Sunday, November 20, 2016

Zítra to roztočíme, drahoušku...a ty peníze mi pak odvenmuješ.

Už je to přibližně rok, kdy mě jeden z mých amerických spolubydlících, Colton, svůj poslední večer v Praze požádal o to, abych ho před odchodem do klubu založil několika stovkami korun. Jako správný kamarád jsem s tím neměl žádný problém, peníze jsem mu tudíž půjčil. Jeho odpověď byla stručná: „Až budu zpátky doma, ty peníze ti pošlu přes Venmo.“

Do té doby jsem o této mobilní aplikaci, která umožňuje bezhotovostní transakce mezi svými uživateli, nikdy neslyšel. Zdálo se však, že pro mého spolubydlícího i pro většinu jeho vrstevníků zpátky v Americe je používání Venma naprosto rutinní záležitostí. Po Coltonově návratu zpět do Států se mi jeden den ozval s tím, že mi peníze pošle. Tehdy jsem ke své nelibosti zjistil, že i když jsem byl ochotný si Venmo stáhnout, aplikace funguje jen na americkém bankovním trhu. Svému kamarádovi jsem tudíž odpověděl, že mi peníze tímhle způsobem poslat nemůže, a jedinou alternativou je standardní příkaz k úhradě. Možná už vám dochází pointa téhle krátké historky – k převodu nikdy nedošlo. I když to mělo být tak jednoduché.

Venmo vzniklo už v roce 2009, a ačkoliv jeho popularita se zpočátku šířila zejména ve nejkosmoplitnějších pobřežních městech Ameriky, jakými jsou San Francisco nebo New York, v současnosti už nahrazuje peněženku různým lidem ze všech koutů Spojených států. Pro představu, objem financí převedený skrze Venmo za poslední rok narostl o více než miliardu dolarů (viz obrázek).



Venmo v současnosti vlastní společnost PayPal, která oblíbený start-up koupila v roce 2013 od společnosti Braintree za 800 milionů dolarů. Aplikaci tak do svého portfolia získal důležitý hráč na poli digitálních finančích transakcí, který navíc v posledních letech bojuje s inovováním svých služeb. Jak pro Bloomberg uvedl i jeden z bývalých manažerů PayPalu Eric Jackson: „Je dobře, že (Venmo) spadlo PayPalu do klína. Nemyslím, že PayPal by dokázal vyvinou něco podobného. S inovacemi měli v posledních letech potíže. Snaží se nalézt způsob, jak zpátky získat „trendovost“, což byl hlavní důvod pro tuto akvizici.“

Co tedy činí Venmo natolik přitažlivým, zejména pak mezi „mileniály“? Jako zástupce této generace můžu říct, že následující situaci zná zcela určitě drtivá většina mých vrstevníků: S kamarády jdete ven na pivo. Při placení v hospodě zjistíte, že váš kamarád si zapomněl hotovost, jeho útratu za něj tudíž uhradíte vy s tím, že vám to „příště vrátí“. Po nějakém čase ovšem jeden z vás (nebo oba) na tento „dluh“ dost možná zapomene, a celá záležitost se mírně komplikuje. Možnost vyrovnat účty okamžitě skrze telefon tak náhle představuje jednoduchou a poměrně efektivní variantu. Stejně jako v případě dělení účtů a bezpočtu dalších situací, kdy někdo převezme zodpovědnost za zaplacení v naději, že na něj ostatní nezapomenou. Aplikace dále umožňuje zasílat ostatním upomínky o zaplacení účtů, které dosud nebyly vyrovány. Venmo navíc používání aplikace zprostředkovává zadarmo, a ve velmi příjemném a jednoduchém uživatelském prostředí.


Co ovšem činí Venmo specifickým a odlišným od konkurence, je vytvoření samotné sociální sítě, která je s hlavním účelem (čili placením) aplikace propojena. Uživatelé Venma ke každé své transakci přidávají její popis, a ačkoliv mají možnost tuto učinit skrytou ostatním uživatelům aplikace, drtivá většina z nich tak nečiní. Venmo samotné tudíž obsahuje přehled všech transakcí, jeho uživatel tak může nejen sledovat historii vlastních transakcí, zároveň může sledovat i historii transakcí svého okruhu přátel, potažmo všech uživatelů Venma vůbec. K praktičnosti aplikace se tak přidává i její zábavnost, kdy uživatelé Venma z popisků transakcí tvoří vtipy. Jeden z uživatelů Venma Geil tvrdí: „Nescrolloval bych Venmem jen tak z nudy. Ale v momentě, kdy aplikaci skutečně používám k placení nebo k odeslání požadavku na zaplacení, se rád mrknu na to, co se zrovna děje. Lidi jsou totiž docela zábavní. Každý se snaží být kreativní a sarkastický. Občas je to dost vtipné.“

Venmo samozřejmě zpracovává data o transakcích, analyzuje, což samo o sobě představuje velkou konkureční výhodu. Firma tak získává detailní přehled o tom, jaké jsou finančí návyky zejména mladé generace Američanů, a může z údajů vyvozovat i tak zajímavé závěry, o jakých na svém blogu Venmo informovalo pomocí následující grafiky:

Jak ale nad aplikací jako je Venmo uvažovat v kontextu nových médií? Je zřejmé, že mnoho lidí shledává Venmo velmi užitečným. Troufám si tvrdit, že vývoj zde postupuje směrem od měnících se potřeb a návyků lidí směrem k vytváření nových technologií a přístupů. I když je nutné podotknout, že tyto návyky lidí jsou naopak zpětně utvářeny vývojem smartphonů a dalších technologií. Venmo představující zástupce platebních aplikací tak reaguje na fakt, že lidé své telefony stále častěji využívají ke stále většímu množství činností. V době, kdy se drtivá většina finančních transakcí odehrává ve virtuálním světě, bezkontaktní platební karty eliminují potřebu zasouvat kartu do terminálu a hotovost se pro spoustu lidí stává spíše komplikací, Venmo představuje další platební alternativu.

Nejenomže aplikace reaguje na vývoj životního stylu, zároveň disponuje výrazným potenciálem sama měnit finanční návyky uživatelů –  to, jak s penězi nakládáme, ale i to, jak nad nimi uvažujeme. Tyto změny v chování uživatelů následně ovlivňují sociální dynamiku mezi lidmi, kdy důvěru v ostatní a spoléhání se na princip rovnosti ("minule jsi platil ty, dnes platím já") do jisté míry nahrazuje mnohem techničtější a svým způsobem odměřenější přístup. A stejně jako v případě dalších sociálních sítí jako Facebook by se dalo říct, že určité aspekty sociálnosti a lidskosti Venmo svým uživatelům ubírá.

Těch pár stovek, které jsem Coltonovi před rokem půjčil, stále nemám. Jsme ovšem kamarádi a já věřím, že pokud ho někdy v budoucnu v Americe navštívím, tak nějaké to pivo jednoduše "zatáhne" on. A to je někdy sakra důležité.

No comments:

Post a Comment