Co je vlastně Stardoll?
Stardoll je s více než 400 miliony registrovanými členy největší online platformou určenou primárně dívkám, které milují módu a nakupování. Ve své podstatě vychází z principu oblékání papírových panenek a rozšiřuje tento koncept o další rozměry, jež mají být shrnuty v hesle: "Fame, Fashion & Friends". [1]
V tomto virtuálním prostoru si uživatelé vytváří svého avatara (panenku), obdobně jako ve hře The Sims, a následně s ním chodí na nákupy, oblékají ho do oblíbených outfitů, vybavují mu byt a socializují se s dalšími avatary. Oproti simíkům však stojí za všemi avatary v tomto světě opravdoví lidé, kteří ovládají všechny jejich akce v reálném čase.
Propagační video Stardoll [2]
Členství v této komunitě není ničím podmíněno a je zcela zdarma. Pokud však toužíte ze své MeDoll (panenky) udělat opravdovou hvězdu, je zapotřebí jí dopřát prémiové členství zvané Superstar, za které je již nutné zaplatit. Měsíční Superstar status vás vyjde na 99 korun a mimo jiné vám odemkne přístup k exkluzivnímu obsahu. Příjmy z tohoto prémiového členství společně s tržbami za prodej reklamy jsou také hlavním zdrojem výdělku vlastníků Stardoll. [3]
Ochutnávka světa Stardoll
Ve světě Stardoll se z každé obyčejné slečny může několika málo kliky stát rocková hvězda, byznysmenka z velkoměsta nebo třeba princezna. Stačí zajít do Starplazy (virtuálního obchodního centra) a tam vybrat, co se vám líbí. Přes módní kousky oblíbených návrhářů, boty, kabelky a šperky, po dekorativní kosmetiku či barvy na vlasy. Nákup ve Starplaze vás bude pravděpodobně stát nemálo Stardollarů (speciální hrací měna), ale když chcete být in, jinak to nepůjde.
Jaký outfit zvolíte?
Nabídka Starplazy je opravdu pestrá. Každá ze značek pravidelně obměňuje svůj sortiment a čas od času se v nákupním centru objeví i skutečně existující kolekce opravdových značek. Díky tomu se tak otevírá jedna z bran mezi snovým digitálním prostředím Stardoll a naší každodenní realitou.
Pestrá nabídka Starplazy
Jakmile jste spokojeni se vzhledem vaší MeDoll, je čas vydat se "domů", do vašeho personalizovaného Suite (bytu). I zde záleží jen na vás, jaké vybavení interiéru zvolíte. Je libo královská ložnice, pohádkový les místo zahrady či obývací pokoj v secesním stylu? Prosím, poslužte si.
I takto to může vypadat u vás "doma"
Pak už záleží jen na tom, co dalšího chcete zažít. Pochatovat s přáteli nebo je navštívit u nich "doma"? Napsat další příspěvek do vašeho virtuálního deníčku? Pobavit se u hraní her nebo se třeba zapojit do diskuze v zájmovém klubu, který jste právě založili? Je to jen na vás.
Broušení hranic reality
Ohromné kouzlo Stardoll tkví ve skutečnosti, že tato virtuální platforma nabízí skvělé možnosti, jak propojit smyšlený digitální svět s tím, ve kterém žijeme. Nejen tím, že prvky naší reality pronikají za hranice Stardoll prostředí, ale i obráceně. A jak se čím dál tím víc potvrzuje, tato konvergence obsahů a významů je zásadní pro zvýšení popularity Stardoll komunity. [4] Podívejme se tedy na několik konkrétních příkladů tohoto prolínání, jež jsou často charakterizovány spoluprací Stardoll s jinými značkami a společnostmi.
Jak bylo uvedeno již výše, Stardoll mnohdy přijímá aktuální trendy, primárně v oblasti módy, a snaží se je implementovat do vlastního světa. Díky tomu mohou uživatelé nakupovat ve Starplaze módní kolekce značek jako jsou DKNY či Vivienne Westwood. Samozřejmě za prémiové ceny. A samozřejmě jen po omezenou dobu.
Dalším příkladem obdobné spolupráce je příklad z podzimu 2010, kdy se Stardoll spojilo s nakladatelstvím Random House Children's Books. Díky tomuto partnerství byla na Stardoll vydána série interaktivních příběhů, které společně utvořily román "Mortal Kiss". K této sáze byly na stránkách k dispozici i různé propagační materiály, tematické hry apod. Celý tento počin zajistil Stardoll více než 13 milionů zhlédnutí stránky a zhruba 52.000 členů Stardoll se současně stalo i členy klubu Mortal Kiss. [5] Následně román vyšel i v knižní podobě.
