Mýdlový
bublifuk malých davů
Vít
Karták
Na Twitter
jsem se přihlásil před šesti lety. Byl jsem zrovna v Londýně a
chtěl zkusit něco, co v Praze téměř neznají. Všichni totiž
byli na Facebooku, kde sdíleli, v té době populární, kvízy
typu: „Kterému herci se podobá kočka tvého souseda?“. Začátky
a objevování byly krušné, nevěděl jsem, jak s novým médiem
zacházet, jak skrze něj komunikovat. Stočtyřicet znaků na jednu
myšlenku? Co v ní sdělit? Bude to někdo číst? Postupem času,
kdy jsem zjistil, že se v tom bahně nebrodím sám, jsem si začal
utvářet svoji identitu. Nickname v alternativním světě. Bez
spolužáků ze základky, kteří propadli a posléze propadli i
svodům nuselského ghetta. Bez holek, které jsem viděl jednou a
přesto plní jedno z 365 míst lidí v mém feedu. Psal jsem, co mě
napadlo, co jsem kde zaslechl. Lidi mě začali sledovat a já je.
Jak se rozvíjel Twitter, rozvíjela se i moje sociální ínterakce
s ostatními uživateli. Ono totiž, tahle sociální síť v Česku
má dvě velké nevýhody. Ta první je, že se všichni znají, a ta
druhá, že se téměř všichni znají osobně.
Když se v
tomhle mikrosvětě začnete trochu orientovat, zjistíte, že lidé
fungují na internetu všude stejně. Dělají ze svých depresí
přednost a svoje nepovedené vztahy prezentují jako posun vřed,
zatímco tweetují vtipy na prezidentské mluvčí z čekárny u
psychologa. Je to jako sdružení samozvaných intelektuálů z
diskusí na Novinkách, jen s tím rozdílem, že si nemyslí, že za
„Všechno může Kalousek“. Tenhle alternativní mainstream dává
lidem na internetu pocit důležitosti dopadu jejich konání.
Obzvlášť před volbami, kdy se twitterová komunita semkne a začne
plnit éter myšlenkami svobody a humanismu. A je jedno, jestli se
volby konají v Česku, Americe nebo Uzbekistánu. V tu chvíli se
„masa“ pouští do boje. Zapaluje internetové ohně jako Zdeněk
Škromach, a vyráží do boje ozbrojena Myšlenkou a espressem z
Café Letka. Jenže volby se nevyhrávají v Krymské nebo na Letné,
ale v Ústeckém a Moravskoslezském kraji.
Lidi se dnes
mají neobyčejně dobře. Mohou si dovolit utratit 4560 korun za
pytel bezlepkové mouky, avokádo a tři rajčata, zatímco jdou z
jógy na kurz finštiny. Pocit nadřazenosti v sociální bublině
českého Twitteru se bere jako společenská prestiž. My, jakožto
sociálně smýšlející intelektuálové z bytů našich rodičů
versus plebs, jenž se za poslední stravenky zoufale snaží koupit
si v obchodě malou vodku. My jako ti, kteří VĚDÍ něco víc.
Přesto se lidé nechávají každodenně nachytávat nesmyslnými
informacemi o článcích vlevo dole a snaží se budit svými
plamenými tweety občanskou společnost. Jenže život je jinde, to
už věděl Kundera před čtyřiceti lety.
Kolektivní
inteligence českého Twitteru postrádá jednu důležitou
vlastnost, kterou je empatie. Lidé si tvoří svobodu pouze ve své
sociální bublině, ve které vítězí Horáčkové a Marek Eben
promlouvá k lidem ve fraku z balkonu Melantrichu a pak se strašně
diví, když Daniel Hůlka přebíra medaili za zásluhy. Ale právě
netečnost k názoru druhých, je to, co je dělá ještě více
izolované. Nemohou se pak divit, že se stávají karikaturami sami
sebe, když se rozepisují o toleranci k druhým a sami by upírali
společenská práva lidem, jenom proto, že koukají na Prostřeno.
Věřím, že se společnost dá pěstovat několika aktivními
lidmi, kteří strhnou davy. Pokusí se zlepšit společenské
ovzduší. Ovšem pokud to mají být ti ze sociálních sítí, tak
by měli propíchnout svoji bublinu ideálu, aby se dozvěděli, že
společenských změn se psaním statusů neodočkají a budou nadále
nazýváni „Pražskou kavárnou“, ve které si sice libují, ale
je moc malá na to, aby se jí ostatní přestali smát.
No comments:
Post a Comment