Sunday, April 8, 2012

Produsage: Pinterestní, ale milé



Stránky, relativně nového druhu sociální sítě, Pinterest jsou další z řady sítí, kde internetoví nadšenci sdílejí svůj vlastní obsah s ostatními uživateli sítě. Po příchodu Facebooku si člověk může myslet, že nic lepšího, resp. nic, co by vám bralo ještě více času, už neexistuje. Pokud sdílíte tento názor, tak jste nejspíše ještě nenavštívili Pinterest.

Webové stránky Pinterest bychom mohli jednoduše označit za online galerii. Registrovaní uživatelé zde sdílejí své fotky na“nástěnkách“ (pinboards) a mohou si prohlížet obsah jiných uživatelů a ten dále sdílet (re-pin) na vlastní nástěnce. Sdílet je možné jak fotky, tak i videa. Díky možnosti s

dílet a sledovat (follow) obsah galerií jiných uživatelů se Pinterest stává další ze sociálních sítí, i když velmi specifickou. Její specifika tkví v účelu stránek, které mají spojovat lidi se stejným vkusem, se zájmem o stejná témata. Tyto témata je snadné najít pomocí vyhledávače, který vám hned vychrlí nespočet odkazů na fotky a

videa, které se k tématu vztahují. Pak stačí pouze kliknout na danou fotografii a připnout si ji na vlastní nástěnku nebo rovnou přijít na webovou stránku, odkud byla fotka použita a zjistit více informací o autorovi nebo tématu samotném. Například fotografie zapečených brambor vás přesměruje na blog fanoušků vaření, nebo video se štíhlou běžkyní na stránky s posilovacími cviky na zpevnění těla. Zaj

ímavým zjištěním je, že Pinterest používají převážně ženy. Křenek tvrdí, že právě ženy totiž tvoří 58% všech návštěvníků; z nich je 59% ve věku 25-44 let[1]


Pinterest není přímým konkurentem Facebooku nebo Google+ právě z toho důvodu, že se zaměřuje více na vizuální než na textový obsah. Facebook nebo Google+ jsou sociální sítě primárně určené pro sdílení psaného obsahu s doplňkovou možností vytvoření svého fotoalba nebo přidání videa. Pinterest je pravým opakem – zaměřuje se primárně na obrazový obsah a již méně na komentáře. Avšak i ty jsou zde k nalezení. Uživatelé se vyjadřují k daným fotkám a spíše než plané výkřiky nebo hodnocení tolik typické pro Facebook jsou tyto komentáře formou diskuze.

U Pinterestu můžeme pozorovat koncept kolektivní inteligence zavedený Pierem Lévy. Uživatelé zde sdílejí své tematické fotky, pod nimi diskutují své názory a získávají ještě více informací o dané fotografii/videu po prokliknutí na stránky, odkud obsah pochází. Získávají nové informace a podněty, a sdílejí své vlastní. Jsou aktivní ve vyhledávání tematického obsahu, který je zajímá a stejně tak jsou aktivními přispěvateli. Je zde i patrný koncept produsage, který formuloval Axel Bruns. Produsage je podle Brunse ‚boření hranic mezi uživateli a tvůrci, které umožňuje uživatelům být jak uživateli, tak tvůrci obsahu‘[2]. V případě sítě Pinterest se koncept vyznačuje tvorbou vlastních tematických nástěnek s vlastním obsahem a přijímáním/konzumací obsahu nástěnek jiných uživatelů. Přes mnoho vizuálů, které jsou na stránkách k nalezení, je možné se proklikat na původní stránku, odkud byl vizuál použit. Tyto stránky jsou ve většině případů zájmovými blogy, které tak mohou ostatním uživatelům rozšířit povědomí o daném tématu a uživateli. Ale nejen blogy se mohou skrývat za daným obrázkem. Poslední dobou začínají především lifestylové magazíny pro ženy využívat této služby jako způsobu propagace a přilákání čtenářek na své webové stránky. Například časopis Ellese do této sociální sítě přihlásil před měsícem a teprve zkoumá, jakým způsobem ji využít pro svůj prospěch (a profit). Jak říká Keith Pollock, šéfredaktor Elle.com ‚co funguje na Facebooku nemusí fungovat na Tumblr,a co funguje na Tumblr nemusí fungovat na Pinterestu‘, proto se snaží přistupovat ke každé této platformě odlišně.[3]

Ačkoli se může zdát tato sociální síť, jako ideální místo pro veřejné sdílení obrazového obsahu a i jako možná cesta pro online marketing, v poslední době je velmi diskutované téma autorských práv sdílených fotek. Momentálně Pinterest nekontroluje obsah vkládaný na jeho stránky a ani obsah stahovaný. Je tedy otázkou, zda tato sociální síť zůstane tak populární, jako je dnes i po případném omezení povoleného obsahu.



[1] Křenek, Jan. Pinterest: Připínáčky přicházejí. Mzine.cz. Staženo 5 .4. 2012. Dostupné na http://www.mzine.cz/clanky/pinterest-pripinacky-prichazeji/

[2] Burns, Alex. Produsage: A Working Definition. Produsage.org. Staženo 6. 4. 2012. Dostupné na http://produsage.org/produsage

[3] Parekh, Rupal. Many magazines rating to capitalize on Pinterest. AdAgeMediaworks.com. Staženo 6. 4. 2012. Dostupné na http://adage.com/article/mediaworks/magazines-racing-capitalize-pinterest/233865/

No comments:

Post a Comment