Sunday, April 8, 2012

Máš Facebook? Tak určitě. A Twitter? Jak řikám

Vsítil gól. Puk se zatřepal v síti. Na síti zahrál vynikající volej. Míček poslal jen do sítě. Slovo síť se ve sportovní terminologii používá v různých modifikacích velmi často. Poslední dobou se však začalo použít v jiném smyslu - jako sociální síť. Toto slovní spojení je totiž souhrné pojmenování webových stránek, na nichž mohou uživatelé sdílet své fotky, povídat si s přáteli a prostřednictvím několika málo znaků sdělovat pocity světu.

Také sportovci (případně jejich manažeři a mediální zástupci) pochopili, že ve Facebooku nebo Twitteru a dalších sociálních sítí je velký prostor pro komunikaci s fanoušky, novináři či například s potencionálními obchodními partnery. Samozřejmě existují mezi jednotlivými sportovci, sportovními kluby nebo svazy velké rozdíly. Stejně jako na hřišti není jejich výkonnost stejná, také ve "virtuálním ringu" mezi provazy sociálních sítí je někdo lepší
a někdo horší. A podobně jako ve sportu (možná bohužel) platí, že za hranicemi České republiky se skrývá větší kvalita.

Snad jen tenista Tomáš Berdych může v pomyslném žebříčku profilů na sociálních sítích konkurovat zahraničním hvězdám. Jeho facebookový profil je podle odborníků nejlepší mezi českými sportovci. Tomáš Janča ve svém článku uvádí konkrétní důvody, které je možné brát jako příklad pro ostatní. Ačkoliv Berdych nemá ve srovnání s kolegy tolik fanoušků. Ovšem šestadvacetiletý tenista z Valašského Meziříčí má vzhledem k počtu fanoušků velké číslo uživatelů, kteří "o tom mluví". Tam se počítají všechny aktivity uživatelů jako je sdílení, komentování, akceptace pozvánek, označení na fotkách, odpovědí v anketách a tak dále.

Berdychův oficiální profil má k 8. dubnu celkem 7 944 fanoušků. To je oproti prosinci 2011, kdy tvořil svou krátkou studii Janča, nárůst skoro o dva a půl tisíce fanoušků. Aktivita "Mluví o tom" sice v absolutních číslech klesla, ale stále je vzhledem k docela malému počtu fanoušků 769 lidí, kteří "o tom mluví", dobrý výsledek. Janča uvádí na prvním místě důvod kvality Berdychova profilu to, že autorem příspěvku je sám sportovec. "Tomáš Berdych má své fanoušky rád, a tak se nebojí s nimi komunikovat. Přesně pochopil, že sociální sítě jsou o přímé komunikaci mezi lidmi – bez tiskových mluvčích a jiných prostředníků. Tomáš Berdych do komunikace s fanoušky ochotně investuje svůj čas, protože ho to očividně baví a pochopil její smysl," píše Janča.

Je to vidět zejména na četnosti a obsahu příspěvků. Berdych "postuje" na Facebook zajímavosti ze zákulisí, výsledky zápasů má na zdi v podstatě hned po mečbolu. Třeba v neděli 8. dubna, když zařídil pro český tým rozhodující bod ve čtvrtfinále Davisova poháru proti Srbsku, si na profil dal fotku přímo ze šatny. V tu chvíli bylo nějakých patnáct minut po zápase a Berdych ještě nepřišel mezi novináře na tiskovou konferenci. Přes svůj iPhone poslal ještě předtím vzkaz: "Děkuji všem a mám radost! / I am happy and thank you all"

Berdych totiž komunikuje s fanoušky i v angličtině, navíc jim jednou za čas věnuje i hodinu při živém chatu. Také proto je jeho oficiální profil na Facebooku tak dobře hodnocen a oblíben. Je na něm hodně poznat, že si ho spravuje v drtivé většině času sám. To je velký rozdíl oproti ostatním špičkovým sportovcům z Česka. Berdychovi v tomto ohledu stačí snad jen jeho kolegyně - nejlepší česká tenistka Petra Kvitová. Ta má téměř desetkrát více fanoušků, ale není tak aktivní jako Berdych. I když některé informace, například viderozhovory z turnajů v cizině, z jejího Facebooku často využívají novináři. S oběma profily tenistům pomáhá jejich zastupující mediální agentura Česká sportovní.

