Sunday, November 20, 2016

Nechce sa vám cvičiť? Skúste zábavnejšiu alternatívu od Microsoftu



Cez víkend ste si u babičky dopriali dve porcie bryndzových halušiek. V pondelok sa vás zmocnia výčitky svedomia a tak si to namierite do fitka, kde si dáte poriadne do tela. V utorok máte problém už aj so vstávaním z postele. V stredu vám cvičenie na poslednú chvíľu kamoška zruší a potom celé dni vonku prší a vám sa nikam nechce. Zaprisaháte sa, že vianočných dobrôt sa cez sviatky radšej ani nedotknete, pretože tento proces už ďalšíkrát absolvovať nechcete. Čo tak ale vyskúšať "cvičenie budúcnosti", na ktoré neplatia žiadne vaše výhovorky?

Zabudnite na ovládače
Videohry dnes už nie sú len rodičmi nenávidenou zábavou pre deti. Xbox One, ako nástupca Xboxu 360, je treťou generáciou hernej konzoly od spoločnosti Microsoft. Výkonná videoherná konzola a multimediálne centrum domácej zábavy zároveň umožňuje okrem hrania hier aj sledovanie živého televízneho vysielania. Súčasťou balenia hernej konzoly je pohybový senzor Kinect 2.0 s početnými vylepšeniami vrátane FullHD rozlíšenia, širšieho zorného poľa, menších požiadaviek na priestor, nočným infravidením a štyrmi mikrofónmi pre perfektné snímanie zvuku[1], ktorý umožňuje užívateľom ovládať a interagovať s konzolou bez potreby herného ovládača, a to pomocou gest, mimiky a hlasových príkazov.


Exergames
Fenoménom modernej doby sa stali tzv. "exergames", ktoré sa vyznačujú tým, že pri ich hraní spálite aj nejaké tie kalórie. Nutnosťou je samozrejme technológia mapujúca pohyby tela - Kinect v prípade Xboxu, u najväčších konkurentov PlayStation Eye (Sony PlayStation) a trochu menej prepracovaná technológia s ovládačom Wii Remote Plus (Nintendo Wii)[2]. Žáner vznikol s premenou herného stereotypu a chápania videohier ako sedavej činnosti na aktívny životný štýl.
Mandryk a Gerling vo svojej štúdii definujú päť faktorov, ktoré užívateľov v hraní "exergames" motivujú:

·       jednoduchý vstup do hry,
·       implementácia dosiahnuteľných krátkodobých výziev pre posilnenie dlhodobej motivácie,
·       poskytovanie spätnej väzby,
·       možnosť individuálneho získavania zručností a
·       podpora interakcie s inými hráčmi[3].

TOP 3 "exergames" pre Xbox One
1) Kinect Sports: Rivals

Hra Kinect Sports bola vytvorená s cieľom využiť potenciál konzoly Xbox One. Technológia Kinect nasníma podobu hráča (črty tváre aj postavu) a premení ho v avatara. V každom zápase sa hráč postaví proti avatarom svojich priateľov alebo iných hráčov, ktorých rekordy sa snaží prekonať. Hru je možné hrať ako jednotlivec proti avatarom priateľov alebo vo dvojici súčasne v "splitscreene". Postava hráča sa postupne vylepšuje a za body získané v zápasoch je možné zakúpiť nové oblečenie či vybavenie, ktoré dopomáha k lepším výkonom. Hra ponúka dokopy šesť športov - futbal, tenis, bowling, streľbu na terče, lezenie a preteky na vodných skútroch.




2) Dance Central Spotlight
Hra Dance Central Spotlight je ideálnym kúskom pre domácu tanečnú párty. Základné vybavenie hry obsahuje 10 pesničiek, čo nie je síce veľa, ale toto množstvo zodpovedá cene hry, ktorá sa pohybuje len okolo 10 €. V Microsoft Store je dostupných ďalších viac ako 80 skladieb, ktoré je možné k hre dokúpiť. Úvodná desiatka je poskladaná z najväčších hitov komerčných rádií z posledných dvoch rokov. Spotlight disponuje viacerými hernými režimami: klasický tanečný, tréningový a fitnes mód, ktorý umožňuje zvoliť si časový interval cvičenia rovnako ako zameranie cvičenia - kardio alebo silové cvičenie. Hra navyše sleduje aj štatistiky hráčov a počíta spálené kalórie. Hraním piesní hráč odomyká jednotlivé pohyby, ktoré sa ukladajú do jeho štatistiky.


3) Shape Up
Hra Shape up predstavuje osvedčené cviky a fitnes metódy pomocou zábavnej prezentácie. Dokáže vám, že keď sa bavíte, môžete dosiahnuť lepšie výsledky. Shape Up ponúka jedinečné a zábavné 90 sekundové výzvy, ktoré zmenia nudu tréningu na zábavný zážitok. Tréningy je možné nahrať prostredníctvom systému rePlay a vyzvať samých seba, svojich priateľov, alebo hrať proti neočakávaným postavám v hre. Hra zaznamenáva samotné cvičenie aj spálené kalórie a hráč tak môže sledovať svoje výsledky. Na výber sú tiež kardio a silové cvičenia.



Herné konzoly s technológiou detekcie pohybu ešte viac prehlbujú nové poňatie hier ako aktívneho životného štýlu. Slúžia ako platforma pre zábavné a efektívne domáce cvičenie. V porovnaní s nudným cvičením podľa náhodných Youtubových workoutov predstavujú pokrokový prístup k tréningu, ku ktorému sa nevraciate z povinnosti, ale preto, že vás to skutočne baví. Mohli by sme sa ešte zamýšľať nad tým, či technológia bola tým, čo ovplyvnilo správanie ľudí a spôsobila následný prechod k domácemu cvičeniu, alebo naopak "ľudské zlenivenie" viedlo k vynájdeniu tohto fenoménu (rovnako ako napríklad možnosť on-line nakupovania) ako jednej z možností. Ako najvhodnejšie sa z môjho pohľadu javí riešenie Raymonda Williamsa. Technológie a spoločnosť nie sú izolované. Ide o zámerný proces vývoja a výskumu vedený sociálnymi potrebami spoločnosti[4].

Miroslava Miadoková


[1] Xbox One Kinect Senzor V2. In: Alza.sk [online]. [cit. 2016-11-18]. Dostupné z: https://www.alza.sk/xbox-one-kinect-senzor-v2-d2168349.htm
[2] MCEWAN, Tom. Being kinected. ITNOW. 2011, Vol. 53 Issue 4, p6-7. 2p.
[3] MANDRYK, Regan a Kathrin GERLING. Discouraging sedentary behaviors using interactive play [online]. 2015 [cit. 2016-11-18]. Dostupné z: http://interactions.acm.org/archive/view/may-june-2015/discouraging-sedentary-behaviors-using-interactive-play
[4] WILLIAMS, Raymond. Television: technology and cultural form. 2nd pub. London: Routledge, c2003. Routledge classics. ISBN 0-415-31456-9.

No comments:

Post a Comment