kompatibilní s Facebookem, nemá to téměř žádnou budoucnost, protože nebude moc možností, jak to k lidem dostat.

Na základě překonání těchto dvou milníků se tedy počet 360 videí zněkolikanásobil, těch dobrých je samozřejmě o něco méně. Vždy je třeba si položit otázku, jestli takto natočené video má dostatečnou přidanou hodnotu, protože jeho produkce nepatří k těm jednoduchým, což je hlavní důvod, proč uživatelsky natočených videí je jako šafránu - většina pochází z produkce větších značek, které mají dostatek financí na speciální kameru a na následný střih a veškeré další procedury, které k tvorbě videa patří. Současné ale platí, že cena těchto kamer klesá a jejich dostupnost pro širší veřejnost je lepší a lepší, takže je jenom otázkou času, kdy vzniknou první telefony, které budou tuto funkci podporovat, ať už ve svém základu, nebo zakoupením malé kamery na telefon. Vývoj technologie ale nikdy nespí, takže ve chvíli, kdy bude uživatelsky dostupné natáčení videí ve 360 stupních, bude potřeba se posunout někam dál, aby zase bylo co dohánět. A to je moment, kdy na scénu přichází dlouho očekávaná virtuální realita, s jejímž uvedením Facebook během následujících několika let počítá (viz nákup Oculus Riftu). Vypadá to, že se máme opravdu na co těšit.

Zdroje:

http://newsroom.fb.com/news/2015/09/introducing-360-video-on-facebook/
http://mobilenet.cz/clanky/take-facebook-umozni-vkladat-360stupnova-videa--28340
https://www.facebook.com/StarWars/videos/1030579940326940/
http://mic.com/articles/123863/facebook-then-and-now-illustration-sums-up-how-social-network-has-changed#.h2KNwNL1p


No comments:

Post a Comment