Sunday, November 20, 2016

Socky, challenges a virální videa. Spasí Youtube televizi?


Není to ještě tak dávno, co Jimmy Kimmel nevěřícně kroutil hlavou nad tvůrci herních videí a novináři vedly vášnivé debaty o (ne)zaslouženém úspěchu novodobých celebrit. Youtubeři už si nemusí pracně vydobývat respekt. O jejich důležitosti na mediálním trhu už byl poučen nejen Jimmy Kimmel a noviny, ale taky televize. A i ona by si ráda odkrojila z jejich úspěchu.

Jak předpověděl Henry Jenkings ve své knize Media Culture, začíná éra charakterizovaná transformací toho, jak média fungují. [1] S rozvojem moderních technologií se mění i požadavky diváků. Pokud nebudou producenti obsahu na novou participační kulturu reagovat, čeká je nelehká budoucnost. 

To si uvědomuje i televize, která se snaží adaptovat na nové pořádky mnoha způsoby. Ať už jde o komunikaci na sociálních médiích nebo blogy a webové série. Ty nejen udrží pořad v povědomí v době, kdy se nevysílá, ale zároveň rozšiřují zajímavým způsobem storytelling.

Jinak řečeno, televize ví, jak propagovat a rozvíjet svůj obsah na dalších platformách. Co ale místo expanze vlastního obsahu na nová média využít obsah mladšího sourozence přímo v televizi? Je vůbec možné, aby formát úspěšný na internetu obstál i na malé obrazovce? Na kom jiném to lépe otestovat než na tvůrcích nové generace: youtuberech.   

Import známé tváře a neznámých formátů


Zní to poměrně jednoduše: vezměte žádanou osobnost a přemístěte ji na jinou platformu. Úspěch zaručen. Alespoň to si myslela kabelová televize E!, když se jí v roce 2015 podařilo na obrazovku přetáhnout úspěšnou komičku Grace Helbig. Zkušená youtuberka měla za úkol vytvořit late-night talk show,  tedy stejný formát jako již třeba zmíněný Jimmy Kimmel, ovšem daleko bezprostřednější a intimnější. Přesně takový, jaký je Youtube.  



Pokud se vám při té představě vybaví teenager, který svá videa natáčí v prostředí své ložnice, nejste daleko od pravdy. Samotné studio mělo simulovat interiér bytu, tedy prostředí, ve kterém Helbig a další youtubeři natáčí svá amatérská videa. Chtěla jsem, aby se diváci cítili, jako by se mnou byli na place, vysvětluje Helbig, když popisuje své studio.[2]

Pořad šel ještě dál a do svého programu zařadil i formáty zcela typické pro Youtube, jako jsou challenges, Q&A nebo interakce se sociálními sítěmi. V „sockách“ a Youtube se vyznali i její hosté, zpravidla další známí youtubeři, kteří se střídali s klasickými televizními hvězdami, jako je Dwayne „The Rock“ Johnson nebo Jim Parson.

Ani to ale nepomohlo vyšší sledovanosti. Přes úspěch prvních dvou epizod, které zhlédlo přes dvě stě tisíc diváků, se sledovanost propadla na 182 000. [3] The Grace Helbig Show vydržela na televizní obrazovce pouze jednu sezónu. 

Jen pár kliků od Youtube


V říjnu letošního roku došlo z pohledu Youtube k přelomovému momentu. Vznikl totiž první seriál, jehož tvůrcem je Youtube osobnost.[4] Jmenuje se Haters Back Off a její hvězdu Mirandu Sings v reálném životě nepotkáte. Jedná se totiž o fiktivní postavu, za kterou se skrývá tvůrkyně Colleen Ballinger. Osmidílný miniseriál sleduje začátky fiktivní Youtube hvězdičky Mirandy Sings a z pohledu formátu se žádné velké experimenty nekonají.



Seriál především rozšiřuje povědomí o Youtube komunitě a vysvětluje všechny základní pojmy publiku neznalému on-line prostředí. I proto sklízí seriál poměrně kladné přijetí od kritiků.[5] Jako jedna z hlavních výtek vůči seriálu se objevuje dlouhá stopáž. Diváci si totiž stěžují, humor typický pro několikaminutová videa v dvaceti minutách často nefunguje.[6]

Ballinger měla ovšem oproti Helbig hned několik výhod: kromě formátu a etablované fiktivní postavy lze jmenovat platformu, na které byl seriál vysílán. Jak píše jeden z recenzentů na webu Rotten Tomatoes: „Netflix, jakožto poskytovatel streamovaných médií, je pro Ballinger výhra. Její publikum už je zvyklé konzumovat obsah on-line… A Netflix dělí od Youtube jen pár kliků. „[7]

Adam to nezkazil


Nejsnáze dopadl přechod z nového média do televize pro Adama Conovera, na Youtube spíše známého jako „Adam, co všechno zkazí“. Jeho show Adam Ruins Everything se v mnoha aspektech od typického Youtubera liší. Show, která vyvrací mýty od původu snubních prstenů po imigraci, zaštítil na Youtube kanál CollegeHumor, u kterého jsou videa do jisté míry profesionalizována. 



Když se jeho show přemístila na televizní stanici TruTV, neprošla téměř žádnými velkými změnami. Mimo kvalitnější produkce se prodloužila délka videí z cca 5 na 20 minut a lze říci, že ani to pořadu neuškodilo. Minimálně proto, že show, která odstartovala v roce 2015, právě vysílá závěr již druhé sezóny. 

Kdo (z)vládne televizi


Recept na to, jak vytěžit z konvergence médií to nejlepší, televize ještě nenašla. Z jejího počátečního experimentování si můžeme troufnout vyvodit několik závěrů. Úspěšnější se jeví pořady, které respektují „pravidla“ malé obrazovky, tedy klasické televizní formáty bez velkých experimentů. Kromě rozdílného formátu se jako problém ukazuje délka stopáže. Je otázkou, jak se obsah klipového charakteru  podaří přenést na televizi tak, aby neztrácel dech a dynamiku. V neposlední řadě: budoucnost lze spatřovat v trochu jiné televizi. Poskytovatelé streamovacích médií nabízí pro youtubery atraktivnější prostředí než televize. Alespoň prozatím.

Zdroje:



[1] Jenkins, H. Convergence culture: Where old and new media collide. New York, New York University Press, 2006, 24.

[2] 'The Grace Helbig Show': 6 Things To Know Before Watching E!’s New Talk Show, http://www.ibtimes.com/grace-helbig-show-6-things-know-watching-es-new-talk-show-1869492 (zobrazeno 20.11.2016).

[3] Ratings: E!’S “The Grace Helbig Show” Sinks To Low This Week, http://headlineplanet.com/home/2015/04/27/ratings-es-the-grace-helbig-show-sinks-to-low-this-wee (Zobrazeno 20.11.2016).

[4]Netflix orders the first scripted comedy by a YouTube star http://www.theverge.com/2016/1/14/10771730/netflix-miranda-sings-youtube-star-show-order (Zobrazeno 20.11.2016).

[5] Haters Back Off, season 1 on Rotten Tomatoes, https://www.rottentomatoes.com/tv/haters_back_off/s01 (Zobrazeno 20.11.2016).

[6] Ibid.

[7] Ibid.

No comments:

Post a Comment