Na sílu YouTuberů v reklamě si už pomalu zvykáme.
Ale co dělat, když se jejich zájem obrátí proti vaší značce?
Vůbec nic. A hlavně se k tomu nevyjadřovat.
Tak by se dal v krátkosti popsat případ Bubbleology, který na konci srpna proběhl
českým online světem. Chvíli to připomínalo telenovelu - reakce, reakce na reakce
a drama. Jenom jedna věc tomu chyběla. Odpověď od samotného Bubbleology.
Nejen, že nepřišla odpověď, ale firma se
vydala tou nejhorší cestou. Začala mazat příspěvky. To pochopitelně vedlo k
dalším komentářům, které jsou o něco ostřejší a na 99 % v nich zazní "..a co ten můj předchozí smazaný příspěvek?"
Připojí se ostatní, a nemůžeš to zastavit.
Další je hodnocení facebookové stránky, které na rozdíl od příspěvků na zeď bylo
na začátku povolené. Už není. Většina špatných rozhodnutí vzniká kvůli panice a
potřebě problém řešit, jak rychle to jen jde. Co s tím?! Připravit se na všechny
možnosti ještě před startem kampaně. Poučka zní - doufej v to nejlepší, počítej
s tím nejhorším. A když se něco nepovede, tak se hlavně k zákazníkům nikdy neobracej
zády, právě naopak. Mluv s nimi.
S tím souvisí i způsob práce s youtubery. Chce
je téměř každá značka, ale spolupracovat efektivně není jednoduché. Jednorázově
si koupit tři obličeje na banner není ani zdaleka ideální cesta. Vztah mezi značkou
a youtuberem by měl být partnerství, ve kterém si oba dva pomáhají. Skutečné kamarády
si přece taky nekupujeme.
Bubbleology si zkrátka zavařilo samo.Své nejasné
složení tají až do konce, čímž si důvěru zákazníků a
partnerů získat ani nejde. Zároveň se nemůže divit, že se důvěra změnila v
nenávist, až nakonec vyvrcholila odstoupením youtuberů od spolupráce a několika
videi, která celou parádu popisují z pohledu spolupracujících youtuberů - a ani
z nich nevychází Bubbleology příliš pozitivně, spíš naopak. Smutné navíc je, když šestnáctiletá dívka zvládá krizovou komunikaci než firma s obrovským rozpočtem a spoustou peněz na marketing.
No comments:
Post a Comment