Vznik
internetu způsobil ve světě tradičních médií velký otřes, stal se z něj významný
hráč, který determinoval celou řadu změn. Internet poskytl svým
uživatelům možnost interakce a podílení se na sdíleném obsahu. Každý uživatel
tak dostal prostor se svobodně vyjádřit a své sdělení šířit mezi ostatními. Tento
fakt s sebou přinesl řadu důsledků v různých oblastech.
Jednou
z velice specifických oblastí internetového obsahu je zábava. Humor je
používán jako zbraň proti politickému dění, bezpráví nebo lidské hlouposti. V průběhu
let dal internet vzniknout mnoha odlišným formátům. Sami uživatelé přicházejí
se stále novými způsoby jak bavit sebe i ostatní. Kouzlo internetu spočívá v jeho
schopnosti okamžitě se vyjádřit k aktuálním událostem. Uživatelé často
využívají již existující obsah, který doplňují a dotvářejí například texty,
audiem nebo grafikou. Oblíbené je také předabování či vložení titulků do videí.
Co je to challenge?
Fenoménem internetového zábavního videoobsahu jsou challenges. Videa ve kterých účinkující
plní konkrétní výzvy. Hojně
opakovaná je zejména Cinnamon Challenge, která, jak říká název, spočívá ve
spolknutí většího množství skořice. Podobných výzev existuje mnoho druhů – pít mléko na čas, sníst pálivou chilli papričku nebo
si nechat dát elektrický elektrického šoku.
Světového významu dosáhla například Ice Bucket Challenge, která vznikla za účelem upozornění na amyotrofickou laterální sklerózu. Ice Bucket dává na výběr - buď darujete finanční obnos nadaci ALS Association nebo si necháte vylít kýbl ledové vody na hlavu, přičemž vyzvete tři další lidi. Do výzvy se zapojilo mnoho známých osobností a na konto nadace se podařilo vybrat několik milionů dolarů.
Nový trend - Mannequin Challenge!
V současné
době hýbe sociálními sítěmi nový fenomén zvaný Mannequin Challenge. Výzva
spočívá v natočení videa, ve kterém všichni aktéři a předměty ustanou ve
zmrazeném pohybu. Do výzvy se zapojuje čím dál více lidí, mezi nimi politici,
zpěváci, herci nebo sportovní týmy.
Otázka
zní, k čemu jsou takové výzvy dobré? Jakou mají přidanou hodnotu? Žádná
oblast se nedá jednoduše generalizovat, proto nemůžeme ani challenges házet do
jednoho pytle. Na jedné straně stojí primitivní zábava spočívající ve splnění
jednoduchého, často nepříjemného úkolu. Mezi takové řadím výzvy typu Cinnamon Challenge
nebo Ghost Pepper Challenge. Tato videa nepřináší nic nového ani přínosného.
Ice
Bucket Challenge je postavená na podobném principu, ale je důkazem, že lze pomocí jednoduchého zábavného obsahu zvýšit povědomí o vážném tématu, v tomto případě o nemoci a zároveň vybrat velký finanční obnos na dobrou věc. Mannequin Challenge sice nemá nějaký hlubší
a nebo dobročinný rozměr, je však katalyzátorem dalších kreativních ztvárnění,
které vyžadují více iniciativy a nápaditosti než nákup pytlíku koření.
Zábava
je a vždy bude nedílnou součástí internetové kultury. A je to tak správně. Druhů
zábavy bude vždy tolik, kolik je lidí. Může se stát, že je některý obsah
nepřínosný, za hranou nebo primitivní. Ale princip asociace funguje, a tak mohou uživatelé navazovat na existující obsah, posunout ho dál a dát mu nový
význam. Challenges tak dávají možnost rozdílným kulturám podílet se na stejném projektu. Svým způsobem tyto výzvy vytváří mezi lidmi z celého světa pocit sounáležitosti, kterého je v dnešním světě nedostatek.
Autor: Barbora Kopecká
No comments:
Post a Comment