Nejdravější štika internetu se
jmenuje Pinterest a pro mnohé nebude překvapením, že se jedná o novou sociální
síť. Pinterest je vůbec nejrychleji rostoucí webovou službou internetu vůbec! A
v posledních měsících bujně klíčí i v českém prostředí. Pinterest si
za relativně krátkou dobu své existence vysloužil hned několik „nej“.
· *
Po dvou letech od svého vzniku (Kalifornie,
2009) byl web Pinterestu poctěn oceněním magazínu Time, který jej zařadil mezi
padesát nejlepších světových webů roku 2011.
· *
Marketéři zbystřili. Nadšeně a jednohlasně provolávali
jméno sociální sítě, která prostřednictvím sdílení skýtá skvělý prostor pro
nenucenou reklamu. Vtip je totiž v tom, že o reklamu nejde. Není (i když
může být) placená, ani nijak řízená, takže samozřejmě funguje stokrát lépe. Na
podzim roku 2011 se do Pinterstu začaly sypat nemalé finance a odhadovaná cena
vzrostla ze 40 na 200 milionů amerických dollarů.
· *
Pinterest je nejrychleji rostoucím webem naší doby.
Předčí i Facebook ve svých nejlepších měsících růstu.
O co se tedy jedná?
To, co hýbe světem, jsou obrázky,
to si dobře uvědomili i tvůrci Pinterestu, kteří vsadili na jednoduchost, retro
design a na lidskou oblibu sbírat, tvořit sbírky všeho hezkého, co člověka
zajímá. Hlavně tím posledním bodem se odlišuje od ostatních sociálních sítí a
blogů. Pinterest si představte jako vaší osobní virtuální nástěnku, kam
prostřednictví „pinů“ špendlíte hezké obrázky, či videa (ale pouze ta z youtube.com). Jednoduché a geniální!
Vyjadřujete se prostřednictví obrázků,
můžete je skládat do různých kategorií (boards – jednotlivé menší nástěnky), či
je sdílet (repinovat) od svých přátel – followerů, jež zajímají podobné věci
jako vás. Pinterest je tedy specifičtější a úžeji zaměřený, než facebook a
hlavně klade důraz na vizuální stránku! To samozřejmě přijde vhod všem
designérům, módním nadšencům, gurmánům, ale také kutilům, fotografům,
architektům….
Pinterest můžete využívat jako
svojí osobní databázi, či jako blog – inspirovat prostřednictví originálního
obsahu ostatní (followers). S tím rozdílem, že blogujete více než písmem
obrázky. Ke každému můžete připsat maximálně 500 znaků. Linkování a komentování
pak funguje stejně jako na Fb.
Pinterest a problém zvaný copyright
Protože tato webová služba je
založená na připichování jakýchkoliv obrázků (ne vkládání celých odkazů) zvedla
se vlna kritiky, která vyčítá Pinterestu ilegální „sdílení“ fotografií (to se
děje i na jiných sítí, ale ne tak okatě). Samotná sociální síť tedy přišla
s nápadem, že ten, kdo chce zamezit možnosti špendlení vlastních obrázků,
zažádá Pinterest o kód, kterým své obrázky zablokuje. Ale musí si o něj sám
zažádat! Což není úplně fér. Na druhou stranu hodně marketérů je
z Pinterestu nadšených právě pro sdílení všemožného obsahu, protože
obrázek máte sice na vaší nástěnce, ale po rozkliknutí vede přímo ke zdrojové
stránce… A hlavně o produktech,
značkách, i videích se mluví!
Pinterest a zajímavosti
Aneb o pozoruhodná fakta nemá
fenomén Pinterest nouzi. Upoutá například skutečnost, že více než 95 procent
uživatelů jsou ženy! Opravdu značný to nepoměr. Můžeme pouze polemizovat nad tím,
čím to je (Pinterest je hodně zaměřený na design, bydlení, ale i jídla a
roztomilé obrázky. Ženy mají více času (?)). Pinterest využívá více než dvanáct
milionů aktivních uživatelů, což je několikanásobně méně než třeba Twitter, či
Facebook. Přesto Pinterest dokázal přivést na stránky blogů více návštěvníků
než zmíněný Twitter! S facebookem se Pinterest bojovat nesnaží, naopak
prostřednictvím účtu na Fb můžete dávat vědět o vašich čerstvých úlovcích
(pinech) svým přátelům.
Na internetu už vznikají přímo
celé návody, jak být úspěšným uživatelem (jak pro jednotlivce, tak pro
společnosti) Pinterestu. Ten nejúspěšnější, Mike D, se pyšní 1, 2 milionem followers a přes čtyři tísíce
pinů. V našem prostředí se od počátku k Pinterestu hlásil student
Famu, Teodorik Menšl, který se řadí ve světě na sté místo s počtem 350
tisíci followers.
Pinterest: sláva sdílení, sláva
průměrnosti ?
Mně osobně nejvíce na tomto
sociálním fenoménu zaujala jednoduchost celého nápadu, a to že tu stále
existuje dostatek času (uživatelů) a prostoru (internetu) vytvářet inovace
v rámci sociálního života na síti. Facebook byl jen začátek. Teď uživatelé
směřují k užšímu zaměření a bojují o co možná nejoriginálnější a
nejkrásnější obsah. Pinterest není zdaleka jedinou takto specificky zaměřenou
sítí. Můžete si vybrat sociální prostředí přímo pro sdílení videí (Chill), nebo
se vyjadřovat pouze jednotlivými písněmi (This is my Jam), apod.
Jak tento trend ovlivňuje
prostředí internetu a nás samé? Jednotlivé nástěnky Pinterestu by mohly
fungovat jako filtry a vytřídit tak pro ostatní (followers) to nejzajímavější a
nejpodstatnější z jednotlivých oborů. Schopnost rychle třídit a orientovat
se v objemu informací na internetu považuje Pierre Lévy za rozhodující
dovednost pro naše století. Jenomže problém tkví v tom, že mantra sdílení neprovolává
věcnost a hodnotu informací, ale hodnotu vizuální. Místo kolektivní inteligence
tak vzniká spíše kolektivní vkus, kolektivní potřeby a kolektivní názor. Což se
hodí mnoha oblastem businessu, ale kulturu jedince a společnosti to
komercializuje a ve většině případů činí průměrnou.
Zdroje:
Handl, Jan: Je Pinterest
ilegální?
Cabalona, Jeremy: How to Make
Images Stand Out on Pinterest
Ty Internety: Infografika: Je pro
vaší firmu vhodně Pinterest?
Handl, Jan: Nastává čas Tumblr,
Pinterestu, Chill a těch dalších „ostatních“?
Lévy, Pierre: Collective
Intelligence (dostupné z Pdf ze sylabu)
Červáková, Hana: Studie:
Pinterest už blogerům přivádí víc čtenářů než Twitter
No comments:
Post a Comment