Není to
ještě tak dávno, co Jimmy
Kimmel nevěřícně kroutil hlavou nad tvůrci herních videí a novináři vedly vášnivé
debaty o (ne)zaslouženém úspěchu novodobých celebrit. Youtubeři už si
nemusí pracně vydobývat respekt. O jejich důležitosti na mediálním trhu už byl
poučen nejen Jimmy Kimmel a noviny, ale taky televize. A i ona by si ráda odkrojila
z jejich úspěchu.
Jak předpověděl Henry
Jenkings ve své knize Media Culture, začíná
éra charakterizovaná transformací toho, jak média fungují. [1] S rozvojem
moderních technologií se mění i požadavky diváků. Pokud nebudou producenti
obsahu na novou participační kulturu reagovat, čeká je nelehká budoucnost.
To
si uvědomuje i televize, která se snaží adaptovat na nové pořádky mnoha
způsoby. Ať už jde o komunikaci na sociálních médiích nebo blogy a webové série. Ty nejen udrží pořad v povědomí v době, kdy se nevysílá, ale
zároveň rozšiřují zajímavým způsobem storytelling.
Jinak řečeno, televize ví, jak propagovat a rozvíjet svůj
obsah na dalších platformách. Co ale místo expanze vlastního obsahu na nová média využít
obsah mladšího sourozence přímo v televizi? Je vůbec možné, aby formát úspěšný na
internetu obstál i na malé obrazovce? Na kom jiném to lépe otestovat než na
tvůrcích nové generace: youtuberech.
Import známé tváře a neznámých formátů
Zní to poměrně jednoduše: vezměte žádanou osobnost a přemístěte
ji na jinou platformu. Úspěch zaručen. Alespoň to si myslela kabelová televize
E!, když se jí v roce 2015 podařilo na obrazovku přetáhnout úspěšnou
komičku Grace Helbig. Zkušená youtuberka měla za úkol vytvořit late-night talk show, tedy stejný formát jako již třeba zmíněný
Jimmy Kimmel, ovšem daleko bezprostřednější a intimnější. Přesně takový, jaký je Youtube.
Pokud se vám při té představě vybaví teenager, který svá
videa natáčí v prostředí své ložnice, nejste daleko od pravdy. Samotné
studio mělo simulovat interiér bytu, tedy prostředí, ve kterém Helbig a další youtubeři natáčí svá amatérská videa. „Chtěla jsem, aby se diváci cítili, jako by se
mnou byli na place,“ vysvětluje
Helbig, když popisuje své studio.[2]
Pořad šel ještě dál a do svého programu zařadil i formáty
zcela typické pro Youtube, jako jsou challenges, Q&A
nebo interakce se sociálními sítěmi. V „sockách“ a Youtube se vyznali i její hosté,
zpravidla další známí youtubeři, kteří se střídali s klasickými televizními
hvězdami, jako je Dwayne „The Rock“ Johnson nebo Jim Parson.
Ani to ale nepomohlo vyšší sledovanosti. Přes úspěch prvních dvou epizod, které zhlédlo
přes dvě stě tisíc diváků, se sledovanost propadla na 182 000. [3] The Grace Helbig Show vydržela na televizní obrazovce pouze jednu sezónu.
Jen pár kliků od Youtube
V říjnu letošního roku došlo z pohledu Youtube k přelomovému
momentu. Vznikl totiž první seriál, jehož tvůrcem je Youtube osobnost.[4]
Jmenuje se Haters Back Off a její hvězdu Mirandu Sings v reálném životě
nepotkáte. Jedná se totiž o fiktivní postavu, za kterou se skrývá tvůrkyně
Colleen Ballinger. Osmidílný miniseriál sleduje začátky fiktivní Youtube hvězdičky
Mirandy Sings a z pohledu formátu se žádné velké experimenty nekonají.
Seriál především rozšiřuje povědomí o Youtube komunitě a
vysvětluje všechny základní pojmy publiku neznalému on-line prostředí. I proto
sklízí seriál poměrně kladné přijetí od kritiků.[5]
Jako jedna z hlavních výtek vůči seriálu se objevuje dlouhá stopáž. Diváci si totiž stěžují, humor typický pro několikaminutová videa v dvaceti minutách často nefunguje.[6]
Ballinger měla ovšem oproti Helbig hned několik výhod: kromě
formátu a etablované fiktivní postavy lze
jmenovat platformu, na které byl seriál vysílán. Jak píše jeden z recenzentů
na webu Rotten Tomatoes: „Netflix,
jakožto poskytovatel streamovaných médií, je pro Ballinger výhra. Její publikum
už je zvyklé konzumovat obsah on-line… A Netflix dělí od Youtube jen pár kliků.
„[7]
Adam to nezkazil
Nejsnáze dopadl přechod z nového média do televize pro
Adama Conovera, na Youtube spíše známého jako „Adam, co všechno zkazí“. Jeho
show Adam Ruins Everything se v mnoha aspektech od typického Youtubera liší.
Show, která vyvrací mýty od původu snubních prstenů po imigraci, zaštítil na Youtube kanál CollegeHumor, u kterého jsou videa do jisté míry
profesionalizována.
Když se jeho show přemístila na televizní stanici TruTV, neprošla téměř
žádnými velkými změnami. Mimo kvalitnější produkce se prodloužila délka videí z cca
5 na 20 minut a lze říci, že ani to pořadu neuškodilo. Minimálně proto, že show, která odstartovala v roce 2015, právě vysílá závěr již druhé sezóny.
Kdo (z)vládne televizi
Recept na to, jak vytěžit z konvergence médií to nejlepší, televize ještě nenašla. Z jejího
počátečního experimentování si můžeme troufnout vyvodit několik závěrů.
Úspěšnější se jeví pořady, které respektují „pravidla“ malé obrazovky, tedy klasické
televizní formáty bez velkých experimentů. Kromě rozdílného formátu se jako
problém ukazuje délka stopáže. Je otázkou, jak se obsah klipového charakteru podaří přenést na televizi tak, aby neztrácel
dech a dynamiku. V neposlední řadě: budoucnost lze spatřovat v trochu jiné televizi.
Poskytovatelé streamovacích médií nabízí pro youtubery atraktivnější prostředí než televize. Alespoň prozatím.
Zdroje:
[1] Jenkins,
H. Convergence culture: Where old and new media collide. New York, New York
University Press, 2006, 24.
[2] 'The
Grace Helbig Show': 6 Things To Know Before Watching E!’s New Talk Show, http://www.ibtimes.com/grace-helbig-show-6-things-know-watching-es-new-talk-show-1869492
(zobrazeno 20.11.2016).
[3] Ratings:
E!’S “The Grace Helbig Show” Sinks To Low This Week, http://headlineplanet.com/home/2015/04/27/ratings-es-the-grace-helbig-show-sinks-to-low-this-wee
(Zobrazeno 20.11.2016).
[4]Netflix
orders the first scripted comedy by a YouTube star http://www.theverge.com/2016/1/14/10771730/netflix-miranda-sings-youtube-star-show-order
(Zobrazeno 20.11.2016).
[5] Haters
Back Off, season 1 on Rotten Tomatoes, https://www.rottentomatoes.com/tv/haters_back_off/s01
(Zobrazeno 20.11.2016).
[6] Ibid.
[7] Ibid.
No comments:
Post a Comment