„Prosím tě neseď u toho počítače
pořád, běž se radši proběhnout.“ Nevím jak moji spolužáci či ostatní stejně
staří jedinci, narození v letech, kdy se rozdělovalo Československo, ale
já jsem tuto větu do mých 15 let téměř neslýchal. Poté, co jsem se stal více
méně pánem svého času, už vůbec nebylo zapotřebí ji slýchat. Možná je to tím,
že pocházím z vesnice. Možná tím, že mě rodiče vedli spíše ke knihám a
výletům. Každopádně na následujících řádcích budu mluvit o něčem, co jsem sám
na sobě nezažil. Za to pozoroval ve svém okolí a to v nemalé míře.
Digitální
média nám bezesporu umožňují zvládat určité činnosti rychleji, jiné dělají
dokonce za nás, komunikace je díky nim možná v globálním měřítku a
aktuálním čase, baví nás, vzdělávají nás… Existuje vůbec něco, kvůli čemu
bychom na digitální média mohli nahlížet negativně, pesimisticky či je za to
nenávidět? Pár příkladů se jistě najde, přičemž já – pouze v tomto textu –
a vědci Šmahel, Černíková a Wright se zaměříme na zdravotní aspekty, které jsou
záporně ovlivněny novými technologiemi.
Co se dětí či
mladistvých a rizik číhajících na internetu a v digitálním světě týká,
hovoří se často o hrozbách ze strany zneužití dětské důvěřivosti, špatných
sociálních návycích či dokonce o dětské pornografii. Zmiňovaní autoři,
akademičtí pracovníci, se ale na tuto problematiku zaměřili z hlediska
zdravotních obtíží. Jaké zdravotní obtíže s sebou přináší dlouhá hodinová
sezení před obrazovkou či nepřetržitá „online pohotovost“?
Na základě
řízených rozhovorů ve skupinkách či individuálních interview došli výzkumníci
k ne zcela překvapujícím závěrům. Bolest hlavy, zažívací problémy,
zhoršený zrak nebo neustálá únava patří mezi nejčastější problémy, se kterými
se u dětí ve věku mezi 9 a 16 lety setkali. Výzkumníci celkově podrobili
rozhovorům 368 dětí z 9 evropských zemí, které využívají moderní
technologie přinejmenším na týdenní bázi. Takovéto odpovědi se výzkumníkům
dostaly po otázkách například: Co vnímáte jako potencionálně negativní na
používání internetu? Jaká jsou rizika a následky takové činnosti nebo jak
reagujete či předcházíte negativním zkušenostem?
Kvalitativním
výzkumem tak tým okolo profesora Šmahela z Masarykovy Univerzity v Brně
zjistil, že děti mívají nejčastěji problémy s očima, které je pálí, jsou
unavené nebo se jim zhoršil zrak. Druhým nejčastějším fyzickým zdravotním
problémem je bolest hlavy, a to i po půlhodinovém hraní online her či surfování
po internetu. Osobně ale považuji za daleko zajímavější, respektive vážnější a
znepokojující, výsledky z oblasti mentálního zdraví. Děti na sebe ve
spojení s počítačem a internetem mnohdy prozradily vysokou míru agresivity
či duševní závislosti. Kvůli „živým obrazům“ z her mívají problémy se
spánkem. Ojedinělé nebyly výpovědi typu: „Když se mi při hraní zasekne internet,
hodím klávesnicí o zeď“ nebo „Nevnímám, co mi ostatní říkají, když hraji.
Obzvlášť otravného bratra i odstrčím.“
Nejen
prostřednictvím toho výzkumu si všímám jisté proměny společnosti, kdy spolu
lidé méně komunikují a přicházejí do osobního kontaktu čím dál častěji. Vše je
bezkontaktní, po síti, virtuální. Mám takový dojem, že za chvíli bude i
zdravení považováno za přežitek, protože se cizí lidé už nebudou potkávat a
nebude tedy nutné si přát hezký den. Možná přejdeme k pouhému „zdravím“,
které už ani prodavačce nebudeme muset říkat, protože místo ní bude jenom rám,
který nám nákup naskenuje a naše virtuální peněženka za něj sama zaplatí.
Ale zpátky k dětem.
Ty by si určitě už od raného věku měly začít oslovovat počítačové dovednosti.
Nicméně by jim měly být nastaveny pevné mantinely, díky nimž nebudou ztrácet pojem
o realitě a nevytratí se u nich slušnost a lidskost. Tyto charakterové rysy
jsou totiž podle mého největší lidskou devízou.
Zdrojová studie: ŠMAHEL, David, Michelle WRIGHT a
Martina ČERNÍKOVÁ. The impact of digital media on health: children’s
perspectives. International Journal of Public Health, Springer, 2015, roč. 60,
č. 2, s. 131-137. ISSN 1661-8556.
Zdroj obrázku: http://centrumvorisek.cz/novinky/deti-a-internet/
No comments:
Post a Comment