zdroj: Brandbank |
Odpověď, proč u nás není online
supermarket v současnosti „in“, můžeme najít v obavách, které čeští
zákazníci mají z online nákupu obecně. Nejčastější jsou obavy z bezpečnosti nákupu. Mnoho lidí, kteří s nákupem v e-shopu již mají nějakou zkušenost, ho stále vnímá
jako rizikový. Panují obavy především ze zneužití platebních karet. Svou roli hraje také nemožnost osahat si zboží stejně jako v reálu. Což v případě potravin
zní jako logický důvod, především u čerstvého zboží jako je třeba ovoce.
Dalším důvodem proč nenakupovat online je obava z problematického doručení zásilky
a ztížená reklamace.
Změna v režii Facebook generation
I přes obavy zákazníků se ale experti
shodují, že online sektor v oblasti FMCG[1]
zaznamená v České republice značný nárůst během následujících pěti let. Podívejme
se na Velkou Británii, která se může pyšnit nejrozvinutějším e-trhem na světě a
do jisté míry udává globální trend v online sektoru. Každý velký
supermarket zde provozuje zároveň i svůj e-shop se spotřebním zbožím.
Asda-Walmart, Tesco, Waitrose, Sainsburys a mnoho dalších – ti všichni denně
doručují v každém britském městě balíčky obsahující sortiment z jejich
sítě supermarketů. Část Britů si také nákup objednaný online vyzvedává, třeba
po cestě z práce, přímo v supermarketu.
V UK je denně online 82% spotřebitelů (pro srovnání, v ČR je to 62% spotřebitelů denně) a číslo stále narůstá. Britská ekonomika je také nejvíce na světě založená na online sektoru. Celkový podíl online ekonomiky na britském HDP je v současnosti 8,3% a do roku 2016 vzroste tento podíl až na 10% - růst podílu online ekonomiky na HDP je celosvětový trend. V České republice bychom se sice v roce 2016 měli dostat teprve na 5,7% podílu na HDP, oproti současnosti jde ale o nárůst.
V UK je denně online 82% spotřebitelů (pro srovnání, v ČR je to 62% spotřebitelů denně) a číslo stále narůstá. Britská ekonomika je také nejvíce na světě založená na online sektoru. Celkový podíl online ekonomiky na britském HDP je v současnosti 8,3% a do roku 2016 vzroste tento podíl až na 10% - růst podílu online ekonomiky na HDP je celosvětový trend. V České republice bychom se sice v roce 2016 měli dostat teprve na 5,7% podílu na HDP, oproti současnosti jde ale o nárůst.
Motorem změny, která by měla
nastat v oblasti online nákupu spotřebního zboží, bude podle předpokladů
tzv. Facebook generation. Jde o generaci do 35 let, která z internetu nemá
obavy a používá ho na denní bázi. Pro mladé lidi totiž nákup na internetu
přináší jednu velkou výhodu – úsporu času.
Ta je vnímaná kladně především mezi rodinami s malými dětmi. Rodiče po práci
raději stráví čas s dětmi než ježděním s nákupním vozíkem po hypermarketu.
Výzkumy v UK také ukázaly, že značnou část britské online populace tvoří
mladé matky a tomu odpovídá i množství potřeb pro děti prodaných online.
Ty tvoří nadpoloviční většinu prodaného sortimentu online supermarketů. Dalším výrazným faktorem, který motivuje a bude motivovat zákazníky k online nákupu i v oblasti spotřebního zboží je nižší cena a snazší kontrola výdajů. Že je i pro Čechy cena důležitá ukazuje oblíbenost srovnávačů zboží. Například web zboží.cz pro porovnání ceny používá až 44% nakupujících. Při nákupu online – a u potravin to platí dvojnásob – se zákazník vyhne také check-out shocku. Tento anglický výraz označuje překvapení nad konečnou cenou nákupu, které už jistě každý z nás u pokladny v obchodě zažil. V e-shopu, kde stále vidíme, co máme v košíku i včetně konečné ceny, se nám podobná věc nemůže nikdy stát.
Ty tvoří nadpoloviční většinu prodaného sortimentu online supermarketů. Dalším výrazným faktorem, který motivuje a bude motivovat zákazníky k online nákupu i v oblasti spotřebního zboží je nižší cena a snazší kontrola výdajů. Že je i pro Čechy cena důležitá ukazuje oblíbenost srovnávačů zboží. Například web zboží.cz pro porovnání ceny používá až 44% nakupujících. Při nákupu online – a u potravin to platí dvojnásob – se zákazník vyhne také check-out shocku. Tento anglický výraz označuje překvapení nad konečnou cenou nákupu, které už jistě každý z nás u pokladny v obchodě zažil. V e-shopu, kde stále vidíme, co máme v košíku i včetně konečné ceny, se nám podobná věc nemůže nikdy stát.
