Sunday, November 20, 2016

Týmový hráč nebo spolehlivý špion?


Už je to relativně dlouhá doba, co je aplikace TeamViewer jedničkou v poskytování vzdáleného přístupu k digitálním zařízením. Nicméně i u lídra se dají najít slabiny a nedostatky.

Představte si situaci: babičce, která žije na druhém konci města, zkrachoval počítač. Letíte s rychlostí záchranky k ní, abyste zjistili, že viníkem katastrofy bylo například pouhé automatické obnovování Skype. Nicméně celá zahranná akce včetně cesty vám zabere minimálně dvě hodiny. O několik dní později se příběh opakuje, pak znovu a znovu. Ztrácíte nervy, trpělivost a čas, nemluvě o tom, že křehkost vztahu vaši babičky s notebookem narušuje váš pečlivě sestavený harmonogram života.

Nebo vezmeme jinou situaci (z osobní zkušenosti autorky): jsme v půlce pošmourné zimní sezóny, je šest hodin ráno, venku je dvacet sedm stupňů pod nulou a fouká mrazivý vítr. Provádíte terénní výzkum téměř v čistém poli a je třeba ráno a večer zkontrolovat chod tuctu přístrojů umístěných v mobilní stanici. Vzdálenost mezi vyhřátou postelí a stanicí je nejméně tří kilometry, žádná auta k dispozici nemáte, a pokud nejste schopni využit magii Harryho Pottera, dostanete se tam pouze pěšky. Věřte, že v reálu ta situace vypadá možná i smutněji než rodinný příběh s babičkou.

Podobné případy snad zažilo víc lidí, protože programátoři konečně přišli na to, jak poskytnout pomoc technice a sledovat chod zařízení na dálku, a vynalezli aplikaci TeamViewer. Nedávno se na oficiálním webu objevila její nejaktuálnější dvanáctá verze, která už je plnohodnotným komunikačním prostředkem, nikoliv jen vzdáleným monitorovacím systémem. Nicméně i přes to, že ona je velmi rozšířená a populární v podnikatelském světě, aplikace stále pokulhává kvůli jedné hlavní nevýhodě - nedostatečnému zabezpečení.

Co je vlastně TeamViewer

Stejnojmenná společnost byla založena v roce 2005 a od té doby se specializuje na technologii, která pomocí "cloud" zdroje poskytuje on-line podporu a zajišťuje pohodlnou spolupráci po celém světě. Podle prohlášení na oficiálních internetových stránkách, cílem vývojářů je dát lidi dohromady, bez ohledu na to, kde se v současný moment na světě nacházejí. Tato technologie prý má fungovat jako katalyzátor, který podporuje vznik a rozvoj nápadů na řešení složitých problémů a překonávání překážek. Stručně řečeno, je to prostě dokonalá vizualizace nového antropologického prostoru - virtuální prostor znalostí a inovací poskytující schopnost projevovat kolektivní inteligenci (viz Pierre Lévy, Collective Intelligence).

V současné době je TeamViewer nainstalován na více než 1 miliardu zařízení (každé zařízení generuje jedinečný identifikátor), denně se registruje kolem 750.000 nových unikátních návštěvníků, více než 20 milionů zařízení je kdykoli online. Software a uživatelská podpora je poskytována ve více než 30 světových jazycích.

Hlavní funkce aplikace v aktualizovaném formátu (TeamViewer Beta 12) jsou následující:

- dálková IT-podpora a technická podpora uživatelů
- automatické připojení a dálkové ovládání libovolného zařízení
- schůzky, prezentace, video konference a vzdělávací semináře
- poradenství a komunikace prostřednictvím chatu,
- možnost Home Office
- propojení mobilních zařízení se stacionárními a jejich technická podpora
- integrace funkcí TeamViewer do pracovního prostředí (servisní podpora, rezervační systém, systém prodeje letenek, e-mail)

Přístup, ale nejen ke znalostem

Během své víc než desetileté existence aplikace nasbírala spoustu pozitivních ohlasů spokojených uživatelů. "Nejlepší způsob, jak komunikovat se zákazníky!" - píše uživatel Smilemouse na jednom z diskusních fór. "Program umožnil manželce pracovat z pohodlí domova, takže konečně máme víc času pro sebe. Já osobně taky mám kolem 10 propojených počítačů" - uvádí další. A na závěr: "Snažit se vysvětlit babičce ve věku 85 let, co to je «driver» - česky ovladač - je podle mne zbytečné. Nepomůže ani dvouhodinové oboustranné telefonní trápení. Úplně jiná věc - připojte se k jejímu počítači a nastavte všechno sami. No, není-li to skvělý nápad?!"

Pozitivní dojmy avšak byly odplaveny negativní vlnou, když se v červnu tohoto roku média informovala o útoku na aplikaci. Podvodníci se dostali skrz TeamViewer na počítače uživatelů, vysáli Peníze z PayPalu a nakoupili dárkové poukazy na Amazonu. Postižení uživatele přitom často měli unikátní silné heslo pro TeamViewer, někteří hlásili úspěšný průnik i přes použití dvoufaktorového ověřování.
Společnost odmítla připustit chybu na své straně a v oficiální tiskové zprávě přehodila všechno na uživatele, kteří používají údajně nedostatečně spolehlivá hesla. Při úvodu na trh nové verze programu vývojáři však opakovaně zdůrazňovali posílení bezpečnostního systému, který by měl zabránit takovýmto incidentům v budoucnu.

Tajné a zjevné

Ztráta peněz je samozřejmě bolestivá. Skoro stejně nepříjemný je avšak i nečekaný «přepad» osobního prostoru: četba korespondence a dokumentů, prohlížení skrytých fotografií, sledování aktivity na webových stránkách a tak dále. Jakékoli "cloud" (stačí si vzpomenout na iCloud) poskytuje přístup a umožňuje předávat nejen ty informace, které jsou životně důležité, ale také i ty, které by mnozí s nás nechali raději pro sebe. Bohužel, praxe ukazuje, že žádné heslo, buď i chytře vymyšlené, nedává 100% záruku soukromí. Takže pokud ten, s kým chcete mluvit, není v nedosažitelné vzdálenosti, stoji to možná za to, vyhrabat se z digitálních oblaků a pro vlastní prospěch dát přednost reálnímu setkání před virtuálním. Nedá se nic dělat, jsou to náklady nové éry, doby informačního prostoru...

Zdroje:


Alexandra Baranová 

No comments:

Post a Comment