Mnoho povyku pro nic?
APPLE.
Šťavnaté nebo nakousnuté jablko?
Jabloň nebo Steve Jobs?
Chuť ovoce nebo chuť nových možností?
Všichni
známe z vyprávění (někdo to i dokonce zažil osobně), že se u nás před
nějakou dobou a není to tak dávno, stály fronty na banány, mandarinky a
pomeranče. Všude jinde, USA počínaje, se nyní stojí fronty na jablka. Jaký
smysl má tato fronta? Není přece možné, že by ve společnosti přebytku konzumních
výrobků zrovna prodej jablek byl nějak omezený. Jaká skutečnost nutí lidi stát
frontu celé hodiny a často i přes noc? Že tomu tak skutečně je, dokazuje
příspěvek zveřejněný na webové stránce http://www.letemsvetemapplem.eu/2012/03/16/apple-zacal-prodavat-ipad-3-generace-podivejte-se-na-nekoncici-fronty/
: “Já byl v Drážďanech. Čekal jsem od půl
5. A byl jsem cca 30. Je pravda, že na 8 už tam bylo tak 200 lidí. Ale zdálo
se, že zásob je dost. Ale řeknu Vám, že koupě je neskutečná show! Ve frontě
dostanete kafe, vodu, pečivo, zaměstnanci s Vámi rádi prohodí pár slov. Pak to
tleskání, uvítání zákazníka. Paráda!“ M. CH.)
Je snad důvodem čerstvější
jablko, které dostanou první zákazníci?
Nejen
pro M. CH. :
Nový iPad 3 se
stejně tak, jako i starší (další) produkty Apple Inc. (Macbooks, Ipods, Iphones)
proměnil v nejmódnější zboží na trhu moderních technologií. Často
proklamovaná hesla jako: nejtenčí, nejlehčí s jednoduchým a zároveň
moderním designem se stala měřítkem pro to, jak udělat z výrobků to
nejžhavější zboží na trhu. Z iPadu je nyní nejnovější trend.
Naskýtá se však otázka:
„Konzumují lidé samotnou technologii anebo pouze značku?“ Produkty společnosti
Apple jsou v porovnání s jejími konkurenty poměrně dražší, na druhou
stranu vytvářejí v lidech automatickou asociaci s kvalitou, luxusem a
pokrokem. (U mě toto vytváří podobnost s vodou Evian, stejná voda, jiná
značka, vyšší status).
Možná, že lidé
chtějí pouze vyjádřit a ukázat status ve společnosti, demonstrovat svoji
příslušnost k téměř náboženské skupině Applů, kteří se do výrobků této
značky zamilovali již na první pohled, a navždy ji zůstanou věrní. Tak či onak,
Apple je fenomén, který spojuje ideu technologií, módu i lifestyle a to celkem
kvalitně a průkopnicky. Tak co jiného než tohle by mělo vytvářet „davové
šílenství“? …
Kolektivní inteligence
V souvislosti s takovýmto „davovým
šílenstvím“ kolem iPadu 3 (a nejen jeho) má Apple obrovskou základnu fanoušků
v kyberprostoru. Na Facebooku má Apple Inc. přes 4.800.000 fanoušků! Dále
můžeme nalézt mnoho blogů, kde lidé sdílejí své názory, připomínky, recenze na
iPad 3 (a další produkty společnosti Apple), společně mezi sebou diskutují,
vyměňují si tipy, pokládají otázky a nacházejí odpovědi. Těchto blogů, fan
pages a webových stránek (kde si „Applaři“ zejména sdělují nejnovější zprávy s „Applovskou“
tematikou) najdeme po celém světě nespočet. A
neměli bychom zapomenout také na wikipedii, která se zmiňuje nejen o Apple
Inc., ale také o těch, kteří zasadili semínko nakousnutého jablka do
společnosti a průběhu jeho růstu v ní. Nutno podotknout, že právě wikipedia je
zcela nejtypičtějším příkladem kolektivní inteligence tak, jak ji zamýšlel
Pierre Lévy. Nicméně nejen ona, ale již výše zmíněné blogy a neoficiální webové
stránky týkající se Applu, jsou tvořeny společně dobrovolníky, fanoušky a kritiky.
Konvergence
Téma „applovského“ fenoménu k nám
hovoří ze všech stran různých druhů médií. Ať se jedná o knihy, televize, rádia
či Internet. Henry Jenkins nazývá toto prolínání mediálních obsahů konvergence.
Přičemž pod tímto pojmem rozumí tok obsahu přes různé mediální platformy a
jejich spolupráci, jinými a přesnějšími slovy: „Slovo konvergence popisuje
technologické, průmyslové, kulturní a společenské změny v závislosti na tom,
kdo mluví a o čem si myslí, že mluví. Ve světě konvergence médií je každý
důležitý příběh vyprávěn, každá značka se prodává, a každému
spotřebiteli/konzumentovi nadbíhá hned několik mediálních platforem“) - ”
(Jenkins 2006: s. 2‒ 3).
Nicméně, vy všichni, uživatelé a
především milovníci produktů Applu, buďte v klidu. Nyní se totiž můžete
ohánět vědeckým důkazem, že vaše uctívání nakousnutého jablka není pouhým rozmarem.
Jak zmiňuje server BBC, „britští neurologové potvrdili, že mozky členů kultu
Jobse reagují při pohledu na Apple produkt podobně, jako když se věřící člověk
podívá na náboženský motiv“, viz video BBC:
Já radši i nadále zůstanu ateistkou.
http://my-wonderful-world.blog.cz/0707/jablko
http://www.aumojekoule.eu/ch-komix/nejnovejsi/detail/20512/
http://www.bbc.co.uk
http://www.letemsvetemapplem.eu
Henry Jenkins, Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, 2006
Pierre Levy, Collective Intelligence: Mankind's Emerging World in Cyberspace, 1999
http://www.youtube.com
No, musím se přiznat, že já mám třeba jablečné produkty velice rád. Mám od této značky více věcí a se všemi jsem dlouhodobě spokojen. Teď naposledy jsem si koupil hodinky. Sice z bazaru, ale perfektně funkční. Za ty peníze je to super věc. Jediné co, tak jsem si byl nucen koupit nový řemínek pro Apple Watch, protože ten původní nebyl v moc dobrém stavu.
ReplyDelete