Je
tomu téměř dvě stě jedna let od narození ženy, jež bývá označována jako první
programátorka. Přesněji řečeno žena, která nastínila základy programování. Ada,
hraběnka z Lovelace, byla dcerou básníka Lorda Byrona, ale především první
ženou v dějinách počítačů. Její kariéra se ovšem ubírala naprosto jiným
směrem, než jakým byl zaměřen její otec vedoucí typicky rozverný a záletný
život. Její matka ho proto opustila v době, když byla Ada malá a nechala ji
učit matematice, aby nepodědila otcův řekněme životní styl. V tehdejší době
nebylo takové učení pro dívku z lepší rodiny zrovna obvyklé, ale díky
domácímu učiteli možné. Již ve svých sedmnácti letech se poznala s Charlesem
Babbagem, který představoval svůj „myslící“ stroj Difference engine. K textu o něm pojednávajícím Ada později
napsala své poznámky, coby téměř jediná, kdo jeho fungování skutečně rozuměl. Na
rozdíl od Babbage se ovšem zamyslela i nad programováním tohoto stroje,
algoritmizací a objevila tak několik základních prvků algoritmu. To, na co chci
ale navázat já, je jiná její poznámka. Předpověděla, že podobný stroj jednou
nebude sloužit pouze k numerickým výpočtům, ale bude schopen například
skládat hudbu či vytvářet grafické obrazy. Předpověděla tak něco, co se stalo
skutečností, ovšem až za více než sto let.
Ada, hraběnka z Lovelace. |
Jinými slovy předpověděla vznik digitálního umění. To nás v současné době obklopuje téměř na každém rohu, nejčastěji ve vztahu k současnému umění. Digitální umění nabývá dvou základních podob. Buďto může být dané dílo celkově vytvořené pomocí počítače, respektive digitální technologie, nebo může jejích nástrojů využívat pouze částečně. Digitální umění je doménou zejména posledních let, přitom vzniklo už v minulém století. První počítačem generované obrazy vytvořil Michael A. Noll v polovině 60. let 20. století. Takto záměrně formulovaná věta ovšem obsahuje dva odporující si výrazy. Jak může být obraz tvořen zároveň člověkem a strojem? Je to vůbec ještě umění? Kdo je zde vlastně autorem takového díla?
Michael A. Noll - počítačem generované obrazy |
Digitálním
uměním, respektive digitálními obrazy, se částečně ve své práci zabývá
francouzský sociolog Michel Maffesoli. V dílech V dutinách zdání, Ikonologie
a Rytmus života se věnuje problému
estetizace každodennosti. „Podle jeho názoru tento problém souvisí s množstvím
digitálních obrazů, v současnosti šířených ve všech oblastech naší
každodennosti. Sdílené obrazy jsou totiž vyjádřením akceptace kolektivních
hodnot.“[1] „Řekl bych, že je to
určitý projev návratu k obrazu, který jsme úplně odstranili a který se
nyní prudce vrací zpět, v podobě úplného bombardování obrazy. Digitalizace
se na tom podílí způsobem, který jsem nazval „znovuzačarování světa“; technika
plní úlohu, která náležela obrazu v předmoderních společnostech, kde se
místo o obrazu mluvilo o ikoně a modle. Tuto úlohu ikony či modly – toho, kolem
čeho se lidé sdružovali a seskupovali – ve své podstatě sehrává digitální
fotografie. A řekl bych, že tuto funkci sdružování v současnosti umožňuje
právě její digitalizace,“ říká Maffesoli.[2]
Od
soudu Ady Lovelace, že stroj jednou bude moci vytvářet grafické obrazy, jsme se
dostali k zahlcení světa obrazy. A netrvalo to zas až tak dlouho. Ono
bombardování obrazy, jak o něm mluví Maffesoli, se uskutečnilo během pouhých
pár let a stalo se tak naprosto běžnou součástí našich každodenních životů, že si
to často ani neuvědomujeme. Stejně tak, jako je tomu s rozmachem digitálního
umění.
