Sunday, November 20, 2016

Nahota za lajky: když se svlékání stává trendem


Jsme uživateli sociálních médií moderní doby. Prostředky sebeprezentace jsou plně k dispozici všem lidem s přístupem na internet. Jak se se tvorba obsahu stává dostupnou nejen elitním tvůrcům či umělcům, jako tomu bylo v minulosti, prezentovat sám sebe může každý, kdo je schopný zapamatovat si heslo na Instagram či Facebook. V moderní době kovergentních médií se proměňuje pozice člověka, který se zapojuje do mediálních procesů.[1] Z pasivního diváka se stává aktivní uživatel médiální komunikace, takzvaný prosumer, jak ho nazývá expert z oblasti moderních médií Lev Manovich. Čím více mediálního obsahu člověk z různých zdrojů konzumuje, tím více má potřebu stát se sám tvůrcem a sdílet s internetovou komunitou kus sám sebe. Tuto širokou dostupnost médií, která otevírá prostor pro tvorbu neomezeného originálnímu obsahu, však doprovází fenomén úpadku kvality příspěvků. S tím, jak se snižuje kvalita obsahu, kteří lidé dobrovolně sdílí, souvisí také to, jak se posouvají hranice věcí, které jsou vhodné a společensky akceptovatelné o sobě zveřejnit.[2]

Nahá jsi krásná

Příkladem takové měnící se hranice může být fenomén rostoucí nahoty, který se objevuje hlavně na instagramových účtech mladých dívek. Fotky s odhalenými částmi těla, ať už pořízené během profesionálního focení nebo takzvaných selfies, vyskakují denně na našem feedu a nechávají nás tak nahlédnout do soukromých momentů života jejich majitelek. To, co by v minulosti připadalo ženám ve většině případů nepřípustné, pokud ne přímo hraničíčí s pornografií (předpokládám, že svoje polonahé fotky z vany by nepověsily na školní nástěnku), se dnes obecně bere jako běžný a estetický jev. Uživatelky se chlubí kouskem svého odhaleného výstřihu či jinou částí těla, která jim připadá vhodná k tomu, aby ji ukázaly svým followerům. Tyto fotky se mezi webovou komunitou běžně hodnotí jako část umělecké tvorby. Co tedy vedlo k této změně?


V průběhu let se modifikoval pohled na lidskou sexualitu, dost možná právě díky zvyšující se přístupnosti médií, které usnadňují tvorbu a sdílení obsahu. S moderními technologiemi ve smartphonech není složité vyfotit kvalitní fotku a s pomocí grafických aplikací ji vizuálně upravit, s téměř všudypřítomnou internetovou dostuoností není problém svůj příspěvek na webu kdykoliv zveřejnit. A tak příležitost dělá exhibicionistu, v tomto případě exhibicionistku. Exhibicionismus pohání touha po obyčejné potřebě lidského uznání. Toho se dočkat v dnešní době nepřeberného množství online příspěvků je velmi obtížné. A jelikož lidská sexualita je a bude hluboko zakořeněna v našich biologických předpokladech, nahé tělo bude vždy přitahovat pozornost, zvlášť když je esteticky zachyceno. Voyerismus je lidem stejně tak blízký jako touha po obdivu a uznání. Tímto uznáním se v mileniánské době nových médií stali lajky, tweety a sdílení. Pro představu, na Instagramu se každý den udělí až 4,2 miliardy lajků.[3] Pro některé mladé ženy není problém jich nasbírat okolo 200 tisíc z nich u jedné své fotky výstřihu či nastaveného pozadí. Z těchto uživatelek se sestavují žebříčky nejvíc sexy odhalených žen na Instagramu, jako třeba zde, a vytváří se tak nový trend vysvlečených profilů.



Svlékni a panuj

Jak nahota přitahuje pozornost mediálních uživatelů se ukazuje také na budování popularity některých celebrit, jako je například Kim Kardashian, která se svou veřejně publikovanou nahotou proslavila. Její provokativní profil sleduje 87,6 milionu sledovatelů a její slavná koupelnová zrcadlovka nasbírala 1,8 milionu lajků. Proto, aby byl uživatel na sociálních sítích populární, musí svému účtu dodat přidanou hodnotu. Takovou snadno přidatelnou hodnotou může být právě odhalování svého těla - Kim K. by mohla vyprávět. Svléknout se v dnešní době znamená chtít být viděn a obdivován. Počet odhalených fotek tak začíná v instagramových účtech přibývat: ženy intuitivně ví, co se bude lidem líbit, aniž by se zamýšlely nad tím proč.


Někdo se dívá

Co si mladé dívky možná neuvědomují je, jaký dosah může jejich mediálně publikované tělo mít. Instagramovou platformu využívá dnes přes 500 miliónů aktivních uživatelů celého světa a většina příspěvků je veřejně přístupná každému, kdo si zde vytvoří účet.[3] Ani soukromý profil nezaručuje, že fotky zůstanou veřejnosti nepřístupné - na internetu existuje nespočet hackerských návodů, jak se dostat do soukromého instaúčtu. Nepřestane mě udivovat, co všechno jsou lidé ochotni ukázat anonymním obličejům v okénku instagramového profilu, které osobně neznají a pravděpodobně ani nepoznají. Nový fenomém sdíleného soukromí posouvá hranice intimity a obecné představy o vhodnosti zveřejňovaného obsahu stále dál. Je tedy možné, že jednou díky tomuto narůstajícímu trendu odhalování společnost nad kompletně nahými fotkami prostě jen pokrčí rameny a sjede na další post na feedu. 




Autorka: Gabriela Veselá



Použité zdroje:



[1] Henry Jenkins: Convergence Culture:Where Old and New Media Collide,NYU Press (2006), 1-19.

[2] Lev Manovich: The Practice of Everyday (Media) Life: From Mass Consumption to Mass Cultural Production? Critical Inquiry, Vol. 35, No. 2 (Winter 2009), pp. 320 - 328.

[3] Sydney Parker, "A Long List of Instagram Statistics That Marketers Need to Know" (2016),  https://blog.hootsuite.com/instagram-statistics/.

[4] Official Instagram account of Kim Kardashian, https://www.instagram.com/kimkardashian/?hl=cs

[5] STYLECASTER, "The 30 Hottest—and Most Naked—Women on Instagram" (2016), http://stylecaster.com/hottest-women-on-instagram/.

No comments:

Post a Comment