Dnes
už na internetu můžeme koupit opravdu cokoliv. Stačí jen aktivně sledovat
portály, kluby, a co je důležité, často být rychlejší než ostatní (platí hlavně
u nákupních klubů). To znamená přivstat si, protože nové nabídky se na
nákupních klubech objevují mezi šestou a sedmou hodinou ranní a pokud se jedná
o luxusní zboží, je velmi rychle vyprodáno. U slevových portálů nemusíte být
ranní ptáče, většinou disponují dostatkem poukazů a můžete si tedy klidně
přispat. Kdy se portály a kluby tohoto typu začaly objevovat? Jak fungují? A
jak je tomu u nás?
Slevové portály
První
zemí, kde se slevové portály objevily, byla Francie, kde v roce 2001 začal
být provozován nákupní klub vente-privee.com. V prvních třech letech mu
rostly tržby v průměru o 500%.
V roce 2011 koupil eBay nákupní klub "brands4friends" za 150
milionů eur. Následoval jej Amazon s koupí "BuyVIP" za zhruba 70
milionů eur. Za nejrychleji rostoucí firmu je považován Groupon. Tohoto
označení se mu dostalo od časopisu Forbes. Do boje s konkurencí se pustila
i sociální síť Facebook, která spustila službu „Deals“ v únoru 2011.
Zaměřila se na uživatele smarphoneů, které lákala na výhodné nabídky do svých
obchodů. „Deals“ ale neměla dlouhého trvání, skončila zhruba čtyři měsíce po
svém spuštění. Do „bitvy“ se pustil i Google, který chtěl původně odkoupit
Groupon – ten ale nabídku odmítl. Googl tedy začal pracovat na vlastním
slevovém portálu nazvaným „Google Offers“. Časem se má rozšířit z USA do
více zemí, tedy i do České republiky.
Princip
slevových portálů je jednoduchý: obchodník nabídne provozovateli portálu službu
či zboží za nízkou cenu. Portál nabídku zveřejní, a jakmile si zboží/službu
zakoupí požadovaný počet lidí, nabídka se aktivuje a hurá, můžeme nakupovat. Zaplatíme
a na e-mail obdržíme kupon s jedinečným kódem, bez kterého bychom slevu
nemohli uplatnit. Užít si díky nakoupeným kuponům můžeme třeba luxusní večeři
pro dva za pár korun, havajskou masáž za 300 Kč, šperky Swarovski za směšnou
cenu nebo třeba pobyt v luxusním hotelu ve Španělsku s 59 procentní
slevou. Můžeme filtrovat, o jaké zboží máme zájem, v jaké oblasti, cenové
relaci. U slevových portálů můžeme mluvit o skvělém marketingovém tahu. Vezměme
si například 65 procentní slevu na večeři. Restaurace tak naláká spoustu „hladovců“ a doufá, že z tohoto množství
se tam někomu opravdu zalíbí a přijde zase. Jinými slovy: „Dnes to máte skoro
zadarmo, jestli se vám u nás líbí, přijďte zase, ale už si pěkně zaplaťte."
Nákupní kluby
Stejně jako slevové
portály se u nás rozmohly nákupní kluby. Pokud chceme koupit opravdu to, co se
nám líbí a ještě k tomu ve správné velikosti, je třeba ostražitosti, rychlosti
a „výhodou“ je často i nespavost. Jen tak si můžeme skutečně vybrat
z široké nabídky a ne se jen probírat „zbytky“ v naději, že to, na co
jsme měli zálusk, ještě nebude vyprodané. Rozdíl mezi slevovými portály a
nákupními kluby spočívá v tom, že nákupní klub je uzavřenou skupinou.
Abychom se stali členy, je třeba zapsat se do pořadníku a čekat a čekat, až se
na nás dostane řada (většinou to trvá jen několik dní) a do skupiny se
dostaneme, nebo se nechat pozvat stávajícím členem (do nákupů se v tomto
případě můžeme pustit téměř ihned). Mezi nejznámější nákupní kluby patří
fashiondays.cz, bigbrands.cz, stilago.cz, ilovesale.cz.
Podle mého názoru se členové
nákupních klubů dají považovat za aktivní publikum, které má svůj původ
v médiích. Dalo by se mluvit o skupině fanoušků, kteří mají zájem o nákupy
se slevou. O nákupních klubech můžeme tedy mluvit jako o fanouškovských webech.
U aktivního publika se setkáváme s teorií „užití a uspokojení“, se kterou
přišli v roce 1974 Blumer a Katz. Vychází z předpokladu, že příjemce užívá média k uspokojení svých
potřeb. Aktuální potřeby ovlivňují nejen výběr konkrétních typů mediálních
produktů, ale také způsob, jakým s nimi jedinci nakládají. V našem případě
(nákupní kluby), bych se přiklonila rovněž k „ukájení falešných potřeb“,
které pěstuje kulturní průmysl. Tradiční pojetí „falešných potřeb“ podle Adorna
znamená nahrazování skutečných potřeb jako je například svoboda, potřebami
falešnými. Falešné potřeby popírají a potlačují skutečné potřeby, aby
pěstovaly spotřebitelské touhy.
U nákupních klubů se dostáváme ještě hlouběji, naše falešná potřeba je zde
navíc posílena obrovskými slevami. Lidé tak nakupují ještě více a věci, které
často ani nepotřebují jen proto, že jsou tak levné.
Další alternativou ke slevovým portálům jsou také slevové kupóny zdarma, jsou např. na http://slevovykupon.net/
ReplyDelete