Jedním z největších technologických témat dneška je jednoznačně
fenomén v podobě virtuální reality a jejího současného využití. Tento
moderní „boom“ odstartovalo v roce 2012 zařízení Oculus Rift, které
vyrobilo speciální brýle, po jejichž nasazení se ocitnete ve virtuálním
prostředí. Potenciál tohoto nápadu brzy vycítil Facebook a tak si zařízení
rychle posichroval a odkoupil za 2 miliardy dolarů.
Na současný trend virtuální reality už zareagovaly i další
elektronické firmy jako Microsoft, Sony nebo HTC o jehož výrobku se budeme
bavit později. Ačkoliv je virtuální realita dnes spojována více s budoucností,
nelze opomenout ani její historické kořeny, které se datují hluboko do 20.
století.
Pojem virtuální realita, který vznikl až v roce 1987,
lze totiž spojovat už s prvními leteckými simulátory, jenž začaly vznikat
ve 30. letech po sérii leteckých nehod. Tyto simulátory dnes tvoří běžnou praxi
při cvičení nových pilotů a našly uplatnění i v jiných odvětvích jako bylo
lékařství, stavebnictví nebo sport.
V roce 1968 pak přišla revoluce, když se vyrobilo první
zařízení, které lze nosit na hlavě a vnímat přitom virtuální realitu, i když
pouze v podobě jakýsi virtuálních čar. Tento přístroj také dostal označení
Damoklův meč, pro svou velikost a obrovskou váhu.
V 80. letech pak začalo docházet k větší výrobě těchto
přístrojů, které se snažily ještě více zlepšit audiovizuální stránku a přinést
i využití pro jiné smysly.
Současný nový příchod virtuální reality oživl v jiné podobě
a pro odlišné, zábavné využití. Výrobci ho totiž nabízejí pro masivnější publikum,
díky současným technologickým možnostem, jež umožňují virtuální brýle používat
v domácnostech a za relativně nízkou pořizovací cenu.
Asi nejlepší současnou technologií disponuje firma HTC,
která vymyslela brýle vytvářející virtuální realitu a příslušenství, jež
umožňuje se v této realitě lépe pohybovat a interagovat.
HTC Five přišlo v dubnu 2016 s plně fungujícím
produktem, jenž vytváří téměř dokonalou virtuální realitu a hry, které lze v této
realitě hrát. Nejsou to však jenom hry, které publikum zaujalo. Možná větší
ohlas přinesl výrobek od firmy Google, jenž vymyslel program pro 3D malování,
který lze taktéž použít na přístroji od HTC Five.
Google Tilt Brush, jak se tento program nazývá, umožňuje
uživatelům po nasazení virtuálních brýlí začít, za pomoci speciálního ovladače,
malovat v prostoru. Kreativitě se meze nekladou a lze tak nakreslit
prakticky cokoliv. K dispozici je navíc za pomoci druhého ovladače
speciální paleta, která dokáže měnit barvy, potažmo styly kreslení, jenž chce
uživatel využít ve svém díle. Další výhodou je, že můžeme v průběhu malování
svůj výtvor obcházet a prohlížet ze všech úhlů, popřípadě doladit některé
detaily.
Google Tilt Brush jenom ukazuje jednu z dalších možností,
jež virtuální realita (VR) nabízí. Tou prioritní funkcí VR budou pravděpodobně hry,
které díky této technologii dodávají hráči nový pocit z hraní. Nemusí však
zůstat jenom u nich. V současné době už vznikají filmy pro sledování ve
virtuální realitě, anebo také fotografie, které umožňují vtáhnout uživatele
přímo na místo, kde byla fotografie pořízena. Nemalý zisk je také očekáván z produkce
porno průmyslu, jenž už také vymýšlí možnosti, jak uplatnit VR.
Ostatně ani nemalá investice Marka Zuckenberga do prvotní
technologie Oculus Rift nebyla bezdůvodná. Zuckenberg a jeho tým v současné
době už přemýšlí jak získanou technologii virtuální reality aplikovat pro
sociální sít Facebook, potažmo ji využít jako novou formu komunikace mezi lidmi.
Je otázkou jak se tato integrace virtuální reality ke
komerčnějšímu využití povede. Jisté je však to, že virtuální realita nabízí
jedinečnou formu zážitků, které nelze úplně zažít při používání jiných
technologií.
VR má totiž velký potenciál stát se součástí ostatních
tradičních medií, nebo je dokonce nahrazovat. Tato konvergence by navíc mohla
být obohacena o možnost sdílení získaných zážitků skrze virtuální realitu a v budoucnosti
se tak mluví o virtuální realitě jako o „internetu zážitků“.
Zdroje: VOŽENÍLEK Jakub. Pohled do budoucnosti. Virtuální a rozšířenou realitu čeká obří boom. Http://technet.idnes.cz/ [online]. 2016 [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: http://technet.idnes.cz/virtualni-rozsirena-reality-pokemon-go-zisky-f4l-/tec_technika.aspx?c=A160716_185757_tec_technika_dvz
PULTZNER Martin. Vyzkoušeli jsme finální virtuální realitu HTC Vive. Je nejlepší. Mobilenet.cz [online]. 2016 [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: https://mobilenet.cz/clanky/vyzkouseli-jsme-finalni-virtualni-realitu-htc-vive-je-nejlepsi-29643
BENEŠOVSKÁ Michala. Infografika: Historie virtuální reality. Helloworld.cz [online]. 2016 [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: http://www.helloworld.cz/infografika-historie-virtualni-reality/
JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, c2006. ISBN 978-0-8147-4295-2.
Virtuální realita je fakt něco! Je to skvělý způsob, jak zažít úplně nový zážitky. Ať už jde o hry nebo kreativní věci jako malování v 3D prostoru s Google Tilt Brush – VR má obrovský potenciál. Mně se líbí, jak už dneska každý může mít doma nějaké VR brýle a užít si to za rozumnou cenu. Když máte zájem, určitě mrkněte na produkty, které se dají koupit na eDistribuce. Mají tam spoustu softwaru a příslušenství, co využijete pro VR doma i v práci. Určitě si najdete něco, co vás osloví!
ReplyDelete