Cez víkend ste si u babičky
dopriali dve porcie bryndzových halušiek. V pondelok sa vás zmocnia výčitky
svedomia a tak si to namierite do fitka, kde si dáte poriadne do tela. V utorok
máte problém už aj so vstávaním z postele. V stredu vám cvičenie na poslednú
chvíľu kamoška zruší a potom celé dni vonku prší a vám sa nikam nechce. Zaprisaháte
sa, že vianočných dobrôt sa cez sviatky radšej ani nedotknete, pretože tento
proces už ďalšíkrát absolvovať nechcete. Čo tak ale vyskúšať "cvičenie
budúcnosti", na ktoré neplatia žiadne vaše výhovorky?
Zabudnite na ovládače
Videohry dnes už nie sú len rodičmi
nenávidenou zábavou pre deti. Xbox One, ako nástupca Xboxu 360, je treťou
generáciou hernej konzoly od spoločnosti Microsoft. Výkonná videoherná konzola
a multimediálne centrum domácej zábavy zároveň umožňuje okrem hrania hier aj
sledovanie živého televízneho vysielania. Súčasťou balenia hernej konzoly je pohybový
senzor Kinect 2.0 s početnými vylepšeniami vrátane FullHD rozlíšenia, širšieho
zorného poľa, menších požiadaviek na priestor, nočným infravidením a štyrmi
mikrofónmi pre perfektné snímanie zvuku[1],
ktorý umožňuje užívateľom ovládať a interagovať s konzolou bez potreby herného
ovládača, a to pomocou gest, mimiky a hlasových príkazov.
Exergames
Fenoménom
modernej doby sa stali tzv. "exergames", ktoré sa vyznačujú tým, že pri
ich hraní spálite aj nejaké tie kalórie. Nutnosťou je samozrejme technológia
mapujúca pohyby tela - Kinect v prípade Xboxu, u najväčších konkurentov
PlayStation Eye (Sony PlayStation) a trochu menej prepracovaná technológia s
ovládačom Wii Remote Plus (Nintendo Wii)[2].
Žáner vznikol s premenou herného stereotypu a chápania videohier ako sedavej
činnosti na aktívny životný štýl.
Mandryk a
Gerling vo svojej štúdii definujú päť faktorov, ktoré užívateľov v hraní
"exergames" motivujú:
·
jednoduchý vstup do hry,
·
implementácia dosiahnuteľných
krátkodobých výziev pre posilnenie dlhodobej motivácie,
·
poskytovanie spätnej väzby,
·
možnosť individuálneho získavania
zručností a
·
podpora interakcie s inými hráčmi[3].
TOP 3 "exergames" pre Xbox One
1) Kinect Sports: Rivals
Hra Kinect
Sports bola vytvorená s cieľom využiť potenciál konzoly Xbox One. Technológia
Kinect nasníma podobu hráča (črty tváre aj postavu) a premení ho v avatara. V každom
zápase sa hráč postaví proti avatarom svojich priateľov alebo iných hráčov,
ktorých rekordy sa snaží prekonať. Hru je možné hrať ako jednotlivec proti
avatarom priateľov alebo vo dvojici súčasne v "splitscreene". Postava
hráča sa postupne vylepšuje a za body získané v zápasoch je možné zakúpiť nové
oblečenie či vybavenie, ktoré dopomáha k lepším výkonom. Hra ponúka dokopy šesť
športov - futbal, tenis, bowling, streľbu na terče, lezenie a preteky na
vodných skútroch.
2) Dance Central Spotlight
Hra Dance
Central Spotlight je ideálnym kúskom pre domácu tanečnú párty. Základné
vybavenie hry obsahuje 10 pesničiek, čo nie je síce veľa, ale toto množstvo
zodpovedá cene hry, ktorá sa pohybuje len okolo 10 €. V Microsoft Store je
dostupných ďalších viac ako 80 skladieb, ktoré je možné k hre dokúpiť. Úvodná
desiatka je poskladaná z najväčších hitov komerčných rádií z posledných dvoch
rokov. Spotlight disponuje viacerými hernými režimami: klasický tanečný,
tréningový a fitnes mód, ktorý umožňuje zvoliť si časový interval cvičenia
rovnako ako zameranie cvičenia - kardio alebo silové cvičenie. Hra navyše
sleduje aj štatistiky hráčov a počíta spálené kalórie. Hraním piesní hráč
odomyká jednotlivé pohyby, ktoré sa ukladajú do jeho štatistiky.
3) Shape Up
Hra Shape up
predstavuje osvedčené cviky a fitnes metódy pomocou zábavnej prezentácie. Dokáže
vám, že keď sa bavíte, môžete dosiahnuť lepšie výsledky. Shape Up ponúka
jedinečné a zábavné 90 sekundové výzvy, ktoré zmenia nudu tréningu na zábavný
zážitok. Tréningy je možné nahrať prostredníctvom systému rePlay a vyzvať
samých seba, svojich priateľov, alebo hrať proti neočakávaným postavám v hre.
Hra zaznamenáva samotné cvičenie aj spálené kalórie a hráč tak môže sledovať
svoje výsledky. Na výber sú tiež kardio a silové cvičenia.
Herné konzoly
s technológiou detekcie pohybu ešte viac prehlbujú nové poňatie hier ako
aktívneho životného štýlu. Slúžia ako platforma pre zábavné a efektívne domáce
cvičenie. V porovnaní s nudným cvičením podľa náhodných Youtubových workoutov
predstavujú pokrokový prístup k tréningu, ku ktorému sa nevraciate z
povinnosti, ale preto, že vás to skutočne baví. Mohli by sme sa ešte zamýšľať
nad tým, či technológia bola tým, čo ovplyvnilo správanie ľudí a spôsobila následný
prechod k domácemu cvičeniu, alebo naopak "ľudské zlenivenie" viedlo
k vynájdeniu tohto fenoménu (rovnako ako napríklad možnosť on-line nakupovania)
ako jednej z možností. Ako najvhodnejšie sa z môjho pohľadu javí riešenie
Raymonda Williamsa. Technológie a spoločnosť nie sú izolované. Ide o zámerný
proces vývoja a výskumu vedený sociálnymi potrebami spoločnosti[4].
Miroslava Miadoková
[1] Xbox One Kinect
Senzor V2. In: Alza.sk [online]. [cit. 2016-11-18]. Dostupné z:
https://www.alza.sk/xbox-one-kinect-senzor-v2-d2168349.htm
[2] MCEWAN, Tom. Being
kinected. ITNOW. 2011, Vol. 53 Issue 4, p6-7. 2p.
[3] MANDRYK, Regan a
Kathrin GERLING. Discouraging sedentary behaviors using interactive play
[online]. 2015 [cit. 2016-11-18]. Dostupné z:
http://interactions.acm.org/archive/view/may-june-2015/discouraging-sedentary-behaviors-using-interactive-play
[4] WILLIAMS,
Raymond. Television: technology and cultural form. 2nd pub. London: Routledge,
c2003. Routledge classics. ISBN 0-415-31456-9.
No comments:
Post a Comment