KONEC
ZAŠÍVÁNÍ V ZADNÍCH LAVICÍCH aneb APLIKACE VE ŠKOLÁCH
Známe to všichni.
Místo, abychom poslouchali vyučujícího, který nám už půl hodiny vykládá o
čeledi hluchavkovité u dvouděložných rostlin, my uvažujeme nad tím, jestli ten
dělník na té střeše protější budovy spadne nebo ne. Hodina nás nudí. Musíme tu
ale sedět a dávat pozor. Probíraná látka nás ale nebaví, tak se alespoň snažíme předstírat,
že učitele posloucháme. On přece nepozná, že výklad vůbec nevnímáme (pokud nám ovšem
nepoloží nějakou záludnou otázku).
S tím
je teď ale konec. Profesor Wei Xiaoyong na univerzitě Sichuan v Číně vytvořil
aplikaci, která učitelům pomůže zjistit, zda se žáci během hodiny nudí nebo ne.
Aplikace
využívá technologii, která monitorováním studentova obličeje dokáže rozpoznat,
zda je student znuděný nebo ne. Aplikace následně pro každého studenta vytvoří
křivku, která ukazuje, jak se studentův zájem o výklad vyvíjí v průběhu
hodiny. Křivka dokáže určit, zda je student spokojený nebo ne a poskytuje
učiteli indikace o tom, zda žáka jeho výklad zajímá anebo nudí – viz
následující obrázek. (1)
Podle
profesora Wei Xiaoyong může díky této aplikaci vyučující snadno zjistit, zda
svým výkladem budí zájem studentů či naopak. Učitel tak dostává okamžitou
zpětnou vazbu na svou práci. Na základě výsledné křivky se pak pedagogové mohou
sami sebe ptát, zda probíranou látku učí vhodným způsobem, zda je tato studijní
látka vhodná pro tuto konkrétní třídu apod. (1)
Profesor
Wei Xiayong poprvé použil technologii snímající obličej před pěti lety, kdy ji
používal k registraci docházky žáků ve třídě. Tuto technologii následně
začali využívat i jeho kolegové na univerzitě. Xiayong očekává, že i tato nová
aplikace se brzy rozšíří mezi jeho kolegy. (1)
Aplikací,
které se snaží zlepšit náš život ve škole, je celá řada. Vše se netočí pouze
kolem Facebooku, emailu či Dropboxu. Web Digital Trends sestavil seznam
jednadvaceti užitečných aplikací pro učitele a studenty. Pojďme si zde
představit čtyři nejzajímavější aplikace, které bychom mohli využít i my,
studenti FSV.
1. KAHOOT
Tato aplikace je určena pro pedagogy, kteří
by rádi svoje přednášky udělali zábavnými, ale nevědí jak. Její používání je
jednoduché - učitel do ní napíše své připravené otázky a odpovědi a ona z nich
vytvoří hru s webovým prohlížečem. Studenti si pak aplikaci stáhnou a pro ně
zábavným způsobem začnou odpovídat na pedagogovy otázky. (2)
2. GOOGLE CLASSROOM
Pokud chce škola
používat aplikaci Classroom, musí být uživatelem stránky G Suite for Education
od společnosti Google. Ta svým uživatelům pak mimo jiné umožňuje distribovat a
známkovat úkoly online, stejně tak organizovat studijní materiály na Google
Drive. Aplikace zjednodušuje i kontakt mezi studenty a učiteli – učitelé mohou
snáze zveřejňovat různá upozornění i rozvíjet diskuzi mezi studenty. (2)
3. TEACH LEARN LEAD
Tato další aplikace umožňuje propojit pedagogy učící stejný předmět, ale
na jiných školách. Díky ní mohou učitelé potkat své kolegy a sdílet s nimi
svoje zkušenosti, diskutovat o aktuálních tématech, sdílet spolu svoje učební
metody, učební plány apod. (2)
4. TRELLO
Aplikace Trello pomáhá studentům při práci na
skupinových projektech. Umožňuje jim vytvořit checklist, nahrát obrázky,
přidělit úkoly ostatním uživatelům, synchronizovat veškerý nahraný obsah a
sdílet ho s ostatními. (2)
Celkový
seznam dalších zajímavých aplikací, které byly vytvořeny pro použití ve školách,
naleznete zde: http://www.digitaltrends.com/mobile/best-apps-for-teachers-education/.
Zdroje:
1. Best, Shivali. No hiding at the back! Teacher uses
facial recognition technology to see if students are BORED. Mail Online. [Online]
12. září 2016. [Citace: 13. listopad 2016.]
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3785299/No-hiding-Teacher-uses-facial-recognition-technology-students-BORED.html.
2. Schiola, Emily a Sin, Gloria. 21 helpful apps for
teachers and educators. Digital Trends. [Online] 8. říjen 2016. [Citace:
13. listopad 2016.]
http://www.digitaltrends.com/mobile/best-apps-for-teachers-education/.
Eliška Luňáčková
No comments:
Post a Comment