Koncem října letošního roku odstartoval internetový gigant YouTube novou placenou službu s názvem YouTube Red. Za měsíční poplatek nabízí pro předplatitele mnoho výhod, ale přináší také kontroverzi a mnoho otazníků u pravidelných diváků i samotných autorů videí. Přinese tato změna jen výhody nebo je společenská komunita, která se za 10 let fungování této sítě vytvořila, v ohrožení?
Co tedy YouTube Red za $9.99 měsíčně nabízí?
- Žádné reklamy
- Offline sledování
- Přehrávání na pozadí
Navíc tímto
poplatkem z části podporujete své oblíbené YouTube Partnery, jelikož jejich
výdělek funguje především na podílu ze shlédnutých reklam. Používáním
uživatelských rozšíření jako např. AdBlocku YouTube přichází až o 40% zisku z reklamy,
což může být jedním z důvodů k zavedení placené služby. (zdroj: http://pewdie.tumblr.com/post/132147138150/thoughts-on-youtube-red)
Konkurence
Na
první pohled se zdá, že se chce YouTube vydat na nový trh a konkurovat společnostem,
jako jsou např. Netflix a Hulu s filmy a seriály nebo i hudební Spotify.
Robert Kyncl, Chief Business Officer s českými kořeny, ale popírá boj
s konkurencí jako hlavní cíl vzniku placeného YouTube, což podporuje
domněnku o boji proti AdBlocku. „Naše služba je naprosto odlišná od praktik
Netflixu, každý krok, který jsme podnikli, je o 180 stupňů opačný.“
Hlavní
rozdíl je patrný v obsahu, které obě společnosti nabízí. Zatímco
společnosti typu Netflix nebo Hulu se soustředí hlavně na filmy a seriály,
YouTube Red je založený na exkluzivní produkci s největšími, již
zavedenými hvězdami YouTube, jako jsou např. PewDiePie, The Fine Brothers nebo
IISuperwomanII. Peníze od předplatitelů jim dodají prostředky a možnost
pracovat s profesionální produkcí, kterou na jejich kanálech zdarma
neuvidíme. Ve spojení s volným přístupem k Hudbě Google Play se
měsíční poplatek 10 USD zdá jako přijatelný.
YouTube komunita
v ohrožení?
Od
založení v roce 2005 prošlo YouTube velkou změnou a dnes je to hlavně
sociální síť s obrovskou komunitou odběratelů, kteří se slučují u
jednotlivých kanálů osobností. Fakt, že sledování bylo vždy zdarma, vytvořil
jedinečné pouto mezi diváky a vlastní specifické prostředí.
Nyní
s příchodem placeného obsahu přichází otázka, zda vůbec a jak tento krok
ovlivní vztah mezi odběrateli a YouTube Partnery, protože najednou bude jejich
publikum diferenciované podle toho, zda používají předplacenou verzi nebo ne. Jestli
je pro Partnery vstup do Red programu otázka svobodné volby, nebo jejich
odmítnutí bude mít následky, se asi těžko dozvíme.
John
Green, polovina veleúspěšné dvojice bratrů Vlogbrothers, se nad tímto problémem
zamýšlí a poukazuje na vztah s odběrateli. Na závěr také dodává:
„At it’s best, YouTube is not
something you watch, it’s something you’re a part of.“
Služba
je zatím dostupná pouze v USA, ale v budoucnosti je plánováno rozšíření
i do světa. Přístup je zajištěn pomocí aplikace v mobilních zařízeních
(dostupné pro iOS i Android) nebo v chytrých televizích.
Využili byste placené služby
YouTube Red, pokud by byla dostupná v České republice, nebo je pro vás
několik vteřin reklam snesitelné? Jestli je tento krok YouTube šlápnutím vedle či výborně
zvládnutou business strategií ukáže jen čas.
Autorka: Anna Mlejnková
Zdroje:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-10-21/youtube-red-doesn-t-want-to-be-compared-to-netflix
You have finished a surprising job with you website. Music for youtube video
ReplyDelete