Už je to relativně dlouhá doba, co je aplikace TeamViewer
jedničkou v poskytování vzdáleného přístupu k digitálním zařízením. Nicméně i u
lídra se dají najít slabiny a nedostatky.
Představte
si situaci: babičce, která žije na druhém konci města, zkrachoval počítač.
Letíte s rychlostí záchranky k ní, abyste zjistili, že viníkem katastrofy bylo
například pouhé automatické obnovování Skype. Nicméně celá zahranná akce včetně
cesty vám zabere minimálně dvě hodiny. O několik dní později se příběh opakuje,
pak znovu a znovu. Ztrácíte nervy, trpělivost a čas, nemluvě o tom, že křehkost
vztahu vaši babičky s notebookem narušuje váš pečlivě sestavený harmonogram
života.
Nebo vezmeme
jinou situaci (z osobní zkušenosti autorky): jsme v půlce pošmourné zimní
sezóny, je šest hodin ráno, venku je dvacet sedm stupňů pod nulou a fouká
mrazivý vítr. Provádíte terénní výzkum téměř v čistém poli a je třeba ráno a
večer zkontrolovat chod tuctu přístrojů umístěných v mobilní stanici. Vzdálenost
mezi vyhřátou postelí a stanicí je nejméně tří kilometry, žádná auta k
dispozici nemáte, a pokud nejste schopni využit magii Harryho Pottera,
dostanete se tam pouze pěšky. Věřte, že v reálu ta situace vypadá možná i smutněji
než rodinný příběh s babičkou.
Podobné
případy snad zažilo víc lidí, protože programátoři konečně přišli na to, jak
poskytnout pomoc technice a sledovat chod zařízení na dálku, a vynalezli
aplikaci TeamViewer. Nedávno se na oficiálním webu objevila její nejaktuálnější
dvanáctá verze, která už je plnohodnotným komunikačním prostředkem, nikoliv jen
vzdáleným monitorovacím systémem. Nicméně i přes to, že ona je velmi rozšířená
a populární v podnikatelském světě, aplikace stále pokulhává kvůli jedné hlavní
nevýhodě - nedostatečnému zabezpečení.
Co je vlastně
TeamViewer
Stejnojmenná
společnost byla založena v roce 2005 a od té doby se specializuje na
technologii, která pomocí "cloud" zdroje poskytuje on-line podporu a
zajišťuje pohodlnou spolupráci po celém světě. Podle prohlášení na oficiálních
internetových stránkách, cílem vývojářů je dát lidi dohromady, bez ohledu na
to, kde se v současný moment na světě nacházejí. Tato technologie prý má
fungovat jako katalyzátor, který podporuje vznik a rozvoj nápadů na řešení
složitých problémů a překonávání překážek. Stručně řečeno, je to prostě
dokonalá vizualizace nového antropologického prostoru - virtuální prostor
znalostí a inovací poskytující schopnost projevovat kolektivní inteligenci (viz
Pierre Lévy, Collective Intelligence).
V současné
době je TeamViewer nainstalován na více než 1 miliardu zařízení (každé zařízení
generuje jedinečný identifikátor), denně se registruje kolem 750.000 nových
unikátních návštěvníků, více než 20 milionů zařízení je kdykoli online.
Software a uživatelská podpora je poskytována ve více než 30 světových
jazycích.
Hlavní
funkce aplikace v aktualizovaném formátu (TeamViewer Beta 12) jsou následující:
- dálková
IT-podpora a technická podpora uživatelů
-
automatické připojení a dálkové ovládání libovolného zařízení
- schůzky,
prezentace, video konference a vzdělávací semináře
-
poradenství a komunikace prostřednictvím chatu,
- možnost
Home Office
- propojení
mobilních zařízení se stacionárními a jejich technická podpora
- integrace
funkcí TeamViewer do pracovního prostředí (servisní podpora, rezervační systém,
systém prodeje letenek, e-mail)
Přístup, ale
nejen ke znalostem
Během své
víc než desetileté existence aplikace nasbírala spoustu pozitivních ohlasů
spokojených uživatelů. "Nejlepší způsob, jak komunikovat se
zákazníky!" - píše uživatel Smilemouse na jednom z diskusních fór.
"Program umožnil manželce pracovat z pohodlí domova, takže konečně máme
víc času pro sebe. Já osobně taky mám kolem 10 propojených počítačů" - uvádí
další. A na závěr: "Snažit se vysvětlit babičce ve věku 85 let, co to je «driver» - česky ovladač - je podle
mne zbytečné. Nepomůže ani dvouhodinové oboustranné telefonní trápení. Úplně
jiná věc - připojte se k jejímu počítači a nastavte všechno sami. No, není-li
to skvělý nápad?!"
Pozitivní
dojmy avšak byly odplaveny negativní vlnou, když se v červnu tohoto roku média
informovala o útoku na aplikaci. Podvodníci se dostali skrz TeamViewer na
počítače uživatelů, vysáli Peníze z PayPalu a nakoupili dárkové poukazy na
Amazonu. Postižení uživatele přitom často měli unikátní silné heslo pro TeamViewer,
někteří hlásili úspěšný průnik i přes použití dvoufaktorového ověřování.
Společnost odmítla
připustit chybu na své straně a v oficiální tiskové zprávě přehodila všechno na
uživatele, kteří používají údajně nedostatečně spolehlivá hesla. Při úvodu na
trh nové verze programu vývojáři však opakovaně zdůrazňovali posílení
bezpečnostního systému, který by měl zabránit takovýmto incidentům v budoucnu.
Tajné a
zjevné
Ztráta peněz
je samozřejmě bolestivá. Skoro stejně nepříjemný je avšak i nečekaný «přepad»
osobního
prostoru: četba korespondence a dokumentů, prohlížení skrytých fotografií,
sledování aktivity na webových stránkách a tak dále. Jakékoli "cloud"
(stačí si vzpomenout na iCloud) poskytuje přístup a umožňuje předávat nejen ty
informace, které jsou životně důležité, ale také i ty, které by mnozí s nás
nechali raději pro sebe. Bohužel, praxe ukazuje, že žádné heslo, buď i chytře
vymyšlené, nedává 100% záruku soukromí. Takže pokud ten, s kým chcete mluvit,
není v nedosažitelné vzdálenosti, stoji to možná za to, vyhrabat se z
digitálních oblaků a pro vlastní prospěch dát přednost reálnímu setkání před
virtuálním. Nedá se nic dělat, jsou to náklady nové éry, doby informačního
prostoru...
Zdroje:
Alexandra
Baranová
No comments:
Post a Comment