Ulrik "Ricky" Martin - počítačem generované umění |
Výše
jsem si položila otázku, zda je digitální umění vůbec uměním. Je nutné zde
rozlišovat mezi uměním tradičním a uměním (jak ho označuje Vilém Flusser)
technickým. Celé digitální umění, které lze pojímat jako střet tradičního a
technického, koneckonců vychází právě z tradičního umění. Míním tím
klasické obrazy, fotografie, sochy či instalace. Pod vlivem vývoje nových
technologií, počítačů či počítačové grafiky, dochází k průniku do těchto
klasických děl ze strany techniky. Ať už se jedná o úpravy fotografií ve
Photoshopu, o přípravu ve výsledku reálné malby či sochy v nějakém programu
(jak činí mnoho současných umělců), o vytváření čistě digitálního umění či třeba
videoartu. Ve všech těchto případech a mnoha dalších způsobech tohoto střetu
ovšem stále hraje roli člověk. Nebo je to spíše stroj? Zdá se to být tak trochu
začarovaný kruh. Počítač udělá za člověka věci, které by ručně pravděpodobně nikdy
nedokázal, což umění jako takové samozřejmě posunuje o úroveň výš. Má to tedy
své světlé stránky. Je pak ale takové dílo vytvořené spíše člověkem, nebo
strojem? Za autora je vždy považován člověk, i když s odkazem na použitou
techniku. Lze ale obrazy vytvořené čistě v počítači ještě považovat za
autorské dílo? Kde je ta hranice? Nová média se dnes běžně vyučují na
uměleckých školách a digitální technologie se stává často předmětem zájmu či
práce mnoha začínajících umělců. Jde tedy o přirozený vývoj, který je zřejmě
nevyhnutelný. Jde o přirozené propojování digitálních technologií a výtvarného
umění. Dalo by se zde pravděpodobně mluvit o symbióze.
Tomáš Honz - mladý malíř používající při přípravě své tvorby počítač |
Mám
ale poněkud obavu, zda ono technické umění to tradiční nepřesahuje až moc. Míněno
ve vztahu k současnému bombardování obrazy. To je sice vztahováno spíše k
obrazům v podobě fotografie či reklamy, ale i tak. Mohl by tento vývoj
směřovat až k bombardování digitálním uměním, kdy roli člověka převáží úloha
stroje? Bohužel se domnívám, že tato vize je nevyhnutelná. Dříve, nebo později.
Je možné, že se v důsledku digitalizace budou lidé sdružovat pouze kolem
počítačů coby zmíněných model, tvůrců technického umění. Je možné, že digitální
(technické) umění převálcuje to tradiční. Že se naplní vize daleké budoucnosti,
jak ji ztvárňují mnohé sci-fi filmy, kterou je výsledné vítězství strojů nad
lidmi.
Zatím
se tak ale neděje. Zatím autorem stále zůstává člověk. Stále je digitální umění
vytvářené prostřednictvím něj, zadáváním určitých příkazů apod., čímž je daný
obraz upravován, nebo přímo vytvářen. Zatím je to stále v rukou člověka a
tedy lze digitální umění brát jako umění, i když to stále může být předmětem
polemiky. Vývoj technologií, ať už jde o ty digitální, nebo jiné, jde ale
neustále kupředu, rychleji a rychleji. Lidem (společnosti) pak nezbývá, než se
tomu přizpůsobit…
Každopádně
bychom si tradičního umění měli považovat, podporovat ho v galeriích,
vychutnávat si ho. Dokud tu je. Dokud je technické umění stále jen na vedlejší
koleji. Dokud to tradiční ještě nevykolejilo.
[1] Fišerová,
2015, s. 144
[2]
Fišerová, 2015, s. 148
BRANISLAV, Lacko, Šolcová, Alena, Vladík, Jaroslav a kol. Augusta Ada Lovelace - 200. výročí narození. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 2015. ISBN 978-80-7204-929-5.
FIŠEROVÁ, Michaela. Obraz a moc. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2635-2.
FLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění,
2001. ISBN 80-238-7569-8.
Odkazy:
http://www.zive.cz/clanky/prvni-zena-mezi-pocitaci-ada-hrabenka-z-lovelace/ada-hrabenka-z-lovelace/sc-3-a-180128-ch-99512/default.aspx#articleStart
A co teprve umělecké dílo generované matematickým vzorcem? Je to dílo autorské? Je to umělecké dílo? Je to dílo generované počítačem?
ReplyDeletePřiklad: https://cs.wikipedia.org/wiki/Mandelbrotova_mno%C5%BEina#/media/Soubor:Mandelpart2.jpg