V dnešní konzumní době a
spotřebitelské společnosti se firmy snaží zákazníkům prodat co nejvíce zboží a
co nejvíce jim porozumět, neboť se domnívají, že personalizované nabídky zboží
a služeb mají u spotřebitelů větší šanci na úspěch. Samozřejmě se snaží využít
nových technologií ve svůj prospěch, neboť musejí jít s dobou a vyjít vstříc
zákazníkům, kteří jsou čím dál častěji „online“. Základem jsou ověřené
věrnostní programy, které slouží k získání co možná největšího množství
informací o zákazníkovi, aby mu firmy mohly zasílat nabídky „šité na míru“.
Proto je dnes standardem, že jsme o akční nabídce našich oblíbených výrobků nebo
o mimořádné slevě informováni emailem nebo zprávou sms na mobilní telefon. V České
republice má nejpropracovanější věrnostní program firma Tesco, pečlivě
analyzuje data získaná z našich nákupů a jednou za čtvrtletí zasílá
zákazníkům výhodné nabídky na výrobky, které nejčastěji kupují. Na přednášce
odborníka, který pracuje pro Tesco, jsem se dozvěděl, že si budoucnost
představují tak, že podle změn v našem nákupním chování oproti normálu
rozeznají, které výrobky budeme potřebovat v budoucnu a pošlou nám na ně
nabídku. Například, že podle jiného složení nákupu v košíku poznají podle
algoritmů, že se ženě mění chutě a bude zřejmě těhotná – nabídnou jí tak drogistické
zboží skoro dříve, než sama zjistí, že tomu tak je. Nuž, snad je tato doba
ještě daleko.
Ale zpátky k věci a
vlivu přelomové hry Pokémon Go, která v létě tohoto roku během několika
dní až týdnů pobláznila desítky milionů lidí po celém světě. Hlavní novinkou
této hry oproti ostatním bylo využití rozšířené reality (RR). Hráč potřeboval
mobilní telefon s kamerou a připojením na internet, po spuštění hry se
načetla jeho poloha na mapě a na displeji svého telefonu viděl reálné okolní
prostředí (snímané kamerou) podle natočení telefonu, s tím rozdílem, že do
tohoto reálného prostředí byli zakomponováni pokémoni. Lidé museli procházet po
městě nebo přírodě, aby měli šanci, že se jim v „reálném“ prostředí objeví nový
„fiktivní“ pokémon, kterého budou moci ulovit. Přestože hlavní vlna masivního
hraní Pokémon Go již opadla, stále je to zábava velkého počtu lidí. Avšak
obchodnímu prostředí tato hra naplno ukázala možnosti RR promítané na
displejích mobilních telefonů. Vyrojilo se mnoho hypotéz, jak by se dala RR
využít pro obchodní účely, ale nejideálněji by si obchodníci představovali využití
asi tak, že půjdeme po ulici nebo chodbou nákupního centra kolem obchodů a na
displeji telefonu nám budou vyskakovat osobní nabídky konkrétního obchodu.
Další úrovní je stejný princip, ale již uvnitř určitého obchodu, kdy by se nám
z oddělení kabátů zobrazila nabídka kabátu podobného tomu, který jsme si
zakoupili v minulém roce a z oddělení kalhot zpráva upozorňující na
nový model našeho střihu a velikosti. Tyto předpoklady mají i jistá omezení,
neboť bychom museli mít zřejmě zapnutou nějakou aplikaci, která by dávala
najevo, že máme chuť nakupovat a příchozí nabídky nás nebudou obtěžovat. Dalším
problémem RR je rychlé vybíjení baterie telefonu, ale firmy již pracují na optimalizaci
využití energie z baterie. Dalším technologickým problémem je přesnost
polohy, v horizontální rovině je přesnost poměrně veliká, nicméně ve
vertikální rovině jsou při určení polohy značné nepřesnosti, zvláště pokud se
člověk nachází uvnitř budov. Ale i na tomto technickém problému se pracuje a
již je testována technologie přesného určení polohy uvnitř budov a i ve
vertikální rovině. Doba nakupování s využitím RR tak není možná tak
daleko, jak by se mohlo zdát, na což se už připravují i obchodníci, kteří
chtějí zákazníkovi nabídnout rady při nakupování a nové zážitky. Například marketingová
specialistka obchodu Zoot.cz v rozhovoru řekla: „Představte si, že půjdete kolem Výdejny a místo Pokémona vám ukážeme
tři perfektní kousky právě pro vás, co máme zrovna na skladě. Tapnutím je rezervujete
a dojdete si je vyzkoušet. Ale těch scénářů je spousta.“.
Pokud budeme možnosti
RR nahlížet z pohledu teorií, nabízí se řada možností. Podle Jenkinse a
jeho konvergence kultury bychom mohli říci, že se jedná o neustálou konvergenci
telefonu a jeho funkcí, která má vliv na fungování společnosti. Nejdříve byl
telefon pevný a sloužil ke komunikaci pomocí řeči (pokud pomineme jeho předchůdce
telegraf, a další předchůdce – kouřové signály a podobně), poté byl zbaven
drátu a stal se mobilním, přičemž získal i funkci posílání textových zpráv (sms).
Neustálým vývojem se telefon zdokonaloval (konvergoval) a pořád získává nové a
nové funkce. Dnes ho již někteří uživatelé používají více za jiným účelem, než
ke komunikaci, ke které byl a stále je primárně určen (například sledují filmy,
čtou zprávy nebo poslouchají hudbu. Naopak podle Williamse a vlivu technologií
na společnost se dá problematika RR nahlížet jak ze strany technologického determinismu,
že RR je novou technologií, která mění zaběhnuté pořádky obchodu a nutí k vývoji
technologií (viz výše), nebo že se jedná o nástroj obchodníků, kteří jej
podporují za účelem razantních změn v návycích nakupování, které chtějí
vyvolat u zákazníků, v tomto případě by se jednalo o sociální
konstruktivismus. Ať už je tomu tak, či naopak, RR v oblasti nakupování se
zřejmě nevyhneme a jaké mánie nás možná čekají letos naznačila hra Pokémon Go.
Odkazy:
Jan Žížala
No comments:
Post a Comment