Otázka, na kterou už se nemusíte ptát. Pryč jsou ty doby,
kdy jste museli sedět u magneťáku, hodiny čekat, až zahrají tu písničku, jejíž
jméno netušíte, a pak hlavně včas zapnout nahrávání. Nedejbože, když došla
kazeta… Dnes stačí, abyste se dvakrát dotkli svého chytrého telefonu a je to.
Název songu, interpreta, alba, rok vydání a samozřejmě i text vidíte během pár
vteřin. Za dalších pár vteřin si písničku můžete stáhnout a poslouchat, dokud
se vám nezprotiví. Programů, které vám neznámý song vyhledají, je hned několik,
největšího úspěchu ale dosáhla aplikace Shazam.
Téměř už i sociální
síť
Ta se poprvé objevila v roce 2002. Uživatel tehdy
vytočil z mobilního telefonu číslo 2580 a nahrál píseň. SMS zprávou mu pak
přišla informace s názvem skladby i zpěváka či zpěvačky. Přelomem byl však
rok 2008, kdy se Shazam stal jednou z prvních aplikací, kterou bylo možné
stáhnout na nově vzniklém App Storu. Postupem času se z něj stala jedna
z nejstahovanějších bezplatných aplikací. Shazam toho ale nabízí víc.
Pokud vás otravují reklamy, můžete si stáhnout i placenou verzi, sdílet
písničku na sociálních sítích, poslat ji e-mailem, přes Messenger nebo uložit
na disk. Můžete hudbu také nakupovat nebo číst texty písní v reálném čase.
Původně mobilní aplikace už je dostupná i pro počítače a na své si přijdou i
majitelé chytrých hodinek, kterým pro zjištění názvu písně stačí poklepat na
zápěstí. Společnost provozující Shazam však nestačilo být jen programem pro
rozpoznání songů a šla ještě dál. Na základě vyhledávaných písní předpovídá,
které z nich se stanou hitem, a aplikaci přidává také prvky sociálních
sítí – uživatelé mohou sledovat, jaké písničky vyhledávají jejich přátelé nebo oblíbení
interpreti. Podle někdejšího produktového ředitele Shazamu může mít tato funkce
zajímavý dopad na hudební průmysl – mění totiž způsob, jakým lidé objevují i
konzumují hudbu a jak o ní spolu mluví.
Miliarda stáhnutí
Shazam už se však pustil i do oblastí, které nemají
s hudbou téměř nic společného, konkrétně do vizuálního rozpoznávání. Přes
aplikaci uživatel nasnímá například výrobek, na kterém je její logo, a může
začít na mobilu procházet třeba webové stránky firmy nebo jiný interaktivní
obsah spojený s daným výrobkem. A nejde jen o snímání samotných výrobků. Například
Coca-Cola za pomoci Shazamu vytvořila „pitnou reklamu“. Když si uživatelé při
vysílání reklamy zapnuli aplikaci, na displeji se jim ukázala sklenice
s kolou a poté poukaz na nákup nápoje zadarmo. V této úspěšné kampani
můžeme vidět nejen dobře provedený multichannel marketing, ale i konvergenci
médií. Jak píše Henry Jenkins: „In the world of media convergence, every
important story gets told, every brand gets sold, every consumer gets courted
across multiple media platforms.“ A to se v případě Coca-Coly rozhodně
naplnilo. Teď už jen můžeme čekat, s čím Shazam přijde příště. „Zashazamujeme
si“ z radia reklamu na nově otevřenou pizzerii a do hodiny nám zazvoní poslíček
u dveří? Zapneme Shazam při sledování traileru na YouTube a aplikace nám rovnou
zarezervuje lístky na sobotní premiéru? Nebo si přečteme v časopisu
rozhovor se zpěvákem, jehož song jsme si „vyshazamovali“ z titulní
stránky?
Vzhledem k tomu, že na konci letošního září Shazam překročil
významný milník a jako jedna z mála aplikací dosáhl miliardy stáhnutí a po
čtrnácti letech se konečně dostal do zisku, má mnoho možností, jakými cestami
se vydat. Podle slov obchodního ředitele společnosti v nejbližší době
spustí nový televizní pořad s názvem „Beat Shazam“, vždy však bude
prioritou stále zlepšovat a propracovávat identifikaci hudby. Ať už ale Shazam
vymyslí jakoukoli vymoženost, bude spolupracovat s jakýmikoli značkami a propojí
kdoví kolik druhů médií, vždy bude, i podle slov Henryho Jenkinse, záležet na aktivitě konzumentů, tedy uživatelů. A těm se vždycky alespoň jednou za čas
stane, že si prostě budou chtít jen najít jméno písničky, která se jim zalíbila.
Zdroje:
Jenkins, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York Univerity Press. 2008.
Shazam [online]. Dostupné z: https://www.shazam.com/cs
Perkins, Chris. Shazam is adding social features to try to become more than just a blue button [online]. Dostupné z: http://mashable.com/2015/06/29/shazam-social/#enmoHS7Uukq9
Lagorio-Chafkin, Christine. Newsfeeds, Beacons, and Google for Your Eyes: The Future of Shazam [online]. Dostupné z: http://www.inc.com/christine-lagorio/future-of-shazam.html
McIntyre, Hugh. Shazam's CEO Talks 1 Billion App Downloads And The Future Of The Brand [online]. Dostupné z: http://www.forbes.com/sites/hughmcintyre/2016/10/06/shazams-ceo-talks-1-billion-downloads-and-the-future-of-the-brand/#6cd02bed7093
Swant, Marty. Coke Zero's 'Drinkable Advertising' Push Looks to Get Millennials Sampling [online]. Dostupné z: http://www.adweek.com/news/advertising-branding/coke-zeros-drinkable-advertising-push-looks-get-millennials-sampling-167064
Shazam je naprosto skvělá věc. Používám to celkem často. Před časem jsem si koupil takový přenosný reproduktor z https://www.carneo.cz/prenosne-reproduktory a dá se na něm poslouchat i rádio, což občas doma dělám. A už několikrát se mi stalo, že tam hráli písničku, kterou jsem znal, ale nevěděl jsem jak se jmenuje. Shazam to vždy okamžitě našel. :)
ReplyDelete