I
když se na první pohled zdá, že mezi Instagram Stories a Snapchatem není rozdíl,
řada uživatelů zmiňuje alespoň jeden pro ně zásadní – Instagram Stories nemá fun efekty.
Přestože můžete nahrát fotku nebo desetivteřinové video, které doplníte o
vlastní text, emotikony nebo ho obohatíte o vlastní malůvky, které vytvoříte
tažením prstu po displeji, v psa s vyplazeným jazykem, roztomilou
srnku nebo svůdnou lesní vílu se zkrátka neproměníte. A právě díky tomuto prvku
je Snapchat tak populární. Řeč je o tzv. lenses, které fungují jako speciální
real-time efekty, které vám na obličej dosadí jeden z nabídnutých motivů.
Mění se na denní bázi, přičemž ty nejpopulárnější se velmi často opakují. Můžete
se s nimi vyfotit nebo natočit video a poslat ho přátelům, tzv. vesele snapovat.
Jsou efekty to nejzásadnější?
Ne,
je to pouze jedna z mála zbývajících výhod, kterou má konkurenční
Snapchat. Základní myšlenkou Instagramu bylo sdílení fotografií oříznutých do
čtverce, které mohly být upraveny prostřednictvím různých filtrů. Využívání Instagramu
bylo jednoduché – uživatelé si vytvořili vlastní album zajímavých fotografií,
které sdíleli se světem, přičemž se nejednalo tolik o zachycení aktuálního
dění jako spíše o perfektně vyfocenou fotku. Podstata původního Snapchatu byla
ale diametrálně odlišná. Byla postavena na spontánnosti, na momentkách, které
se odehrávají teď a které nejde jakýmkoliv způsobem profesionálně upravit.
Jak
řekl Picasso, kterého později parafrázoval Steve Jobs: „Good artists copy;
great artists steal.“ To, co Instagramu doposud chybělo, se díky Stories
doplnilo, což mnozí odborníci (zejména z řad zaměstnanců Instagramu)
považují za přirozenou evoluci, kterou procházejí sociální média. V tomto
případě však nešlo pouze o přebrání konceptu, ale i o vlastní inovaci. To, co
Instagram vyvinul je v podstatě mnohem jednodušší a koncipovanější než u
konkurence.
Stejně a přitom jinak?
Pomineme-li
tak prvotní udivení nad tím, jak mohli vývojáři Instagramu převzít a přijmout za
vlastní princip, na kterém stojí konkurence, pravdou zůstává, že i přestože
Snapchat roste, stále ho používá méně lidí. Zatímco aplikaci denně navštíví 150
milionů lidí, Instagram jich přivítá dvakrát tolik.
Problém
nebo také možná záměr Snapchatu tkví v tom, že pro mnohé byl a stále zůstává uživatelsky nejasný a nesrozumitelný. Lidé ve věkové kategorii 30+ si
často stěžují, že nemají ponětí o tom, jak aplikaci používat, zatímco
miléniálové si aplikaci oblíbili snad i právě kvůli tomu, že starší generaci
zůstala nedostupná (narozdíl od Facebooku). Instagram využil tohoto matoucího
rozhraní a udělal to, co umí nejlépe – zpopularizoval základní funkci Snapchatu
díky userfriendly ovládání. To vše nabídl jako svojí součást a nikoliv jako
další aplikaci nutnou ke stažení.
Instagram v největším rozkvětu
Ve
světě sociálních médií je aktuálně Instagram na svém vrcholu. Dokázal vytvořit
síť aktivních uživatelů, kteří díky němu získávají nové přátele, sledují
zajímavé jednotlivce, oblíbené značky nebo celebrity, poznávají jiné části
světa, diskutují pod příspěvky nebo se sdružují do fanouškovských skupin, kde
mezi sebou vzájemně komunikují. To je přesně to, co Snapchat nemůže nabídnout –
nemůže vytvořit komunitu a to nejen z toho důvodu, že snapy mizí do 24
hodin po jejich zobrazení, ale spontánně najít a sledovat někoho v této
síti není až tak jednoduché.
Předpoklad
úspěchu Instagram Stories netkví pouze v převzetí něčeho, co jinde
fungovalo. Díky nové funkci může uživatel Instagramu nechat proniknout svoje
followery do svého všedního dne, protože každý má nějaký příběh a každý
uživatel si novou službu může vyzkoušet. Už nejde pouze o dokonalé fotografie
pořízené často i profesionálním fotoaparátem, nastylizované tak, aby vypadaly
co nejlépe, ale o něco, co je blíže reálnému světu a co vede k větší
angažovanosti uživatelů. Jde o perfektní kombinaci toho, jak ukázat věci
z každodenního života tak, aniž by to poskvrnilo samotný obsah.
Čísla mluví jasně
4,2
miliardy liků, 21 minut strávených v aplikaci a 95 milionů fotek denně, to
jsou data, která vykazuje Instagram a která potvrzují fakt, že uživatelská komunita
je ráda ve vzájemné interakci. I když má zdánlivě Instagram Stories navrch,
můžeme jen netrpělivě čekat, s čím novým přijde
Snapchat, aby situaci zvrátil ve svůj prospěch.
Zdroje:
HOCHMAN, Nadav, MANOVICH, Lev. Zooming
into an Instagram City: Reading the local through social media.
What Steve Jobs
really meant when he said 'Good artists copy; great artists steal'
88 amazing Snapchat
statistics (October 2016)
Will Instagram Stories Be the End
of Snapchat?
Instagram’s 3 Core Values For Building A Global
Community
Everyone says Instagram Stories copied Snapchat
– but it’s got a killer feature
http://thenextweb.com/opinion/2016/08/03/everyone-says-instagram-stories-copied-snapchat-but-its-got-a-killer-feature/
No comments:
Post a Comment