Profil fotbalového brankáře Petra Čecha na Facebooku čítá 737 422 fanoušků. Počet lidí, kteří o tom mluví je 7 582. To jsou velmi slušná čísla, ale potenciál není příliš využitý. Ve většině případů chybí komunikace v mateřském jazyce, Čech si navíc profil nespravuje sám, což je ve srovnání s Berdychem poznat. U nejlepšího českého hokejisty Jaromíra Jágra je problém vůbec najít oficiální profil. Rychlobruslařka Martina Sáblíková má jednak svůj osobní profil, fan page má také, ale je pod správou mediální agentury. Kvalitní facebookový profil má vodní slalomář Vavřinec Hradílek, který však není tak známý. Je ovšem nadějí pro letošní olympijské hry v Londýně.

Kromě sportovců mají své profily také sportovní kluby a svazy. Podle článku na internetovém serveru Hospodářských novin nejlépe přes Facebook komunikuje Český olympijský výbor. V magazínu deníku Sport novináři hodnotili úroveň profilů na Facebooku a webových stránek klubů hokejové extraligy. Jasným vítězem se stala Sparta Praha.

Zatím byla řeč jen o Facebooku, ale někteří čeští sportovci využívají také Twitter. Tady asi vede fotbalový brankář Čech, alespoň co se týče popularity mezi fanoušky. Čech má 9 121 takzvaných followers, účet tenistky Kvitové sleduje 3 850 lidí. Aktivními přispěvovateli jsou ještě třeba fotbalista Tomáš Ujfaluši, cyklisté Zdeněk Štybar a Roman Kreuziger nebo lyžaři Lukáš Bauer a Martin Koukal.

Ovšem na "tweetování" nemají Češi ve srovnání s kolegy z ciziny tak úplně zažité. Ani počtem fanoušků nedosahují na zahraniční hvězdy sportu. Nejúspěšnější je v tomto ohledu brazilský fotbalista Kaká s více než devět a půl miliony "followers". Podle serveru famecount.com však v součtu dat ze sociálních sítí je nejpopulárnější jeho spoluhráč z Realu Madrid Portugalec Cristiano Ronaldo. Stránka tweeting-athletes.com eviduje celkem 5 116 sportovců užívající Twitter. Mezi tenisty se v poslední době snaží prosadit Srb Novak Djokovič. Nejlepší hráč současnosti chce být jedničkou nejen na žebříčku, ale i na sociálních sítích. Teď má 756 558 fanoušků.

Na Twitteru podobně jako na Facebooku také působí sportovní kluby, svazy a další organizace. Jejich informací také často využívají novináři, což už bylo v článku zmíněno. Zejména pro internetová média a agentury jsou vzkazy, videa či fotografie na sociálních sítích velmi cenné. Požadavek na aktuálnost, který se při konkurečním boji neustále zvyšuje, by díky facebookovým a twitterovým profilům měl být naplněn. Problémem však může být ověřování informací. Novináři se často setkávají s problémem, jak s nimi naložit a zpracovat ve svém článku.

Na druhou stranu je evidentní, že se z komunikace sportovců přes sociální stává trend. Chtějí tím také dát najevo, že nejsou jen tupé hory svalů, co mají místo hlavy merunu nebo puk. Ani věta "Tak určitě", hojně užívaná v rozhovorech po utkáních a závodech, se na sociálních sítí neobjevuje tak často.

No comments:

Post a Comment