Online supermarket v ČR dnes a zítra
Entuziazmus Čechů pro nákup na
internetu je zřejmý, ale přesto je online supermarket pro většinu nakupujících zcela
neznámý. Prvními vlaštovkami v oblasti internetových supermarketů jsou v ČR
Tesco a Mall. Tesco provozuje první skutečný online obchod s potravinami a
dalším zbožím denní spotřeby – můžete si tak koupit jogurt, pečivo, mraženou
pizzu i zeleninu online.
Zdroj: novinky.cz |
Mall zase před Vánoci přišel s – v Česku zatím
průkopnickou – myšlenkou nakupování při čekání na metro. Online drogerii a
hračkářství mohli Češi „navštívit“ ve stanicích metra Náměstí republiky a
Flora. Nakupovalo se na principu skenování QR kódu u požadovaného zboží, které
zákazník následně koupil online. Mobilní komerce je v našich končinách
ještě skutečně v plenkách, proto u online drogerie bylo vidět spíše
zvědavce, kteří zkoušeli QR kódy, než frontu zákazníků na pleny a prací prášek. Tesco
ale na stejném principu úspěšně provozuje metro-supermarket v Jižní Koreji,
viz video. Možná se něčeho podobného v budoucnosti dočkáme i u nás:
Ukažme si nyní na příkladu prezentaci produktu z britského a českého online supermarketu. Na
následujících obrázcích vidíte produkt od stejného výrobce jednou prezentovaný
v britském online supermarketu Waitrose, podruhé v itesco.cz. Který z
nich byste si v e-shopu koupili spíše?
Waitrose
itesco.cz
Pravděpodobně ten z britského
obchodu, že? A proč? Protože je lépe prezentovaný a dává vám pocit jako při nákupu ve
skutečném obchodě. Zde narážíme na hlavní příčinu, proč se v ČR nákup jídla přes internet zatím "nenosí". Jak jsem zmiňovala v úvodu článku, většině
spotřebitelů vadí při nakupování na internetu nemožnost osahat si zboží. Dodavatelé
ovšem mohou tuto obavu snadno eliminovat, pokud e-shopu dodají adekvátní
obrazový a popisový materiál - jak vidíme ve Waitrose. U potravin jsou navíc stěžejní i výživové hodnoty
a případné alergeny ve výrobku. U české prezentace jogurtu chybí
obrázek i jakýkoliv popis. Ze samotného názvu výrobku navíc ani není přesně
jasné, o jaký druh jogurtu se jedná.
U takto prezentovaného zboží je
téměř jisté, že si ho zákazník nekoupí. Odborníci na produktovou prezentaci se
dokonce nechávají slyšet, že nedostatečný popis a absence fotografie výrobku
fungují na spotřebitele stejně, jako kdyby v běžném obchodě viděl výrobek
poškozený či rozbalený. Nezajímá ho a nekoupí si ho. I u regálu v supermarketu
se orientujeme především podle obalů. Pokud máme nějaký výrobek oblíbený,
poznáme ho podle obalu snadno a rychle. Podobná prezentace výrobků (a to i od velkých výrobců, jako je Danone) nám dává
tušit, že dodavatelé v ČR v současnosti odsouvají multi-kanálový prodej
stále do pozadí. Hlavní je pro ně stále prodej v kamenném obchodě a zatím
se ani nebojí, že jim špatná prezentace produktu uškodí. Poptávka po online nákupu jogurtů je v ČR zatím malá. Svůj produkt tedy dodavatelé v online
supermarketu zatím mají jen proto, aby se „neřeklo“. Uvidíme, zda bude mít
mladá generace v následujících letech sílu změnit chování dodavatelů a přimět
je k většímu příklonu k e-komerci či dokonce m-komerci. Trendy ze
zemí západní Evropy ukazují, že ano.
Zdroje:
- Brandbank
- Průzkum Gemius
- Průzkum NetMonitor
- Boston Consulting Group: Turning Local
- Waitrose
- M-journal: Stav e-komerce v ČR
- iTesco
Brandbank.cz (1)
novinky.cz (2)
Waitrose.co.uk (3)
itesco.cz (4)
[1] Fast
moving cosumer goods
I realize that nothing is fair but I'm still trying. I just want to do my best and what is possible
ReplyDeletepovaup
Nakupování přes internet je dnes hodně v módě. Lidé jsou čím dál línější a pohodlnější, takže si všechno co se dá, kupují na internetu. Já se přiznám, že mezi ně také patřím. Nebaví mě chodit po obchodech a přetahovat se s lidmi o zboží a nákupní košík. Navíc si na internetu srovnám ceny zboží, abych nezaplatila zbytečně hodně peněz. Objevila jsem také slevové kupóny , díky kterým ušetřím další peníze.
ReplyDelete