Když se před několika lety začal Facebook používat, nikoho asi
nenapadlo, jaký bude mít přesah a jak změní naše uvažování o mezilidské
komunikaci. Je samozřejmě otázkou, jestli tato změna bylo k lepšímu, nebo k
horšímu, každé tvrzení si najde své zastánce, ale ruku v ruce s tím jde i vývoj
toho, jakým způsobem komunikujeme.
Díky
(nebo kvůli, to už záleží) tomu, že nám Facebook téměř každý den nabízí
zajímavé a velmi užitečné statusy z dob dávno minulých se můžeme podívat i na
to, jak jsme se vyvíjeli my a obsah, který sdílíme. Od původních důležitých
myšlenek sdílených pouhým textem jsme se přesunuli k obrázkovým motivačním
sdělením, abychom nakonec skončili u videa naší kočky, která se právě rozplácla
na zahradě a vyhřívá se na sluníčku. Je to ale všechno? Dá se jít ještě někam
dál? Odpověď je v tomto případě celkem jednoduchá - určitě dá, ale záleží na
tom, kdo jste.
Letos Facebook
zveřejnil svoje plány na posunutí hranic toho, co člověk může na sociální síti
dělat. Hlavní myšlenkou je aktivní participace - 360stupňová videa (které jsou
tím prvním krokem k interaktivnímu obsahu), dále potom augmentovaná a virtuální
realita.
Jako první se k nám v nedávné době dostaly právě zmiňovaná
videa, ve kterých se člověk může aktivně pohybovat, libovolně otáčet pohled
kamery a dívat se to, co se konkrétně děje, jako tomu bylo doposud - dá se
říct, že každé video natočené v této podobě má v sobě schované i behind the
scenes video, protože bude vidět opravdu všechno, co se děje, nikoliv jenom to,
co kamera ukáže. Nejvíc se o této formě začalo mluvit s vydaným teaserem na
nejnovější díl Star Wars - jednoduchá jízda pustou planetou vyvolala velký boom
a minimálně na krátký čas se mezi fanoušky nemluvilo o ničem jiném.
S povolením tohoto obsahu Facebook spustil lavinu, která
přirozeně následovala, jako se tomu dělo kdykoliv předtím, když se objevilo
něco nového. Nejde o to, že by 360stupňové video bylo nějakou velkou novinkou,
o jejich existenci a potenciálu se vědělo už předtím, ale důležité jsou dva
hlavní milníky. V březnu 2015 tuto funkci umožnil YouTube, takže konečně bylo
možné tato videa někam nahrávat. Druhým
milníkem je poté umožnění zhlédnout tato videa i přes Facebook, takže konečně
bylo možné je i někde přehrávat. Je to celkem jednoduchá rovnice, v tomto případě
opravdu platí, že pokud to není kompatibilní s Facebookem, nemá to téměř žádnou
budoucnost, protože nebude moc možností, jak to k lidem dostat.
Na základě překonání těchto dvou milníků se tedy počet 360
videí zněkolikanásobil, těch dobrých je samozřejmě o něco méně. Vždy je třeba
si položit otázku, jestli takto natočené video má dostatečnou přidanou hodnotu,
protože jeho produkce nepatří k těm jednoduchým, což je hlavní důvod, proč
uživatelsky natočených videí je jako šafránu - většina pochází z produkce
větších značek, které mají dostatek financí na speciální kameru a na následný
střih a veškeré další procedury, které k tvorbě videa patří. Současné ale
platí, že cena těchto kamer klesá a jejich dostupnost pro širší veřejnost je
lepší a lepší, takže je jenom otázkou času, kdy vzniknou první telefony, které
budou tuto funkci podporovat, ať už ve svém základu, nebo zakoupením malé
kamery na telefon. Vývoj technologie ale nikdy nespí, takže ve chvíli, kdy bude
uživatelsky dostupné natáčení videí ve 360 stupních, bude potřeba se posunout
někam dál, aby zase bylo co dohánět. A to je moment, kdy na scénu přichází
dlouho očekávaná virtuální realita, s jejímž uvedením Facebook během
následujících několika let počítá (viz nákup Oculus Riftu). Vypadá to, že se máme
opravdu na co těšit.
Zdroje:
http://newsroom.fb.com/news/2015/09/introducing-360-video-on-facebook/
http://mobilenet.cz/clanky/take-facebook-umozni-vkladat-360stupnova-videa--28340
https://www.facebook.com/StarWars/videos/1030579940326940/
http://mic.com/articles/123863/facebook-then-and-now-illustration-sums-up-how-social-network-has-changed#.h2KNwNL1p
No comments:
Post a Comment