Dávno pryč jsou časy, kdy se tvorba počítačové grafiky
týkala pouze několika vyvolených, kteří měli přístup k drahým profesionálním
počítačovým softwarům nebo kteří měli to štěstí studovat obor související s počítačovou
grafikou, nedej bože museli mít nějaké hlubší znalosti matematiky či
programování. Základní fotomontáž dnes dokáže udělat každý školák z druhého
stupně a ani k tomu nepotřebuje mít v počítači nainstalovaný žádný
grafický editor. Stačí mu pouze internetový prohlížeč a například nástroj Canva a může se pustit do základní, ale
celkem kvalitní grafické práce. Když o tom přemýšlím, tak možná zmíněný školák
k realizaci svých kreativních myšlenek nepotřebuje ani ten počítač, ale
stačí mu pouze chytrý telefon nebo tablet a příslušná aplikace, kterých se na
Google Play nebo iTunes najde jistě nespočet.
Pro lidi, kteří si například pohrávají s myšlenkou práce
herního vývojáře a při pomyšlení na zmiňovanou matematiku nebo programování se
jim dělá zle, jsou tohle zlaté časy. Takoví lidé, totiž mohou začít třeba s 3D
grafikou a bez jakéhokoli oficiálního odborného vzdělání či investování peněz do
často velice drahých 3D grafických editorů, se mohou propracovat až do jejich
vysněného herního studia. Samozřejmě s určitou dávkou odhodlání a špetkou
talentu. Koncept kolektivní inteligence, který v devadesátých letech
minulého století popsal francouzský filozof a mediální teoretik Pierre Lévy,
totiž v současnosti dost dobře funguje. Samozřejmě funguje nejen v oblasti
počítačové grafiky, ale také ve velkém množství jiných oborů a člověk se tak z domova
může naučit téměř cokoliv.
Co tedy jako aspirující 3D grafik potřebujeme k práci a
ke zdokonalování se? Pro začátek by se hodil nějaký ten 3D software. Stránka na
Wikipedii nám nabízí množství možností a i když vyřadíme všechny
programy, které jsou placené, stále máme celkem slušný výběr. O kvalitě
některých freeware 3D programů by se asi dalo diskutovat, ale po krátkém
hledání odpovědi na otázku: „Který free 3D software zvolit?“ zjistíme, že
nejlepší volbou pro nás bude opensource 3D editor Blender. Výběr tohoto
programu má asi dva hlavní důvody, krom toho, že je zdarma. Zaprvé, je Blender
velice rozšířený, to znamená, že potenciální množství návodů, fór a jiného
potřebného „studijního“ materiálu je velmi vysoké. Zadruhé, Blender dosahuje
kvalitou a tvůrčími možnostmi ke špičkovým komerčním programům jako Maya, 3DS
Max nebo Cinema 4D.
Hlavní potřebný software tedy máme, ale nastává problém. Jak
se ten program ovládá? A co jsou to ty polygony? Odpovědi na tyto otázky a na
různé další, na které narazíme později, nalezneme velice lehce pomocí
vyhledávání na Googlu nebo na Youtube. Pomoci nám může nějaká z mnoha komunitních
stránek, jako třeba blenderartists.org. O základní terminologii si můžeme přečíst
například na blogu Plularsight. Můžeme také začít odebírat výukový
YouTube kanál Blender Guru, který se zabývá výhradně tímto editorem.
Nebo prostě stačí do vyhledávače napsat spojení „Blender basics“ a kliknout na
první odkaz. Možnosti jsou v tomto ohledu opravdu dalekosáhlé.
Úplně každému grafikovi se také jistě hodí nějaký bitmapový
editor, nám se bude například hodit pro tvorbu textur nebo úpravu
vyrenderovaných scén. Nejlepší volbou by určitě byl Adobe Photoshop, který je
obrovsky rozšířený a platí za nejlepší editor svého druhu. Špatnou zprávou pro
nás ale je, že se jedná o měsíčně placený komerční program. Proto můžeme
sáhnout například po známém opensource programu Gimp. Naše požadavky
Gimp splňuje, je dostatečně kvalitní, je rozšířený a je zdarma. Bitmapový
editor tedy už máme, ale možná zatím ani nevíme, co jsou to textury, k čemu
jsou dobré a jak je vytvořit. V takovém případě se můžeme znovu ponořit do
hlubin YouTube a Googlu a najít si nějaké „How To…“. Pokud nás zajímají spíše
teoretické informace a ne proces tvorby textur, můžeme si jednoduše vygooglovat
požadovaný článek nebo vlákno na fóru.
Množství informací, které se dají v prostoru kolektivní
inteligence najít je opravdu pozoruhodné. Ve 3D grafice můžeme například
narazit na různé specifické problémy. Dejme tomu, že vytváříme nějakou
skleněnou nádobu a pro realistický vzhled potřebujeme vědět index lomu světla
skla – věc, o které jsem nikdy předtím neslyšel. Žádný problém. Za deset vteřin
se z Wikipedie dozvím, že index lomu světla skla je 1,5 až 1,9.
Zadám tedy hodnotu do 3D editoru a mám hotovo, problém jsem vyřešil a ještě
jsem se dozvěděl něco nového. Studnice sdílených vědomostí ale určitě není
bezedná a odpovědi na některé otázky nebo problémy se prostě nedozvíme. Máme
ale možnost se toho dozvědět a naučit opravdu hodně.
Já teda musím říct, že obdivuji všechny, kdo se tímto zabývá. Pro mě by něco takového asi nebylo. Něco s 3D jsem kdysi zkoušel, ale moc jsem nechápal jak to celé funguje. To je něco podobného jako třeba vývoj webových aplikací. Také jsem se o to jednu dobu zajímal, ale zjistil jsem, že je to pro mě prostě španělská vesnice.
ReplyDelete