Tematická hra na stránkách Stardoll
Stardoll se také podařilo krátce poté díky spolupráci s licenční agenturou Innovative Artists zajistit dvě velké licenční smlouvy. Rok po úspěchu příběhu Mortal Kiss se tak na podzim 2011 rozjely další dva velké projekty. [6]
V prvním případě šlo o partnerství s módním řetězcem J. C. Penney Co., během kterého byla vytvořena speciální kolekce oblečení, doplňků a kosmetiky pro dívky. Unikátní na ní bylo především to, že byla inspirována dvěma virtuálními značkami dostupnými ve Starplaze - Pretty n' Love (klasický dívčí styl) a Rio Chicas (latinskoamerický šmrnc). Kolekce musela být přizpůsobena skutečnému světu i cílové skupině, což přineslo prodloužení sukní nebo třeba zmenšení výstřihů. Kolekce byla k dispozici online i v 1.100 kamenných amerických obchodech J. C. Penney. [3;6]
Druhým projektem pak byla spolupráce se společností Mattel, která vyústila v uvedení osmi jedinečných Stardoll Barbie panenek. I v případě Mattela byla řada barbín inspirována čtyřmi vybranými virtuálními značkami ze Starplazy. Tentokrát se jednalo o značky Bonjour Bizzou (francouzský styl), Doll Space (třpytivá kolekce), Fallen Angel (gotický styl) a opět Pretty n' Love. Ke každé panence dostal zákazník mimo jiné i 100 Stardollarů a měsíční prémiové Superstar členství. [7] Barbíny byly zcela unikátní nejen spojením se Stardoll, ale i svou specifickou figurou a obličejem. Staly se tak atraktivní nejen pro fanynky Stardoll, ale i nadšené sběratele Barbie panenek. [6]
Stardoll Barbie [8]
Když konvergence začíná pokulhávat
Skutečnost, že je Stardoll online platformou s aktivními členy, je pro její vlastníky i spolupracující značky obrovskou výhodou. Jsou totiž schopni díky okamžitým reakcím uživatelů rozpoznat, jaká jsou jejich očekávání, co chtějí a co nikoliv. Tím je do značné míry usnadněn proces konvergence. (Pokud byste se chtěli dočíst něco více o konvergenci médií a obsahů, doporučuji například texty mediálního teoretika Henryho Jenkinse [9].)Je důležité zdůraznit, že onu konvergenci bychom měli vnímat nejen na úrovni obsahů, ale především i na úrovni toho, z jakých médií (respektive přístrojů) k obsahům uživatelé přistupují. Je proto nezbytné si uvědomit, že ačkoliv Stardoll zažilo vrchol své popularity kolem roku 2012 s ročními tržbami přes 20 milionu dolarů a 22 miliony uživatelů měsíčně, dnes jeho sláva značně upadá. [4] Podle vedení společnosti je to přitom dáno především tím, že se jim stále nepodařilo vhodně adaptovat portál k přístupu z mobilních telefonů. A právě na této platformě čím dál tím víc Stardoll fanynek tuto komunitu vyhledává. [10]
Autorka článku: Eva Straškrábová
----------------------------
ZDROJE
[1] Stardoll [online]. © Stardoll AB 2006-2016 [cit. 2016-11-19]. Dostupné z: http://www.stardoll.com/en/.
[2] Stardoll - Fame, Fashion & Friends. YouTube [online]. Publikováno 2014-06-26 [cit. 2016-11-19]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=nyb1NiyHKpY.
[3] COLEMAN-LOCHNER, Lauren. Taking Girls' Internet Fashions to the Mall. Bloomberg Businessweek. 9/19/2011, Issue 4246, s. 27-28. ISSN 0007-7135.
[4] LANGE, Jonas de. Stardoll-founder Buys out Investors, Wants to Turn Company Around by Himself. Swedish Sturtup Space [online]. Publikováno 2016-02-09 [cit. 2016-11-19]. Dostupné z: http://swedishstartupspace.com/2016/02/09/stardoll-founder-buys-out-investors-wants-to-turn-company-around-by-himself/.
[5] RHCB to Build on Stardoll Success. Bookseller. 11/26/2010, Issue 5458, s. 10. ISSN 00067539.
[6] HARRIS, Jim. The Stardoll Evolution. Retail Merchandiser. Jan/Feb 2012, Vol. 52, Issue 1, s. 48-52. ISSN 1530-8154.
[7] TTPM Toy Reviews. YouTube [online]. Publikováno 2011-11-16 [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=sbFtxL-m8s4.
[8] BARBIECAFE. Stardoll Collection by Barbie. Barbie Cafe' [online]. Publikováno 2011-12-09, 8:00 [cit. 2016-11-19]. Dostupné z: http://barbiecafe.blogspot.cz/2011/12/stardoll-collection-by-barbie.html.
[9] Např. JENKINS, Henry, 2006. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York and London: New York University Press. ISBN-13: 978-0-8147-4281-5.
[10] KARLSSON, Tobias. Swedish Game Developer Goes Through Major Changes. Smashdig [online]. Publikováno 2016-03-10, 11:25 [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: http://smashdig.com/artikel/swedish-game-developer-goes-through-major-changes/.
No comments:
Post a Comment