Většina lidí, pokud uvažuje o tom, co se
stane po jejich smrti, přemýšlí, co bude s jejich majetkem, potomky či
zvířecími miláčky. Někdo sepíše závět, někdo přerozdělení majetku nechá na
zákonem stanoveném dědickém řízení. Uvažovali jste ale někdy o tom, co se stane
s vaším „virtuálním majetkem“? Žijeme v době, kdy se naše identita
nebuduje pouze v reálném životě, ale i ve světě online. E-mailová schránka
je tou nejběžnější součástí internetového vlastnictví, velké množství lidí ale
„vlastní“ i blog, účet na Facebooku, Twitteru či dalších sociálních sítích. Co
se stane s těmito statky poté, co opustíme svět pozemský?
Poskytovatelé e-mailových schránek řeší posmrtnou situaci svých
uživatelů různě. Politika Hotmailu, jehož poskytovatelem je společnost
Microsoft, situací řeší následovně – vaše e-mailová schránka je automaticky
deaktivována, pokud není aktivní po 270 dní. Vaši pozůstalí mají možnost získat k obsahu vašeho e-mailu přístup po doložení své identity a vašeho úmrtního
listu. V případě Gmailu je třeba dokázat i to, že mezi pozůstalým a vámi
došlo k e-mailové komunikaci, v případě nezletilé osoby je nutné
přidat i rodný list. Google vaši schránku ovšem nesmaže po vypršení určené
lhůty, o smazání účtu mohou rozhodnout pozůstalí. Situace se liší i
v případě e-mailového účtu Yahoo, který přístup do schránky neposkytne
nikomu s tím, že pokud by měl zemřelý zájem o to, svou soukromou
korespondenci sdílet, poskytl by svým blízkým své přístupové údaje.
Facebook nelze v této souvislosti nezmínit. Všichni jeho
uživatelé nejspíš zažili situaci, kdy zemřela nějaká mediálně známá osobnost.
Zdi mnoha lidí i zdi fanouškovských stránek se zaplní soustrastnými zprávami.
Lidé prostřednictvím svých vzkazů promlouvají přímo k zesnulým osobám a
oslovují je, jako kdyby si prostřednictvím Facebooku mohli zemřelí jejich
projevy soustrasti skutečně přečíst. Co se ale stane v případě, že zemře
skutečný uživatel sociální sítě? Max Kelly, který má na starosti bezpečností
opatření na Facebooku zveřejnil na svém blogu v roce 2009 článek,
kde popisuje, jak tvůrci a správci sítě poprvé čelili problému, co
s profilem po smrti jeho uživatele. „Je zřejmé, že Facebook byl vytvořen za
účelem budování společenských vztahů mezi jeho uživateli. Jak se ale vypořádat
s interakcí s někým, kdo již není mezi námi? Když nás někdo opustí,
neopustí ovšem naše vzpomínky a naši společenskou síť. Tak vznikla myšlenka
vytvoření takzvaných vzpomínkových profilů, kde mohou lidé sdílet své vzpomínky
na zesnulé.“
Jak tedy postupovat v případě, že chcete uchovat něčí památku
na nejrozšířenější sociální síti? Pozůstalý vyplní formulář,
kde uvede jméno, kontakt, odkaz na profil zemřelého a svůj vztah k němu.
K formuláři je nutné připojit úmrtní list nebo jiný doklad o smrti
uživatele. Poté je již možné odeslat žádost o vytvoření vzpomínkové profilu.
Tento profil se v mnohém shoduje s profilem stávajícím, k jistým
změnám ale samozřejmě dojde. Profil zesnulého se již nebude ostatním uživatelům
objevovat v „people you may know“, tedy v návrzích osob, které by uživatel
mohl na Facebooku znát. Stejně tak se již nebudou dále informace od zesnulého
objevovat na zdech jeho či jejích přátel. Profilová stránka jako taková ovšem
zůstane zachována, stejně jako možnost na ní dále publikovat příspěvky či
sdílet obsahy. Přátelé zesnulé osoby tak mají dále možnost se zemřelým na
Facebooku komunikovat. V případě, že si příbuzní nepřejí profil na síti zachovat,
mohou správce požádat o jeho trvalé odstranění. Získat přístupové informace
ovšem není možné.
Na dalších sociálních sítích je situace vzhledem k jejich povaze
jednodušší. Jak na Twitteru, tak na LinkedInu poskytují provozovatelé
pozůstalým možnost, profily zesnulých uživatelů zrušit.
Až dosud byla řeč o tom, jaké jsou možnosti zacházení
s e-mailovými schránkami či profily uživatelů po jejich smrti ze strany
jejich pozůstalých. Samotní zemřelí ale dnes již také nemusí být mimo hru,
jakkoli absurdně to může znít. První možnost mají uživatelé přímo na Facebooku
díky aplikaci If I Die. Ta umožňuje nastavit zveřejnění vzkazů, fotografií či
videí, až po uživatelově úmrtí na jeho či jejím památkovém profilu.
Fakt, že sociální sítě mohou sloužit k opravdu nejrůznějším
účelům, potvrzuje vznik DeadSocial.
Tato platforma s původem v Londýně umožňuje jejím uživatelům, podobně
jako aplikace If I Die, vytvořit si identitu, která bude komunikovat
s ostatními i po smrti. DeadSocial ovšem přináší daleko více možností,
především funguje nejen na Facebooku, ale i na Twitteru, Google+ a samozřejmě na
samotné sociální síti DeadSocial. Slouží nejen k předání vzkazů na
rozloučenou, ale umožňuje vytvoření širokého spektra virtuálního dědictví.
Podle statistik 3,24 % Facebookových profilů patří zesnulým
uživatelům. Toto číslo se bude logicky v následujících letech postupně
zvyšovat. Na závěr nechci moralizovat o smyslu a fungování sociálních sítí.
Přesto je zajímavé se zamyslet nad tím, co se s obsahy, které sdílíme na
síti stane, až je nebudeme moci spravovat sami. Vznik platforem jako If I Die
či DeadSocial vlastně znovu rozkládá termín produsage – my vytvoříme obsah, ale
v době jeho publikace, už sami nemůžeme jeho život na síti ovlivnit.
Zdroje:
RAMADGE, A. What happens to
your email when you die?. News.com.au [online]. 4. 11. 2009 [cit. 2012–04–04].
Dostupný z WWW: <http://www.news.com.au/technology/what-happens-to-your-email-when-you-die/story-e6frfro0-1225794263778>.
FLETCHER, D. What Happens to Your Facebook After You
Die?. Time Business [online]. 28. 10. 2009 [cit. 2012–04–04].
Dostupný z WWW: <http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1932803,00.html>.
BUCK, C. What Happens to
Your Facebook After You Die?. The Sydney Morning Herald [online]. 20. 12. 2011 [cit. 2012–04–04]. Dostupný z WWW: <http://www.smh.com.au/digital-life/digital-life-news/what-happens-to-your-facebook-when-you-die-20111220-1p3b3.html>.
JANSEN, M. DeadSocial: Putting a New Spin on Social Networking.
Tech Cocktail [online]. 10. 3. 2012 [cit. 2012–04–04].
Dostupný z WWW: <http://techcocktail.com/deadsocial-2012-03#.T3wXt7_Dk2>.
No comments:
Post a Comment