Aplikace instagram se na svém počátku, který datujeme do roku 2010, neprezentovala jako nová sociální síť, nýbrž spíše jakožto doplněk dosavadních sítí, který umožňoval sdílení fotek vylepšených o zajímavé filtry, které si rychle našly oblibu u svých uživatelů. Právě díky vzrůstající oblibě se instagram vylepšoval až se z něho stala nová populární obrázková sociální síť. Dobrým tahem na branku byla inovace v podobě heslovitých komentářů takzvaných hashtagů, díky kterým se mohou uživatelé v aplikaci lépe orientovat. Instagram postavil svůj úspěch na příspěvcích skrze fotografie a tak není divu, že se natolik zpopularizoval a upozadil tak ostatní sociální sítě, neboť namísto dlouhých komentářů, od počátku upřednostňoval vizuální podívanou, která lidi přitahuje a baví. Stal se v mnoha ohledech inspirací, neboť nesledujeme pouze přátele a jiné osobnosti, jako celebrity, nýbrž i účty, které se váží k našim zájmům a životnímu stylu, jako cestování, móda, umění, jídlo apod.
Je na každém z nás, zda svůj profil
zveřejní či nikoliv, avšak ten, kdo ho zveřejní má šanci přitáhnout pozornost mnoha
sledujících, a tak se i jeho profil může proměnit v něco víc než jen běžný
koníček.
Ze začátku by asi nikoho nenapadlo, že se
z tohoto „nevinného“ sdílení obrázků může stát pro někoho výdělečný
business. Ale ono to jde! A jedním z důkazů je moderátor Leoš Mareš, který
i přesto, že nebyl velkým fandou sociálních sítí jako facebook, tak poté, co si
nainstaloval instagram, ho dokázal velmi dobře využít ve svůj prospěch a stal
se nejvýdělečnějším Čechem na sociálních sítích. Není to tedy náhoda, že Mareše
již tolik nevídáme na televizních obrazovkách jako moderátora velkých akcí,
když je schopen vydělat 60 tisíc a i mnoho více jedním příspěvkem na
instagramu.
Pro
Mareše instagram vytváří více jak polovinu jeho příjmů. Spolupracuje se
značkami mezi které patří BMW, Orbit, Mattoni, Adidas apod. Vzhledem
k tomu, že ho sleduje více jak 300 tisíc lidí, nebylo pro ambiciózního
Mareše těžké proměnit svůj profil v atraktivní reklamní platformu.
Jednoduše začal vkládat do svých příspěvků reklamní produkty, které ještě
podtrhl zábavnými hashtagy, kterými, díky své potřebě neustále někomu něco
sdělovat, vyniká.
Od tradiční reklamy k digitálnímu prostoru
Není novinkou, že klasické reklamní kampaně
nahradily a nahrazují, co se efektivity týče, reklamy vyskytující se
v digitálním prostoru. Digitální prostor je schopen generovat reklamy
uživateli „na míru“, tedy podle toho co sleduje, které webové stránky
navštěvuje a podobně. Jednoduše nás tento typ reklamy stíhá a to nás do jisté
míry obtěžuje a tak se stále snažíme ji nevěnovat takovou pozornost. Právě
z tohoto důvodu se stali známé osobnosti propagující reklamní produkty na
instagramu natolik atraktivní pro zadavatele reklamy, že jim jsou schopni
vyplácet enormní částky, neboť lidé, kteří tyto osobnosti sledují, je sledují
dobrovolně a kdykoliv mohou od jejich sledování upustit. Sledování vychází
z jejich vlastního zájmu a to je klíčové. Reklama je v podstatě neobtěžuje,
neboť je zaobalená něčím, co je zajímá a baví.
Prvními, kteří pracovali s reklamou na
sociálních sítích byli youtubeři, avšak osobnosti typu Mareš jsou pro
zadavatele ještě zajímavější, neboť mohou zacílit na širší publikum a
přitáhnout, tak ještě větší pozornost. Sám Mareš říká: „Neexistuje argument, že to někoho štve, protože kdyby někoho štval
obsah mých příspěvků, tak udělá klik na tlačítko Unfollow a je to.“ [1]Známé osobnosti užívající
aktivně sociální média se tudíž stávají nejatraktivnějšími způsoby reklamní
propagace, neboť dobrovolně přitáhnou více konzumentů, než tradiční kampaně.
Každý z nás má nějaké vzory či osobnosti, které ho baví a inspirují a jsou
tedy nepřirozenější cestou, jak nabízet produkt a zaujmout tak, co nejširší
publikum.
Závěrem
Instagramové fotky a videa, která mohou mít
maximální délku jednu minutu, což však Marešovi k propagaci produktu
bohatě stačí, se staly angažmá s velmi dobrým kariérním růstem. Moderátor
díky instagramu skloubil zábavu s prací, ve které je sám sobě manažerem a
pánem. „ Měl bych všem těch Zuckerbergům,
Systromům a Spiegelům posíat každý den kytku, protože díky nim se mám fakt
hezky.“[2]
Není to však jen výsada známých osobností, i Vy můžete založit účet třeba
Vašemu domácímu mazlíčkovi, fotit ho ve všemožných polohách a oblečcích a
jakmile získáte okolo 100 tisíc followerů, nebude to dlouho trvat a reklamní
agenti osloví i Vás.
Autor článku: Adéla Chudárková
Zdroje:
Forbes. Září
2016. Selfie za million. Str. 68-77. Praha: MediaRey, SE. ISSN 1805-059X
No comments:
Post a Comment