V polovině října se v Praze uskutečnil News Impact Summit
organizovaný European Journalism Centre (EJC), Google News Lab a Sourcefabric.
Ústředním tématem této konference bylo „Digital Journalism Practise: Social
Media, Data and Best Way to Tell Stories“ a jak už téma konference napovídá, řečnící
hostům představili ty nejlepší způsoby, jak využít sociální média a data
journalism pro žurnalistickou praxi. Právě tento blog se bude věnovat užitečným
nástrojům a tipům, které byly na konferenci představeny.
O změnách v žurnalistické praxi
ve své knize Žurnalistika a společnost hovoří také Denis McQuail. Poukazuje na revoluci v komunikaci
a užívání nových médií, díky kterým se otevřel přístup do online sítí,
rozšířila se možnost produkce, distribuce zpravodajských obsahů a zejména se
objevil potenciál v interakci mezi žurnalisty a publikem. Tím se stírá
tradiční jednostranný přenos u tištěných a vysílacích médií. Právě o důležitosti
komunikace s publikem na sociálních sítích na konferenci hovořil
Kritsanarat Khunkham z německého Die Welt, který zdůraznil, že žurnalisti
by neměli jen publikovat příspěvek a jít pryč, ale měli by si číst komentáře a
reagovat na ně. Zmínil také, že je dobré reagovat i na trolling, protože tím,
že se reaguje, počet trollů ubývá. Fanouškům Die Welt se jejich reakce tak
líbí, že dokonce jeden z nich založil Facebook stránku, kde sdílí ty
nejlepší.
O tvorbě obsahu a komunikaci na
sociálních sítích mluvila Denise Law z The Economist. Účastníkům
konference doporučila říkat NE na následující návrhy a nepovažovat je za pádné
důvody:
- „Dělá to každý“
- „Naše konkurence to dělá“
- „Protože bychom měli“
- „Protože lidi to budou chtít“
- „Protože musíme“
- „Protože si myslím, že je to dobrý nápad“
A následně ukázala pár tipů, jak
na sociální sítě, nejen pro novináře:
- Znát svoje publikum
- Určit problémy, které mají být vyřešeny
- Šít obsah na míru publiku a různým platformám
- Spolupracovat s ostatními týmy
- Podpořit hypotézy daty
Jeden zajímavý nástroj pro tvorbu
videí pro sociální sítě představil Dan Williamson z Wochit. Stejnojmenný
nástroj používají v americkém CBS, USA Today, španělské Televisa, německém
ProSieben a v mnoha dalších mediálních domech. Wochit je jednoduchý,
rychlý a intuitivní nástroj, díky kterému se dá v krátkém čase připravit
profesionální video pro sociální sítě. Ve videu se dá kombinovat obrazový
materiál (videa, obrázky, info grafiky) s texty, nebo uživatelskými tweety.
Wochit disponuje širokou knihovnou videí, obrázků a info grafik které se tak
dají propojit s vlastním obsahem. Z široké škály editovacích nástrojů
stojí také za zmínku optimalizace rozměru videa pro různé sociální sítě, a to
Twitter, Facebook, Instagram nebo Snapchat. Například za říjen bylo vytvořeno
téměř 17 tisíc videí a ta byla sdílena více než 3 milionkrát.
Z BBC News na konferenci
mluvila Amanda Farnsworth, která má na starosti komunikaci vizuálního obsahu. Její
tým tvoří grafiky a motion grafiky jak pro zpravodajství BBC, tak pro online.
Ve své přednášce představila několik nástrojů a projektů, na kterých s týmem
pracovala, jako například class calculator, webová aplikace, která dotazovaného
po zodpovězení několika otázek zařadila
do jedné společenské vrstvy. Farnsworth také realizovala projekt, ve kterém
sledovali pomocí kamer toulavé kočky v jednom sousedství a z dat poté
vytvořili mapu nejnavštěvovanějších míst těchto koček. Ať už se jedná o lidi
nebo kočky, data jsou klíčem k vizuální stránce reportáže.
McQuail upozorňuje na potenciální
stinné stránky internetu a sociálních médií, jako například deprofesionalizaci
žurnalistiky, menší odpovědnost žurnalistiky, nové formy vědomostních propastí,
nižší důvěru v online zprávy a jejich nižší spolehlivost nebo rostoucí
komercionalizaci a povrchnost obsahu. Nicméně pokud budou žurnalisti využívat
sociálních sítě a internet podobně jako Denise Law, Amanda Farnsworth nebo Kritsanarat
Khunkham, tak není třeba se tak obávat.
Zdroje:
[1] MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. Přeložil Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, přeložil Roman HÁJEK, přeložil Marta CHROMÁ. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3093-9.
No comments:
Post a Comment