Seriál Semestr: komunikace screen to screen
Internetová televize Stream.cz spustila 1. 11. 2016 nový seriál Semestr. Po předchozích seriálech, jako byly například Kancelář Blaník či Monte Karlo, se Stream však rozhodl představit divákům nový a ne příliš obvyklý formát, a to konkrétně seriál, jehož veškerý obsah se odehrává pouze prostřednictvím monitorů počítačů a telefonů. Svět, který tak můžeme každý týden sledovat je od A až do Z spjat s online prostředím a s jeho fungování stojí a padá.
Zdroj: oficiální Facebook seriálu Semestr
Semestr se nechce pyšnit do detailu vyumělkovaným příběhem, bezchybnou scénou a bohatou výpravou, naopak, jeho snaha je zobrazit co možná nejvěrněji realitu každodenního života. Na principu sledování příběhu odehrávajícím se prostřednictvím on-line platformy byl založený také americký seriál Unfriended, v tuzemské tvorbě je však seriál jako Semestr příjemnou a svěží novinkou. Ústředními postavami seriálu jsou Amálie 22 let, Damián 25 let, Pavlína 22 let a Šimon 23 let, mladí lidé, kteří jsou už moc staří na to být dětmi, ale na druhou stranu nejsou ještě stále zcela ztotožněni se životem dospělých. Amálie je studentka vysoké školy toužící dostat se na FAMU, její přítel Damián odjel na šest měsíců na stáž do Berlína. Pavlína píše úspěšný fashion blog, Štěpán vyvíjí online aplikace a je jakýmsi povzbuzovačem Amálie. Ať už je budeme nazývat jako Generaci Y nebo mileniány, tato čtveřice věrně reprezentuje styl života a způsob komunikace osob, spadajících pod tato označení. Kyberprostor pro ně již dávno není pojmem ze science-fiction filmů, ale prostředím, v němž se každý den pohybují s naprostou jistotou.
Zdroj: www.youtube.com
Semestr zobrazuje šest měsíců života ústřední čtveřice, a to výlučně pomocí on-line komunikace a následných výstupů v prostředí na síti. Dějišti jednotlivých scén se tak stávají monitory počítačů, displeje telefonů, zdi na Facebooku, instagramové účty, Youtube kanály, webové stránky a online aplikace. Propojení reality a online světa je v seriálu patrné skutečně v každé vteřině. Tvůrci se snaží nenásilnou formou poukázat na množství povahových rysů vybraných zástupců Generace Y. Dobrým příkladem je například multitasking, který je patrný ve většině zobrazených scén. Zatímco spolu hlavní postavy hovoří pomocí aplikace Skype, divák může sledovat obrazovky obou aktérů, kde se střídají činnosti a aktivity občas až děsivou rychlostí. Zatímco Amálie vypráví Damiánovi zážitky z prvního dne v novém zaměstnání, Damián může bez problémů vyhledávat informace pro svou diplomovou práci, flirtovat přes messenger s jinou dívkou nebo sledovat online porno.
Aby tvůrci podpořili autenticitu celého projektu, v horizontu čtvrt roku museli založit na šedesát profilů na sociálních sítích či webových stránkách a jednotlivé postavy uvěřitelně a logicky provázat. Součástí tohoto nelehkého procesu bylo také pořídit fotografie odpovídající příběhu, zkrátka vytvořit zcela smyšlený propletenec fiktivních osob a vyšperkovat jej tak, aby osoba neobeznámená s existencí seriálu Semestr nepoznala, že se nejedná o skutečné on-line profily skutečných lidí. Pokud v seriálu vidíme, že Amálie hodnotí filmy prostřednictvím CSFD.cz, můžeme si být jisti, že pod jejím uživatelským jménem profil skutečně nalezneme a můžeme si projít seznam ohodnocených filmů. Skutečný je také fashion blog Chic Pauline, jehož autorkou je jedna z hlavních postav seriálu Pavlína. Když v jedné scéně Damián komentuje na Facebooku Pavlínin příspěvek o nových botách, můžete si být jisti, že o této koupi už v tu samou chvíli najdete stoprocentně článek na Pavlínině blogu.
Zdroj: http://chic-pauline.blogspot.cz/
Semestr nepůsobí tendenčně, divákovi primárně nepředává poselství, že online prostředí a komunikace v rámci sociálních sítí jsou špatné nebo dobré. Internet je bez pochyby nedílnou součástí naší doby a tímto způsobem nám tuto skutečnost tvůrci podávají. Možnost denně tváří v tvář (v tomto případě tedy spíše screen to screen) komunikovat s osobou, která je vzdálená několik stovek je nesporným benefitem sociálních sítí, na druhou stranu nám tvůrci prezentují i stranu opačnou, a to například konkrétní situace, kdy může zručná prezentace na sociálních sítích značně překroutit realitu.
Zdroj: Facebook
Semestr není seriálem pro každého. Shlédne-li ho člověk, který online prostředí a jeho využívání neschvaluje a aktivně jej nevyužívá, dost možná si pomyslí něco ve stylu „kam svět spěje“. Pokud jej však bude mít zhodnotit naopak osoba spadající plus mínus do stejné kategorie jako hlavní protagonisté, troufám si tvrdit, že sebe sama najde v nejedné aktivitě. Z mnoha stran se ozývají názory, že pomalu ale jistě začínáme žít více na internetu než v reálném světě, já bych spíše řekla, že žijeme s internetem a žijeme si s ním dobře.
Zdroje:
BIRICZOVÁ, Hana. Desktopový seriál Semestr vrávorá mezi zdařilou internetovou vztahovkou a slow TV o hipsterech. In: Www.rozhlas.cz [online]. [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: http://www.rozhlas.cz/radiowave/kultura/_zprava/desktopovy-serial-semestr-vravora-mezi-zdarilou-internetovou-vztahovkou-a-slow-tv-o-hipsterech--1666449
SVOBODA, Marek. Recenze: Internetový seriál Semestr je spolu s Pustinou to nejlepší, co v Česku letos vzniklo. In: Www.magazin.aktualne.cz [online]. [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: https://magazin.aktualne.cz/televize/recenze-serial-semestr-je-prvni-moderni-generacni-vypoved-st/r~9747736a9fe811e6bcb60025900fea04/?redirected=1479658863
BAZAROVA, Natalya N. Sharing Our Lives Online: Risks and Exposure in Social Media. Journal of Broadcasting [online]. 2016, 60(1), 190-192 [cit. 2016-11-20]. DOI: 10.1080/08838151.2015.1093490. ISSN 0883-8151. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08838151.2015.1093490
LEE, A. a P. S. COOK. The conditions of exposure and immediacy: Internet surveillance and Generation Y. Journal of Sociology[online]. 2015, 51(3), 674-688 [cit. 2016-11-20]. DOI: 10.1177/1440783314522870. ISSN 1440-7833. Dostupné z: http://jos.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1440783314522870 TURKLE, Sherry. Life on the screen: identity in the age of the internet. New York: Simon, c1995. ISBN 978-0-684-83348-4.
No comments:
Post a Comment